به روز رسانی بانک مرکزی کلید خورد/پوست اندازی مقام ناظر به سمت اثربخشی/بازسازی بانک مرکزی مبتنی بر حاکمیت شرکتی

رئیس کل در جمع مدیران این بانک خبر داد:

با تمهیداتی که در هیات عامل درنظر گرفته شده، با استفاده از روش‌های علمی، اصولی و متناسب با تجربیات روز، تمامی فرایند‌ها و ساختار‌ها تحت تاثیر این بازسازی قرار می‌گیرند./ اگر بر کاری نظارت نداشته باشند اشکالی پیش می‌آید ،ضعف دارد. نظارت باید اثربخش باشد، بنحوی که بتواند نظارت شونده را تشویق کند./ جایگاه بانک‌مرکزی باید به نظارت بر نظام بانکی برای اطمینان از اجرای مقررات و حرکت با ثبات تغییر کند،

data-src=https://ebinews.com/img/files/637942296920686267.jpg
سیف، در ادامه با تاکید بر اینکه باید بهای بیشتری به فرایند انجام کا‌ر‌ها دهیم ، افزود: باید زمان‌های تلف شده شناسایی و حذف شود، به نحوی که مطمئن شویم کار‌ها در حداقل زمان ممکن انجام می‌پذیرد. اگر برای مدت مناسب انجام فرایند یک کار، زمان مشخصی هدف گذاری شود، امکان کنترل و رسیدگی در موارد خارج از حد قابل قبول نیز فراهم می آید.

رئیس کل بانک مرکزی با ضروری دانستن پاسخ‌دهی در حداقل زمان به درخواست بانک‌ها و ارباب رجوع عنوان داشت: باید در انجام کارها تسریع شود. برخی از موضوعات که با یک تلفن قابل حل است،مدت‌ها به دلیل نامه‌نگاری‌های بی‌مورد به طول می‌انجامد. این موارد باید بازنگری شود، زیرا در حین این طولانی شدن فرایند، فردی در پشت درب‌های بانک مرکزی منتظر جواب است.

نیروی انسانی جوان، سرمایه اصلی بانک مرکزی
رئیس شورای پول و اعتبار، نیروی انسانی را به عنوان اصلی‌ترین سرمایه بانک مرکزی برشمرد و اظهار داشت: خروجی بانک مرکزی نتیجه تلاش، کوشش، تجربه، توانمندی و انگیزه‌ای است که کارمندان این مجموعه دارد و ما باید تلاش کنیم آن را در بهترین وضعیت قرار دهیم. یکی از این راه‌ها توجه به بحث شایسته سالاری و اتکا به نیرو‌های جوان است.

وی با مهم دانستن پرورش نیرو برای آینده بانک مرکزی بیان داشت: یکی از تکالیف بزرگ برای همه مسئولان، پرورش نیرو‌هایی است که با رفتن کارکنان باسابقه بتوانند جایگزین شوند تا جای خالی قدیمی ها حس نشود. اگر این کار صورت نگیرد، اجحاف بزرگی  رخ داده است. باید به نیرو‌های با انگیزه و قابل اتکا میدان داد.

سیف ضمن رد این تفکر که هر چه مدیر کار‌های بیشتری داشته باشد، مدیر بهتری است، گفت: مدیران نباید کار‌ها را بطور متمرکز و فقط  به دست خود انجام دهند؛ مدیری که احساس کند اگر بر کاری نظارت نداشته باشند اشکالی پیش می‌آید ،ضعف دارد. نظارت باید اثربخش باشد، بنحوی که بتواند نظارت شونده را تشویق کند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه رفاقت، صمیمیت و ارتباطات انسانی توام با هدف مشترک می‌تواند موجب تسهیل دستیابی به اهداف شود ، افزود: باید برای همکاران باانگیزه و پرانرژی امکان پیشرفت را فراهم کرد و برای آن‌ها سرعتی بیش از حد عادی برای ارتقاء در نظر گرفت تا این روحیات تقویت شود.

اصلاح انتظارات از بانک مرکزی
سیف، با اشاره به برخی انتظارات غیرمعقول که از بانک مرکزی و رئیس‌کل آن ایجاد شده است، گفت: این انتظارات تناقضاتی را ایجاد می‌کند. مثلا این دیدگاه که بانک مرکزی عامل تامین تسهیلات برای هر یک از پروژه‌ها است باید اصلاح شود. این طرز تفکر نادرست ، طی سنوات گذشته به تدریج ایجاد شده است.

