چند نکته اثرگذار که ضامن امنیت خرید شماست

خرید از ویترین‌های مجازی

حدود 20 سال از زمانی که اینترنت به‌صورت عمومی در ایران به‌کار گرفته شد، می‌گذرد. در این مدت، روز‌به‌روز مردم به امکانات این شبکه مجازی بیشتر پی برده و از آن برای آسان‌تر‌شدن زندگی خود بهره می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این روزها دیگر خیلی‌ها به دنیای مجازی به چشم فرصتی برای کارآفرینی و کسب درآمد نگاه می‌کنند. شاید یکی از دلایلی که تعداد فروشگاه‌های اینترنتی در حال افزایش است، همین ماجرا باشد. بسیاری از کاربران برای خرید یک محصول در اینترنت به جست‌وجو می‌پردازند و احتمالا محصولات موردنظر خود را با قیمتی مناسب پیدا می‌کنند. در این شرایط آنها دوست دارند تا این محصول را خریداری کنند ولی ترس از خرید اینترنتی، آنها را از این کار منصرف می‌کند اما می‌توان با درنظر گرفتن و رعایت برخی موارد، یک خرید اینترنتی بی‌دردسر و مطمئن را تجربه کرد. چند نکته ساده و در عین حال اثرگذار که می‌تواند امنیت خرید شما را تضمین کند.

محیط فروشگاه

مهم‌ترین و ساده‌ترین مسئله برای شناختن یک سایت مطمئن، پوسته و محیط فروشگاه است. در بیشتر موارد، فروشگاهی که برای کلاهبرداری ایجاد شده، هزینه چند میلیونی برای طراحی و بهینه‌سازی‌ یک پوسته و قالبی درخور پرداخت نمی‌کنند و تنها فروشگاه‌های معتبر با درآمد کافی می‌توانند این هزینه را تقبل کنند. باید به محیط و سپس بخش بندی فروشگاه آنلاین توجه کنید.

رتبه سایت

بالا بودن رتبه یک سایت نشان‌دهنده تعداد بالای بازدید و کاربر است که تنها یک سایت معتبر می‌تواند به چنین جایگاهی دست پیدا کند. سایت‌های رتبه‌بندی مثل «الکسا» می‌توانند این رتبه را به شما نشان دهند. البته بعضی سایت‌های سودجو نیز با روش‌های خاص رتبه خود را بالا می‌برند که باید به این موارد دقت داشت.

سوال بپرسید

بله، درست می‌بینید، فقط سؤال بپرسید و منتظر پاسخ باقی بمانید. سایت‌های معتبر در کوتاه‌ترین زمان پاسخ شما را ارسال می‌کنند، درحالی‌که در سایت‌های نامعتبر و جعلی، چنین موردی دیده نمی‌شود. سعی کنید یک سؤال فنی مطرح کنید تا سطح علمی کارشناسان فروشگاه را هم بسنجید. در هر فروشگاه، روش تماس با کارشناسان متفاوت است. پرسش خود را می‌توانید در فرم تماس با ما، ارسال پیام یا گفت و گوی آنلاین با کارشناسان مطرح کنید. درصورتی که شماره تماسی برای فروشگاه ثبت شده، حتما تماس گرفته و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

روش های خرید و ارسال

فروشگاه‌های معتبر برای جلب مشتریان بیشتر سعی می‌کنند امکانات فراوانی برای آنها درنظر بگیرند. اتصال به سامانه‌های بانکی متعدد، روش‌های مختلف پرداخت و از همه مهم‌تر نحوه ارسال محصولات از این امکانات به شمار می‌رود. همکاری با شرکت‌های مختلف جهت پرداخت و ارسال، نیاز به هزینه و صرف وقت دارد که هر فروشگاهی نمی‌تواند از پس این هزینه‌ها و از همه مهم‌تر پشتیبانی این موارد برآید.

ثبت سوابق

پس از خرید اینترنتی، یکی از مهم‌ترین موارد، پیگیری خرید قبلی شما خواهد بود که به‌طور معمول این مورد در بخش سوابق خرید یا سبد خرید درج می‌شود. باید حتما پس از ثبت‌نام و ثبت سفارش به این بخش مراجعه و از وجود توضیحات کافی درخصوص کالای خریداری شده مطمئن شوید. پس از خرید اینترنتی، یک شماره یا رمز پیگیری به شما نشان داده می‌شود که بهتر است آن را یادداشت کنید تا در موارد لزوم، خرید خود را پیگیری کنید.

