آمارهای متفاوت از رشد اقتصادی سال ۹

در دو هفته اخیر سه مسئول دولت درباره رشد مثبت اقتصادی در سال جاری صحبت کرده‌ و برآورد خود را در این باره اعلام کرده‌اند؛ اما ارقام اعلام شده نه تنها با یکدیگر برابر نیست که با رقم برآوردی مرکز آمار نیز مطابقت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس،‌ اولین بار علی طیب نیا وزیر اقتصاد بود که از برآورد اولیه رشد مثبت اقتصادی در فصل بهار خبر داد و گفت: اولین برآوردهای مقدماتی حکایت از مثبت شدن رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال 93 دارد که هر چند این نرخ رشد کوچک است اما نشانه‌های خوبی از سیر خروج از رکود را نشان می‌دهد.

اما برآورهای اولیه تنها به صحبت وزیر محدود نشد و محمد بافر نوبخت هم ضمن اشاره به گزارش اولیه مرکز آمار مبنی بر رشد اقتصادی نیم درصد در سه ماه اول امسال، اظهارداشت: پیش‌بینی ما این است که تا پایان 6 ماهه اول سال بیش از یک درصد رشد اقتصادی و تا پایان سال این رشد به 2 درصد برسد.

در فاصله کوتاهی از این اظهار نظر، محمد نهاوندیان امروز در جشنواره تعاونی‌های برتر گفت: پس از یک سال توفیق در مهار تورم، خروج غیرتورمی در دستور کار قرار گرفت و برآورد 4 ماهه نخست امسال هم نشان می‌دهد که نرخ رشد بالای 2 درصد در اقتصاد ایران درحال تحقق است و تا پایان سال هم بهتر می‌شود.

به گزارش فارس، منبع تولید آمار رشد اقتصادی در ایران بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است و معمولا این دو نهاد هیچ‌گاه در گزارش‌های خود پیش‌بینی آینده را اعلام نمی‌کنند.

در همین بخش به غیر از صحبت وزیر اقتصاد و رقم اول اعلام شده توسط معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور که با استناد به گزارش اولیه مرکز آمار ایران بود، تا کنون برای ارقام 2 و 4 درصد منبع و مأخذ مشخصی اعلام نشده و شاید تنها دلیل بیان این آمارها نوعی خوش‌بینی مسئولان نسبت به عبور از رکود و ایجاد امیدواری در خصوص آینده باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  4