مذاکره ویژه روحانی با رئیس‌جمهور چین برای رفع توقف فاینانس

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از مذاکره ویژه حسن روحانی با رئیس‌جمهور چین در سفر به شانگهای برای حل مشکل توقف فاینانس چین خبر داد/معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور از تکمیل 248 طرح عمرانی تا پایان سال خبر داد و گفت: دولت مصمم است یک تحرک جدی را در سازماندهی طرح‌های نیمه‌تمام انجام دهد چرا که لازمه خروج از رکود استفاده بهینه از منابع برای طرحهای عمرانی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمدباقر نوبخت در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه مشکل توقف فاینانس چین چه‌وقت حل می‌شود، گفت: برای حل مشکل توقف فاینانس چین نیاز به یک مفاهمه جدید داریم که در حال مذاکره و حل مشکل هستیم.

وی گفت: مشکل فاینانس چین در جریان اجلاس شانگهای هم بررسی خواهد شد و قرار است رؤسای جمهور ایران و چین راه‌های حل این مشکل را بررسی کنند.

وی درباره موضوع قرارداد نفتی امروز ایران و روسیه هم گفت: فردا جزئیات بیشتری از این تفاهم‌نامه را اعلام می‌کنم.

نوبخت در حاشیه نشست توجیهی نحوه واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی و تعاونی با اشاره به اینکه برای استفاده از همکاری بخش خصوصی با دولت باید قوانین و مقررات به نحو مناسبی مورد توجه مسئولین قرار گیرد، اظهار داشت: در همین مسیر دولت هم باید همکاری لازم را با بخش خصوصی داشته باشد و با بستر‌ها را برای تعاملات بیشتر با فعالان بخش خصوص فراهم کند.

* 70 درصد بودجه عمرانی تاکنون محقق شد

وی با بیان این که 70 درصد منابع پیش بینی شده قانون بودجه در طرح های عمرانی محقق شده است، افزود: امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی بتوانیم هرچه زودتر پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی نیمه تمام را تکمیل کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تأکید براینکه خروج از شرایط تحریم و رکود استفاده از تمام امکانات بخش های کشور به ویژه بخش خصوصی را می‌طلبد، تصریح کرد: دولت به تنهایی قادر به تحقق اهداف خود نیست و باید بخش‌های مختلف کشور با او همراه شوند.

وی دررابطه با واگذاری‌هایی که به صورت رد دیون صورت گرفته است نیز گفت: برخی از این واگذاری‌ها که به صورت رد دیون صورت گرفته منطقی نبوده است اما این امر باعث نمی‌شود تا ما آنها را بازپسگیری کرده و دوباره واگذار کنیم چرا که این امر با قانون خصوصی‌سازی ضدیت دارد.

نوبخت اضافه کرد: دولت درصدد است با رویکرد جدیدی واگذاری‌ها را انجام دهد تا رد دیون‌ها اشکالاتی را برای بخش‌های مختلف ایجاد نکند.

محمدباقر نوبخت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور امروز با حضور در نشست توجیهی نحوه واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی با اشاره به اینکه موضوع سازماندهی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از راهبردهای جدی دولت تدبیر و امید به شمار می‌آید اظهار داشت: حدود یک سال از آغاز فعالیت دولت در عرصه اجرا می‌گذرد اما از همان ابتدا ما با شرایطی تحت عنوان وضع موجود روبه‌رو بودیم که باید در فضایی مدیریت شده به ساماندهی آن بپردازیم.

