هدفگذاری صادرات ۲ میلیاردی نرم افزار

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان این که صادرات نرم افزار باید به 2 میلیارد دلار برسد گفت: سیاست حمایت از صادرات را به جلسه شورا می‌بریم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور صبح امروز در افتتاحیه دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و دیجیتال دو خاصیت را برای این نمایشگاه برشمرد و گفت: برگزاری چنین نمایشگاهی باعث توسعه اقتصاد در حوزه فناوری اطلاعات می‌شود و با توجه به توانمندی داخل در این حوزه به یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی اشاره دارد.

وی با اشاره به اینکه توانمندی بی نظیری در سطح بین المللی داریم درباره خصلت دیگر عنوان کرد: توسعه فرهنگ و اخلاق ملی نیز از دیگر مزایای برگزاری این نمایشگاه است و می تواند منجر به توسعه ارتقای محتوای فارسی شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: اکنون در فضای مجازی سهم محتوای فارسی نسبت به کل محتوا 8 دهم درصد است درحالی که محتوای انگلیسی 57 درصد از کل محتوای فضای مجازی را شامل می‌شود.

انتظاری با بیان اینکه وظیفه سنگینی برای حفظ هویت ملی داریم گفت: فاصله‌ای که اکنون در این بخش وجود دارد می‌تواند با استفاده از توانمندی داخلی رفع شود.

وی همچنین درباره پیوست فرهنگی ابراز کرد: پیوست فرهنگی موضوع عجیبی نیست و منظور از آن حفظ فرهنگ، دین و اخلاق است تا بتوانیم از مخاطرات فضای مجازی در امان باشیم و این وظیفه قطعا تنها به گردن دولت نیست و برعهده تک تک افراد جامعه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور واگذاری این نمایشگاه به بخش خصوصی را گامی درست و اصولی دانست و گفت: حضرت امام خمینی(ره) نیز گفته بودند کاری که مردم می‌توانند انجام دهند باید به خود آنها واگذار کنیم و از این جهت وظیفه نظام حمایت از این گونه فعالیت‌ها است.

انتظاری با بیان اینکه طی چند جلسه با اعضای برگزار کننده این نمایشگاه به صادرات 500 میلیون دلاری در نرم افزار رسیدیم، گفت: من به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی باید به فکر توسعه باشم و از این جهت می‌خواهم قولی از دوستان بگیرم تا سیاست‌های حمایتی ما از صادرات رونقی دگر یابد.

وی درباره جزئیات این سیاست حمایتی صادراتی، عنوان کرد: امیدوارم این بسته را در آینده نزدیک به شورای عالی فضای مجازی ببریم که قطعا با حمایت رئیس جمهور مواجه خواهد شد و مصوب می‌گردد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در پایان گفت: از اتاق بازرگانی قول گرفتیم تا شاخص‌های این حوزه را ارتقا بخشد و سال آینده صادرات این حوزه را به دو میلیارد دلار برساند و در این راستا گزارش عملکرد سه ماه به سه ماه را از بخش خصوصی در راستای پیشرفت داشته باشیم.

محمد حسن انتظاری در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه رسانه های فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به اینکه سیسات های حمایتی از توسعه صادرات نرم افزار را در دستور کار داریم، اظهار کرد: این سیاست ها تعیین شده و در جلسه آتی شورای عالی فضای مجازی برای توسعه سهم زبان فارسی در فضای مجازی مطرح می شود.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود کسانیکه افزایش پهنای باند را در دستور کار دارند به دنبال راه اندازی تلویزیون های خصوصی مجازی هستند، آیا چنین موضوعی صحت دارد؟، گفت: این موضوع را باید از همان کسانیکه مطرح کردند، جویا شد اما برای انجام هر کاری در این حوزه باید ابتدا مجوزهایش داده شود و بعد سرویس ها ارائه گردد.

او در ارتباط با اینکه چرا وزارت ارتباطات به صورت جداگانه اقدام به تدوین پیوست فرهنگی کرده است؟، عنوان کرد: از خرداد ماه سال 92 توسط کمیسیون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به وزارتخانه هشدار داده شد تا در ارتباط با سرویس هایی که نیاز به پیوست فرهنگی دارد، منتظر تصویب باشند.

انتظاری خاطر نشان کرد: پیوست فرهنگی که در راستای ارتقای فرهنگ عمومی و توانمندسازی خانوارهاست باید در مجموعه شورای عالی فضای مجازی که تمامی دستگاه ها در آن مشارکت دارند، تصویب شود که البته امیدواریم در جلسه آتی شورا راجع به آن بحث کنیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی یادآور شد: در پیوست فرهنگی که ما در کمیسیون مرکز ملی فضای مجازی تهیه کرده ایم وظایف تمامی دستگاه های مختلف دیده شده است و این پیوست را جهت تصویب در جلسه شورا، 2 ماه پیش ارسال کردیم تا در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین درباره برگزاری جلسه این شورا در ماه جاری ابراز کرد: برگزاری جلسات روال کاری خاص خود را دارد و احتمال دارد که در شهریور ماه هم برگزار شود.

او درباره موضوعات آتی جلسه شورا عنوان کرد: پیوست فرهنگی و سیاست های حمایتی برگشت مراکز داده به داخل کشور از جمله موضوعاتی است که در جلسه مطرح خواهد شد.

دبیر شوررای عالی فضای مجازی درباره اینکه چرا در موضوع IPTv ورود نکردید؟، گفت: درباره سیاست های ابلاغ مجوز که ابعاد مختلفی دارد در حال جمع بندی هستیم. درباره این موضوع چندین جلسه با صدا و سیما و وزارت ارشاد در کمیسیون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی داشته ایم.

وی درباره اینکه چرا با وجود فعالیت رایتل در نسل سوم، برخی اعضای شورا دغدغه هایی را مطرح می کنند که می تواند موجب ایجاد حساسیت در یک موضوع خاص شود؟، گفت: خبر ندارم چه کسی از اعضای شورا نزد آیت الله مکارم رفته است. بحث پیوست فرهنگی را در ارتباط با کل فضای مجازی کشور می بینیم و در واقع عبارت است از منظومه ای به هم پیوسته از کاربران، مقررات و بحث های علمی و اقتصادی.

او افزود: اگر سرویسی بدون در نظر گرفتن مقررات و ضرورت های فرهنگی ارائه دهیم موجب ناهماهنگی می شود؛ سایت ها در فضای مجازی هم مقرراتی برای خود دارند که در گام اول به کاربران خود ارائه می کنند هر چند اکثرا بدون توجه به آنها قبول می کنند.

انتظاری خاطر نشان کرد: خدمات نسل های بالاتر ارتباطی باید در چارچوب فضای مجازی و مباحث فرهنگی اختصاص یابد و برای انجام این کار باید مجوز از شورای عالی فضای مجازی دریافت شود.

وی درباره اینکه شورا قانونا نباید در این موضوع دخالت کند، گفت: شورای عالی فضای مجازی تنها نهاد تصمیم گیر، سیاست گذار و هماهنگ کننده در فضای مجازی است. تمام تصمیمات این شورا حکم قانون را دارد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

71  −  64  =