گزارش عملکرد شماری از شعب بانک توسعه صادرات

پایان هفته دولت که همزمان با آغاز هفته بانکداری اسلامی است برخی از شعب بانک توسعه صادرات را بر آن داشت تا با ارائه گزارشی در خصوص چگونگی پرداخت تسهیلات نحوه خدمت رسانی به صادرکنندگان را منعکس کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بانک توسعه صادرات با داشتن نزدیک به چهل شعبه در سراسر کشور بعنوان یکی از ارکان خلق حماسه اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب چشم اندازی روشن در عرصه صادرات پیش رو دارد.

آنچه پیش رو دارید بازتابی از فعالیت های برخی شعب اگزیم بانک ایران است:

شعبه خرم آباد:

شعبه خرم آباد بانک توسعه صادرات در سال 91 نزدیک به 232 میلیارد ریال به صورت ریالی و شش هزار دلار به صورت ارزی به مشتریان تسهیلات اعطا کرده است.
رقم تسهیلات ریالی در سال 92 با افزایش 59 درصدی به 369 میلیارد ریال بالغ شده است.

طرح توسعه و تولید فرآورده های تزریقی شرکت داملران رازک با مشارکت و سرمایه گذاری ارزی شعبه خرم آباد بانک توسعه صادرات همزمان با سفر استانی آقای دکتر روحانی رییس جمهوری و هیات دولت به استان لرستان، افتتاح شد.

 سهم بانک در این مشارکت مبلغ دو میلیون و 371 هزار یورو است که جهت خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز طرح (یک خط کامل محصولات تزریقی محلول و یک خط کامل محصولات تزریقی پودری) هزینه خواهد شد. براساس این گزارش سرمایه گذاری کل طرح 153 میلیارد ریال بوده و درخطوط این طرح تولید 30 قلم انواع داروهای انسانی و دامی طراحی شده است.

 بخش تولید داروهای تزریقی پودر انسانی این شرکت بر روی تولید سفالوسپورین های نسل چهارم تمرکز دارد و این خط دارویی اولین خط اختصاصی تولید این محصول بسیار حساس در ایران است. در احداث خط تولید محصولات استانی از استانداردهای روز صنعت دارو سازی استفاده شده و با توجه به بکارگیری این استانداردها پیش بینی صادرات محصولات این خط به حوزه اتحادیه اروپا لحاظ شده است. بخش تولید محصولات تزریقی دامی ان شرکت نیز قابلیت تولید طیف وسیعی از محصولات تزریقی دامی را داراست و این خط نیز براساس استانداردهای روز اروپایی تجهیز و راه اندازی شده است.

صادرات استان لرستان به علت همجواری با کشور عراق در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. طبق آمار سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان لرستان در سال 1391 میزان صادرات بیش از 42 میلیارد ریال و در سال 1392 بیش از 75 میلیون دلار بوده است.

     عمده محصولات صادراتی از شرکتهای تولید کننده در این استان شامل انواع داروهای دامی و انسانی، فروسیلیسیم و میکروسیلیکا ، انواع میخ آهنی ، سیمان ، اخال ابریشم ، انواع محصولات کشاورزی و انواع سنگهای تزئینی و ساختمانی می‌باشد.

استان لرستان با برخورداری از 270 میلیون تن ذخائر سنگ قابل استحصال در دنیا مقام هفتم را دارا می‌باشد که از مزیت‌های صادراتی استان می‌باشد.

     اولویت این شعبه تخصیص منابع به شرکتهای تولیدی صادراتی در سطح استان می‌باشد و قریب به اکثریت صادرکنندگان مشتری بانک توسعه صادرات ایران ـ شعبه خرم آباد می‌باشد. این شعبه اقدامات مستمری بر فعالیتهای بازاریابی جهت جذب صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان بعمل می‌آورد.

محصولات تولیدی در این استان به اقصی نقاط جهان صادر می شود و این شعبه 80درصد صادرات مشتریان را تامین مالی می نماید.

محصولاتی که  با کمک مالی بانک توسعه صادرات ایران ـ شعبه خرم آباد به خارج از کشور در سالهای 1391 و 1392 صادر شده شامل کشورهای روسیه ، بلاروس ، اسپانیا ، ترکیه ، یونان ، اکراین ، عربستان ، چین ، قطر ، سریلانکا ، یمن ، کویت ، امارات ، پاکستان ، عراق ، سوریه،ترکمنستان ، تاجیکستان ، آذربایجان ، ارمنستان ، گرجستان ، ازبکستان، کشورهای آفریقایی لیبی ، سومالی ، نیجریه و ونزوئلا می شود.

شعبه کرمانشاه  

میزان تسهیلات ریالی پرداختی این شعبه در پنج (5) ماهه نخست سالجاری بالغ بر 188 میلیارد ریال می‌شود که نسبت به مبلغ 118 میلیارد ریال سال 1392 معادل 59 درصد رشد داشته است.