وی با بیان این مطلب "از همان روزهای نخست فعالیت خود مشکلات را شناسایی و نحوه گره‌گشایی آن را مورد توجه قرار دادیم" افزود: یکی از معضل‌های جدی دولت یازدهم در‌ آغاز فعالیت خود توسعه و پیشرفت طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام بود که در این مسیر دولت نه‌تنها باید مسئولیت سازماندهی آن بخش‌ها را انجام می‌داد بلکه باید انتظار جامعه را در بهره برداری طرح‌ها نیز برآورده می‌کرد.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اضافه کرد: احصای این طرح‌ها حدود دو هزار و 906 طرح نیمه‌تمام عمرانی به شمار می‌آید و با فرض زمان‌بندی مناسب بودجه 200 هزار میلیارد تومانی را برای بهره برداری احتیاج دارد، البته با احتساب تأخیر این بودجه به 400 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان این مطلب که دولت در این شرایط با منابع محدود خود باید تخصیص اعتبارات را با در نظر گرفتن شرایط جامعه به‌نحوی مدیریت شده انجام می‌داد تصریح کرد: در سال 93 دولت مصمم شد طرح‌هایی را که امکان بهره برداری در این سال دارند تخصیص اعتبار کند که بر همین اساس 248 طرح نیمه‌تمام مورد شناسایی قرار گرفته است.

نوبخت با اعلام "افتخار می‌کنیم با مدیریت مناسب در تخصیص اعتبارات سال جاری حداقل 246 طرح ناتمام بالای 80 درصد اتمام و به بهره برداری خواهد رسید" گفت: 77 درصد از منابع مالی پیش‌بینی شده در بودجه 93 به‌نسبت 5.5دهم 12 تا 15 مهر به بهره برداری می‌رسد، اما قرار بود ما به 6دوازدهم در تخصیص مالی خود دست پیدا کنیم، البته باید تأکید کنم که این رقم 77 درصد از منابع مالی دولت به‌نحو بهینه‌ای مدیریت شده است. حتی تلاش داریم در هزینه‌های جاری نیز دقت بیشتری را انجام دهیم.

وی با اظهار "درصددیم منابع را به‌سمت دارایی‌های سرمایه‌ای و عمرانی هدایت کنیم" گفت: خوشبختانه دولت توانسته است تا حدودی بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت کند. در سال گذشته هم تعهد کردیم که بخش قابل توجهی از بدهی دولت به پیمانکاران را پرداخت کنیم که خوشبختانه در 28 اسفند سال 92، 4 هزار و 810 میلیارد تومان از بدهی دولت به بخش پیمانکاری پرداخت شد.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تأکید بر "تخصیص اعتبارات را به طرح‌های عمرانی و نیمه‌تمام در سال 93 ادامه داده درصددیم منابع مالی را به اعتبارات جاری و عمرانی همزمان انجام دهیم" اظهار داشت: به هیچ عنوان اعتبارات طرح‌های عمرانی قربانی اعتبارات جاری کشور نخواهد شد. امروز هم براساس جدیدترین گزارش از میزان تخصیص منابع طرح‌های عمرانی مطلع شدم که براساس آمار اعتبارات هزینه‌ای پرداخت شده دولت به‌میزان 85 و سه‌دهم درصد پرداخت شده است. اعتبارات تملیک دارایی و سرمایه‌ای اعم از محلی و استانی 46 و 5 درصد بوده است که این نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 3.7 برابری داشته است.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: در اعتبارات تملک دارایی نیز 70 درصد منابع تخصیص پیدا کرده است که این امر نسبت به مدت مشابه 8.10 درصد رشد داشته است.

نوبخت با اشاره به اعلام "برای انجام طرح‌ها و پرداخت بدهی دولت منابع مجزایی غیر از 4 هزار و 500 میلیارد تومانی که در اسفندماه پرداخت شده است لازم داریم" گفت: در روزهای گذشته منابعی را نیز به خزانه تخصیص داده‌ایم اما هنوز طرح‌ها اعلام درخواست نکرده است. در مجموع دولت یازدهم مصمم است یک تحرک جدی را در سازماندهی طرح‌های نیمه‌تمام انجام دهد چرا که لازمه خروج از رکود استفاده بهینه از منابع دولتی و تخصیص آنها به طرح‌های عمرانی برای رشد و توسعه بخش تولید کشور است.