وی افزود: بدیهی است بانک مرکزی مسئول ایجاد بستر مناسب برای تامین مالی فعالیتهای مثبت اقتصادی متناسب با واقعیتهای اقتصادی کشور است.
وی با تاکید بر اینکه جایگاه بانک‌مرکزی باید به نظارت بر نظام بانکی برای اطمینان از اجرای مقررات و حرکت با ثبات تغییر کند،عنوان داشت: توقعات و انتظارات بیش از حد و خارج از وظایف و اختیارات، بانک را در جایگاهی قرار می‌دهند که از وظایف اصلی خود باز می ماند و این امر ، به صلاح اقتصاد کشور نیست.

سمت سوی تغییر

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک منابع آگاه عنوان کردند مسیر تغییر ساختار بانک مرکزی مبتنی بر حاکمیت شرکتی خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. آرانی می گوید

    باید قوه مالیه درست شود
    سلام
    ایجاد قوه مالیه نقص قانون اساسی
    اختراع اسکناس ، قاتل خوشبختی بشر و تاراج بیت المال است
    سئوال 1:یکی از غفلت های دولت ها و بخصوص مجلسها از 150 سال پیش بدو نشر و اسکناس در مملکت ما و کشورهای جهان سوم این است که طلا و جواهراتی که معادل آن اسکناس چاپ شده باید در خرانه(بیت المال(ذخیره ثبت و نگهداری شود و برای چاپ اسکناس دوباره از آن ذخایر استفاده نگردد تا ارزش پول ملی کاهش یابد و باید دوات در صورتی که در آمدی کسب کرد و به خزانه تحویل شد فقط و فقط و فقط معادل همین طلا اسکناس چاپ کند نه معادل تمام طلاهای خزانه و.. و هیچ دولتی هم اقد ام برای تقویت پول نکرده اند .
    وبه این صورت یافته و هر دولت که سر کار آمده باعث کاهش ارزش پول شده و بیشتر تزلزل و کاهش فعالیتهای اقتصادی کشور ما, تورم ,بیکاری و اعتیاد و طلاق و….. از همین مسئله است. چگونه ما کشور 300 میلیونی قدرتمند و قوی نظامی و اقتصادی میرسیم و در صورتی که مثلا یک نفر که می خواهد برای دخترش جهیزیه و یا برای پسرش وسیله ای برای کار و زندگی آنها را فر اهم کند مثلاً با خرید جهیزیه 10 سال پس اندازمی کند ولی بعد از 10 سال نمی تواند بدلیل عدم ثبات در قیمتها ی کالایی مناسب بخرد و همینطور مردم فقیر و فقیر تر می شوند و اگر هم سپرده اش در بانک ها بگذارد چون سود بانکی کمتر از تورم است هر روز ارزش پولش ما کم می شود در واقع ارزش کسب و کار و تلاش با عرق جبین کم می شود چون چاپ اسکناس نوعی آب بستن به پول و سرمایه مردم و مصداق کم فروشی است و چاپ اسکناس سیکل معیوب اقتصاد ماست …
    و چون یک کارگر یا کارمند نمی تواند برای فرزندنش جهیزیه و یا وسیله ای بخرد تا کارآفرینی انجام دهد لذا کشور دچار بیماری اقتصادی و اجتماعی و کسب و کار می شود تورم , بیکاری و قاچاق … و مردم هم آرامش روحی ندارند به نظرم چاپ و نشر اسکناس در کشورهای سوم بدینصورت شاید نفشه استمارگران باشد همانطوری که در طرح کاهش جمعیت خانواده هم طرح استماری بود ه است اگر که خزانه بانکمرکزی جداشده و زیر نظر رهبری یا مجتهد و فقیه چاپ و نشر اسکناس انجام گیرد و دولت در آمد مازاد خود را به خزانه بصورت طلا وارد خزانه نماید و فقط وفقط به همان مبلغ ( طلا که به خزانه وارد شده و نه تمام موجودی طلا در خرانه ) اسکناس چاپ شوذد . باعث ثبات قیمتها می شود و افراد می توانند برنامه ریزی کنند کی صاحب خانه و ماشین و…می شوند و اگر تغییری ونوسانی در اثر تورم و گرانی در قیمت ها باشد می دانند که زود گذر خواهد بود وهمه افراد کشور از این سر در گمی نجات می یابند و سرمایه افراد حفظ خواهد شد و این نوعی جهاد اقتصادی برای رشد و رونق اقتصادی در کشور است و گرنه سرمایه های مردم که باید برای تولید و اشتغال زایی صرف شود در خرید و فروش زمین و در دلال بازی هدر خواهد شد و پولی که باید از زحمت و دسترنج بدست آید .و ابتکار و خلاقیت رشد داده شود با شانس و دلالی و بازار بازی افرادی پولدار و افرادی هم که استعداد کار را دارند فقیر تر خواهند شد و از زندگی عقب خواهند بود عدم چاپ اسکناس برای افرایش ارزش پول انگلیس در زمان تاچر.
    در ابتدای چاپ اسکناس 100-150 سال پیش بعضی علما مثل ملامحمد علی آرانی( عاملی )خرید و فروش با اسکناس را برای مقلدینش نهی می کرد وچاپ اسکناس کاغذی نوعی کلاه گذاشتن بر سر مردم برای جمع کردن طلا ها و جواهرات مردم می دانست. ویا سید جمال الدین اسدآبادی می گفت: ا لبانک . ما البانک . و ماادراک ما البانک … و در زمان حضرت علی ع جدای از حاکمان شهرها خزانه داران بیت المال شهرها هم زیر نظر مستقیم آن حضرت بودند.(شوذب)..