همچنین تسهیلات ریالی پرداختی سال 1392 بیش از 355 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با سال 1391 به بیش از 107 میلیارد ریال رسیده است که با رشد 230درصدی  بیش از240 میلیارد ریال افزایش  داشته  است.

 تصویب مبلغ دویست و چهل میلیون یورو تسهیلات سرمایه ثابت/ طرح از محل منابع صندوق توسعه ملی ایران به منظور طرح توسعه فاز دوم شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه (سهامی عام بورسی) که در مرحله توثیق وثابق قرار دارد از جمله اقدامات در دست اجرای شعبه کرمانشاه  است.

این طرح بزرگترین طرحی است که طی سنوات 1393- 1392 در استان کرمانشاه ایجاد می شود و همچنین بزرگترین طرح توسعه ای است که بانک توسعه صادرات ایران تا کنون تامین مالی نموده است. این طرح در مرحله اجرا بیش از یک هزار نفر اشتغالزایی داشته و در مرحله بهره برداری یک هزار نفر به طور مستقیم و بیش از هزار و 500 نفر بطور غیر مستقیم در بخشهای حمل و نقل و کشاورزی (راننده، پیمانکار و کشاورز) اشتغال پایدار ایجاد خواهد نمود.

بیش از 75 درصد صادرکنندگان استان کرمانشاه و بیش از 90 درصد صادرکنندگان نمونه استانی و بعضا کشوری استان  نیز از مشتریان این شعبه هستند.

شعبه یزد:

گزارش ارائه شده از سوی شعبه یزد بانک توسعه صادرات حاکی از آن است که دو پروژه مهم طرح فولاد یک فولاد آلیاژی ایران و مجمتع فولاد اردکان از جمله طرحهای مهم تامین مالی شونده توسط این شعبه هستند.

تصویب وگشایش اعتبار طرح یزد یک شرکت فولاد آلیاژی ایران با اعتباری بالغ بر 130میلیون یورو که گشایش اولیه به مقصد اروپا بمبلغ 83 میلیون یورو انجام گرفته است.

تصویب وگشایش اعتبار طرح تولید کارخانجات آهن اسفنجی شرکت مجتمع تولید اردکان با اعتبار ارزی بالغ بر 72 میلیون یورو که گشایش اولیه بمبلغ 6 میلیون و 282 یورو انجام شده است ، از دیگر اقدامات این شعبه است.

 در پنج ماهه اول سال 93 بیش از 241 میلیون ریال تسهیلات ریالی و یک میلیون و 725 هزار یورو به صورت تسهیلات ریالی به صادرکنندگان اعطا شده  است.

نسبت رشد ارزی تسهیلات اعطا شده در پنج ماهه اول 93 نسبت به پنج ماهه منتهی به پایان سال گذشته که رقم یک میلیون و 231 هزار یورو بوده ، 40 درصد است  

شعبه یزد بانک توسعه صادرات در حوزه گشایش اعتبار اعتبار اسنادی در5 ماهه  اول سال نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد چشمگیرداشته است. مانده تسهیلات اعطایی شعبه یزد در پایان پنج ماهه اول سال جاری درمقایسه با زمان مشابه سال قبل به میزان 7/55 درصدرشد داشته است.

حداقل 85 درص از صادرکنندگان نمونه استانی نزد شعبه یزد فعالیت دارند و حداقل سه صادرکننده نمونه کشوری از صادرکنندگان نمونه سال 92 از مشتریان شعبه یزد بانک توسعه صادرات هستند.

شعبه شیراز:

شعبه شیراز بانک توسعه صادرات در گزارش ارسالی خود تسهیلات پرداختی 5 ماهه منتهی به پایان مرداد 92 را مبلغ 261 میلیارد ریال و تسهیلات پرداختی 5 ماهه منتهی به پایان مرداد 93 مبلغ280 میلیارد ریال ذکر کرده است.

بر همین اساس تسهیلات پرداختی سال 93 حدود 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته ، همچنین مبلغ 22 میلیارد ریال از تسهیلات اعطایی سال جاری به سه شرکتی که به واسطه بازاریابی مناسب شعبه اخیرا به جمعه مشتریان پیوسته اند، پرداخت گردید.

تامین مالی پروژه خرید واگن سازمان قطار شهری شیراز به مبلغ30 میلیون دلار ازمنابع صندوق توسعه ملی در شعبه شیراز بانک توسعه صادرات محقق شده است.

تامین مالی پروژه ساخت واحد های مسکونی ابوغریب عراق توسط شرکت تک ایستا جنوب به مبلغ هفت میلیون و 900 یورو انجام گردیده است.

صددر صد صادرکنندگان نمونه استانی از مشتریان اعتباری این شعبه هستند و بازار هدف محصولات صادراتی استان کشورهای عراق ، افغانستان – حوزه خلیج فارس و اروپایی است.

