منابع قابل تعهد صندوق توسعه ملی به ۲۰ میلیارد دلار رسید

قائم مقام صندوق توسعه ملی مبلغ قابل تعهد موجودی این صندوق را 20 میلیارد دلار عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سید محمد قاسم حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دو جزء دارایی و منابع صندوق اظهار کرد: کل منابعی که از ابتدای تاسیس صندوق تاکنون به آن واریز شده حدود 65 میلیارد دلار است.

 

وی با اشاره به این‌که در طول سه سال گذشته از تشکیل صندوق توسعه ملی تاکنون از منابع واریزی پرداخت تسهیلات انجام شده است افزود: با برداشت از صندوق و تبدیل آن به ریال به بخش‌هایی مثل کشاورزی و صنعت تسهیلات داده‌ایم و یا این‌که در حوزه‌های دیگر سپرده‌گذاری کرده‌ایم که از موجودی صندوق کاسته می شود . این در حالی است که منابع پرداختی در زمانی مشخص با سود تعیین شده به حساب صندوق بازخواهد گشت.

 

حسینی از مجموع 65 میلیارد دلار دارایی صندوق توسعه ملی منابع فعلی را 40 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: باید توجه داشت که برای این رقم هم تاکنون هزینه‌هایی در نظر گرفته شده است به‌طوری که به عنوان مثال در این قالب وام پرداخته‌ایم اما دریافت کننده هنوز نتوانسته ال سی بازکند، بنابراین اگر این مشکل و یا مسایل دیگر حل شود بخشی از منابع صندوق خارج خواهد شد.

 

قائم مقام صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: براین اساس نزدیک به 20 میلیارد دلار از موجودی 40 میلیارد دلاری صندوق تعهد شده است و حدود 20 میلیارد دلار بدون تعهد باقی مانده و می توان نسبت به آن تصمیم گیری کرد.

به گزارش ایسنا، مجموع دارایی های صندوق توسعه ملی در حالی حدود 65 میلیارد دلار برآورد می شود که از سال 1390 حساب صندوق با ورود 20 درصد از کل درآمد نفتی باز و قرار بر این شد که هر سال سه درصد از منابع نفتی به این صندوق واریز شود. تا ضمن کاهش سالانه وابستگی بودجه به نفت با جمع آوری منابع و اختصاص به بخش خصوصی زمینه های سرمایه گذاری فراهم شود.

 

بر این اساس برای سال جاری 29 درصد درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد که البته با احتساب دو درصدی که قرار است بابت بدهی دولت دهم برای پرداخت عیدانه تا سه سال به این صندوق بازگردد سهم امسال به 31 درصد می رسد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1