    سئوال2:بیمه های گوناگونی در کشور تاسیس شده است و مردم رضایتی از کارکرد بیمه های تکمیلی درمانی وشخص ثالث و.. ندارند .چون کار اصلی آنها برای رفع مشکلات بیمه ای مردم نیست بلکه سود سر شار خودشان از این بنگاه اقصادی است که متاسفانه پولدارهایی باید پول شان در کار آفرینی و اشتغال بکار گیرند و کسب و کار و تلاش و اقتصاد عرضه و تقاضا را رونق دهند این افراد اگر بانک یا موسسه اعتباری تاسیس نکرده اند روی به این مقوله اقتصادی آورده اند لذا باید قوانینی برای بیمه در شان جامعه اسلامی وجود داشته باشد که در صورتی که مردم از بیمه خود بهره برداری نکنند بدانند صرف امور خیریه شده است پس باید بیمه ها را سازمان بهزیستی و کمیته امداد تاسیس کنند . تا منافع ودرآمد آن صرف افراد مستضف جامعه شود.

    سئوال 3:هر سودى كه از حساب قرض الحسنه – اعم از جارى و پس انداز به دست مى آيد، متعلق به بانك است و سودى به قرض دهنده تعلق نمى گيرد ؛ مگر اينكه بانك براى تشويق مشتريان جوايزى اهدا كند آلان قرض الحسنه یک طرفه است و مگر بانک ها جای خدا هستند که قرض الحسنه را می گیرند و از سود آن استفاده می کنند و به شخص دارای حساب قرض الحسنه در هنگام نیاز کمکی نمی شود؟ آیا این بانک داری اسلامی است؟…

    سئوال 4:چه تفاوتي بين وام بانكي و ربا وجود دارد چ.ن بانك سود ازقبل تعيين شده دارد و در ضرر احتمالي هيچ مشاركتي ندارد؟ حتما نيز ايجاد اشتغال نمي كند و پول سپرده مردم را پول خود می داند درصورتی اگر در معامله ای بیشتر سود کرد باید سود بیشتری بدهد مثلا در عمل باید درهر ماه بانک ها اعلام کنند افرادی که می خواهند در این زمینه و در شرکت و کارخانه مشخصی سرمایه گذاری کنند ثبت نام کنند اگر افراد ی که ثبت نام کرده اند سود و یا زیان کنند دست خودشان است و فقط بانک 1% جهت ثبت نام و زدن اطلاعیه و کارمزد باید بگیرد با این روش بانکداری هر روز وضعیت پول و کارو کسب و اقتصاد در جا می زنیم و بانکها هر روز پولدارتر خواهند شد و روزی دولتها را هم با پول تغییر و مطیع خود خواهند کرد.. و بر گرده مردم بیچاره هم سواری خواهند گرفت. ..

    ?? جواب شما در ایجاد قوه مالیه چیست

  2. حمید امیری می گوید

    با درود

    در بانک مرکزی تا آنجا که من میدانم اقای سیف جایگزین آقای بهمنی شده اند و برای من سوال است آقای سیف با این تیم قدیمی چگونه میخواهند تحول ایجاد کنند ؟ یکدست صدا ندارد .

ارسال یک پاسخ

33  −    =  24