راه تشخیص اعتبار سایت

هنگام ورود به وب‌سایت‌هایی که در آن اطلاعات محرمانه وارد می‌شود، آدرس سایت مورد بازدید را در کادر نوار آدرس کنترل کنید. بسیاری از کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق سایت‌های جعلی با دریافت اطلاعات حساس کاربران رخ می‌دهد.در صفحاتی که سایت مورد بازدید از شما درخواست ورود شماره کارت، رمز کارت، رمز دوم و CVV2 می‌کند، حتماً مطمئن شوید که از پروتکل SSL استفاده شده است. بدین‌منظور آدرس صفحه می‌بایست با عبارت https به‌جای http آغاز شود. درصورتی‌که از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنید باید نماد قفل طلایی رنگ در روی نوار آدرس وجود داشته باشد. اگر روی آن کلیک کنید می‌توانید گواهینامه امنیتی را کنترل کنید.

ابزار خرید اینترنتی

ابزار اصلی شما برای انجام خریدهای اینترنتی، یک کارت بانکی با قابلیت خرید است. در فرایند خرید اینترنتی اطلاعات زیر کاربرد دارد:
شماره کارت: یک شماره 16 رقمی ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست که روی کارت درج شده است.
رمز خرید اینترنتی (رمز دوم) کارت: برای دریافت رمز اینترنتی یا رمز دوم که برای خریدهای اینترنتی استفاده می‌شود به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک صادر کننده کارت مراجعه کرده و از طریق گزینه مربوط به عملیات رمز یا تغییر رمز، رمز خرید اینترنتی کارت خود را دریافت کنید. رمز خرید اینترنتی می‌تواند عددی 5 تا 12 رقمی باشد.
کد CVV2: این کد یک عدد 3 یا 4 رقمی است که پشت یا روی کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی درج می‌شود و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عنوان یک کد امنیتی در پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اینترنتی کاربرد دارد.
تاریخ انقضای کارت: تاریخ انقضا روی تمام کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی درج شده است. در‌صورت عدم‌وجود این تاریخ روی یک کارت بانکی به شعبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بانک صادر‌کننده آن مراجعه کنید.
ایمیل: با ثبت ایمیل، درصورت امکان، رسید خرید اینترنتی برای شما ارسال می‌شود.

مراحل انجام یک خرید اینترنتی

پس از انتخاب نوع کالا یا خدمت موردنظر، معمولا برای پرداخت اینترنتی وجه در وب‌سایت فروشنده امکان انتخاب یک یا چند درگاه پرداخت الکترونیکی درنظر گرفته شده است.

در وب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سایت هریک از بانک‌های پذیرنده، اطلاعات مشابهی برای تکمیل فرایند خرید از شما درخواست می‌شود که در بخش اطلاعات مورد نیاز برای پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اینترنتی در اختیارتان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

توصیه می‌شود پس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از تکمیل فرایند خرید، تصویر یا نسخه چاپی رسید خرید را برای پیگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های احتمالی نزد خود نگهداری کنید.
درصورتی که آدرس درج شده در ستون نشانی مرورگر از پروتکل https پشتیبانی نمی‌کرد امنیت ارسال اطلاعات کارت اعتباری‌تان پایین بوده و امکان هک توسط هکرها را به همراه دارد. توصیه می‌شود در این حالت از خرید انصراف دهید.

امنیت صفحه کلید مجازی:

زمانی که ما از سایت‌های بانکی خرید‌می‌کنیم قابل توجه‌ترین نکته برای ما این است که رمزهای بانکی ما دزدیده نشود. بانک‌ها برای حل این مسئله صفحه کلید مجازی را گذاشته‌اند و چه بهتر است همیشه از صفحه کلید مجازی استفاده کنیم.
نکات زیر از بارزترین تفاوت‌های خرید آنلاین با خرید سنتی است:

خرید آنلاین

1- بررسی نکات فنی کالا
2- دریافت کالا با صرف زمان کوتاه
3- خرید بدون واسطه از منبع اصلی و قیمت واقعی
4- امکان استفاده از پشتیبانی آنلاین در هرلحظه
5- خرید در فضای شخصی با آرامش کامل
6- خرید در هر ساعت از شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل

نماد اعتماد الکترونیکی و ضرورت آن:

نماد اعتماد الکترونیکی مشخصه‌ای به‌منظور اعتماد‌سازی‌ کاربران هنگام مراجعه به سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی است. درصورتی‌که به هر دلیل یک سامانه اینترنتی مرتکب تخلفی شود، نمایش نماد اعتماد الکترونیکی متوقف شده و فعالیت آن سامانه غیرقانونی اعلام و وب‌سایت مربوطه مسدود می‌شود. جهت مشاهده نماد اعتماد الکترونیکی به صفحه اصلی سامانه پارس رزرو مراجعه کنید . با گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اعتماد خریداران برای خرید از این فروشگاه‌ها افزایش می‌یابد و با توجه به رعایت ضوابط قانونی و ثبت اطلاعات آنها در مراجع رسمی و در نهایت نظارت بر فروشگاه‌ها، مصرف‌کنندگان با اطمینان بیشتری نسبت به خرید کالا یا استفاده از خدمات اینترنتی اقدام خواهند کرد/همشهری انلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  8