شعبه اراک :

گزارش ارسالی از شعبه اراک بانک توسعه صادرات بیانگر رشد 53 درصدی مانده تسهیلات پرداختی در پنج ماهه اول سال 93 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. این رقم در سال جاری به 972 میلیارد ریال بالغ می شود.

رشد 233 درصدی درحوزه مانده ضمانتنامه های صادره ، رشد 257 درصدی در گشایش اعتبار اسنادی وارداتی و رشد 118 درصدی حوالجات ارزی و بروات ازجمله موارد رشد فعالیت های این شعبه به نسبت پنج ماهه اول سال 92 است.

شعبه بیرجند:

60 درصد از صادرکنندگان نمونه استان خراسان جنوبی مشتری شعبه بیرجند بانک توسعه صادرات هستند و همچنین یکی از صادرکنندگان نمونه کشوری نیز مشتری این شعبه است.

میزان تسهیلات صادراتی پرداختی این شعبه در پنج ماهه اول سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 107 درصد رشد داشته است

شعبه یاسوج:

شعبه یاسوج بانک توسعه صادرات در 5 ماهه اول سال 93 نزدیک به 46 میلیارد ریال تسهیلات به صادرکنندگان اعطا کرده است.

همچنین شعبه یاد شده در پنج ماهه اول سال 92 بیش از دو و نیم میلیارد ریال منابع جذب کرده است که در مقایسه با مدت مشابه ساله قبل بیانگر 254 درصد رشد است.

بسیاری از خدمات قابل ارائه به مشتریان در شعبه یاسوج از قبیل افتتاح حساب نسبت به مدت مشابه سال قبل 700 درصد رشد داشته است.

شعبه بندرعباس :

مانده تسهیلات شعبه بندر عباس بانک توسعه صادرات در پایان مقطع چهارماهه تیرماه 93 بالغ بر 36 میلیارد ریال است که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل حدود 2.5 برابر شده است.

توزیع تسهیلات در این شعبه بانک در بخشهای مختلف شامل صادرات خرما 49 درصد، صادرات سایر محصولات کشاورزی 2 درصد، صنعت و تولید 29 درصد ،پرورش و صادرات میگو 6 درصد، توریست و گردشگری 10 درصد و بازرگانی داخلی 3 درصد است.

صادرات خرما و همچنین پرورش و صادرات آبزیان از محصولات استراتژیک استان بوده که 55 درصد تسهیلات شعبه را به خود اختصاص داده است.

با توجه به ساحلی بودن استان و وجود بندرگاههای بزرگ شهید رجایی و شهید باهنر و رفت و آمد انواع شناورهای دریایی، خدمات بانکرینگ و سوخت رسانی به آنها بسیار ضروری است .در همین راستا مصوبه ای از محل منابع صندوق توسعه ملی به مبلغی حدود 60 میلیون دلار به این امر اختصاص یافته که کار عملیاتی پروژه شروع شده و به زودی تسهیلات ارزی آن نیز پرداخت می شود. مزایای اجرای طرح یاد شده شامل ارزآوری ناشی از سوخت رسانی به شناورهای خارجی، جلوگیری از خروج ارز ناشی از سوختگیری شناورهای ایرانی در سایر کشورها،  اشتغال زایی موثر در سطح استان و رونق شعبه و جذب منابع ناشی از اجرای مصوبه است.

شعبه پامنار :

شعبه پامنار بانک توسعه صادرات نیز از جمله شعبی است که مانده تسهیلات ریالی آن در پایان مرداد 93 بالغ بر 484 میلیارد ریال  به صورت ریالی و در بخش ارزی معادل ریالی بیش از 32 میلیارد ریال بوده است.

مانده تسهیلات ریالی شعبه پامنار بانک توسعه صادرات نسبت به سال گذشته 45درصد رشد داشته است.

شعبه تجریش:

شعبه تجریش بانک توسعه صادرات نیز مانده تسهیلات این شعبه را در پنج ماهه اول سال 93 بیش از یک تریلیون ریال در بخش ریالی و بیش از 52 میلیون یورو در بخش ارزی ذکر کرده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال 92 در بخش ریالی نزدیک به 823 میلیارد ریال و دربخش ارزی بیش از 25 میلیون یورو تسهیلات به مشتریان واگذار شده است.

پرو‍ژه ها وطرح های اجرا شده ازمحل تسهیلات پرداختی این شعبه شامل احداث هتل  500 اطاقه درفرودگاه امام خمینی (ره) ، احداث سیلوهای مکانیزه ذخیره سازی وفرآوری واختلاط غلات وتبدیل گندم وذرت به فروکتوز یاقندمایع ، طرح احداث واحد کک متالورژی با ظرفیت 450 هزارتن درسال، احداث پل تقاطع غیرهمسطح  و زیر گذر در کشور ساحل عاج است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

95  ⁄    =  19