وی ضمن بیان این مطلب "اعتقاد داریم برای سازماندهی طرحهای نیمه‌دولتی بدون همکاری بخش خصوصی و تعاونی نمی‌توانیم مسئولیت خود را به‌نحو مناسبی انجام دهیم" افزود: اساساً بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 هم تأکیدات زیادی بر مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی شده است. حتی دولت در این مسیر واگذاری سهام شرکت‌ها را در جهت رد دیون انجام داده است تا حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور پررنگ‌تر شود.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه واگذاری مسئولیت‌ها به بخش خصوصی به این معنا نیست که دولت تمام وظایف خود را به گردن بخش خصوصی گذاشته و خود توجهی به آنها نکند، تصریح کرد: براساس قانون اساسی مالکیت‌های بزرگ جزو اموال عمومی است و در اختیار دولت قرار دارد، در همین زمینه دولت مسئول است تا به سازماندهی این بخش‌ها بپردازد، اما می‌تواند در مدیریت بخشهای مختلف از مشارکت بخش خصوصی استفاده کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به‌عنوان نمونه حوزه آموزش و پرورش را مطرح کرد و گفت: مسئولیت آموزش و پرورش با دولت است اما بخش خصوصی می‌تواند بخشی از خدمات این حوزه را به مردم انجام دهد. البته بنده اعتقاد دارم که دولتی بودن مطلق آموزش و پرورش درست نبوده و باید بخش خصوصی با تأسیس مدارس و مشارکت در سیستم آموزشی کشور همراه دولت باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت در طرح‌های عمرانی‌ای که با منابع محدودی روبه‌رو است به هیچ عنوان نمی‌خواهد تمام آنها را خود مورد بهره برداری قرار دهد اظهار داشت: دولت می‌تواند با کمک بخش خصوصی به‌عنوان یک ناظر هدایت کننده کارها برای سازماندهی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام باشد. در همین زمینه برای طرح‌های عمرانی پایین 50 درصد مشارکت بخش خصوصی و تعاون و خیّرین را به‌شکل تخصیص اعتبار انجام خواهیم داد، حتی واگذاری و اجاره طرح‌ها و پروژه‌ها نیز به بخش خصوصی برای بهره برداری در دستور کار است.

وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه نیز مشارکت بخش خصوصی در تکمیل طرح‌های عمرانی مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون دو هزارو  906 طرح نیمه‌تمام ــ و با در نظر گرفتن زیرمجموعه‌های آنها 10 هزار پروژه نیمه‌تمام ــ داریم که دولت قصد دارد تمام تلاش خود را برای بهره برداری و تکمیل آنها انجام دهد.

به‌گفته نوبخت دولت مصمم است در هر سفر استانی به‌جای شاد کردن موقتی مردم و کلنگ زدن‌های متعدد طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند.

وی با اشاره به اینکه در سفر اخیر ریاست جمهوری به مشهد 129 پروژه مورد توجه قرار گرفته بود گفت: 107 طرح در این استان تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید، حتی در اسفندماه درصددیم با تمامی استان‌ها به‌شکل ویدیوکنفرانس ارتباط داشته باشیم و تمام پروژه‌هایی را که قول تکمیل آن را در سال 93 داده و اعلام کرده بودیم بهره برداری کنیم.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان این مطلب که دولت با منابع محدود خود تا پایان امسال با تخفیف اعتبارات خاص 248 طرح عمرانی را تکمیل خواهد کرد گفت: درصددیم اعتبارات تملک دارایی استان‌ها را به‌نحو جدی انجام دهیم، حتی به‌استناد اعتبارات تملیکی مستتر در قانون سال 93 عمل خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت درصدد است به‌جای طرح‌های جدید سازماندهی طرح‌های قدیمی را در دستور کار خود قرار دهد اظهار داشت: در حوزه آب نیز 5 هزار و 200 میلیارد تومان منابع برای بخش آبی کشور پیش‌بینی شده که از این میزان دو هزار میلیارد تومان برای اجرای مهار آب تخصیص داده‌ایم، البته این عدد غیراز منابع پیش‌بینی شده در بودجه سال 93 است.

نوبخت مجدداً تأکید کرد دولت تدبیر و امید 100 درصد طرح‌های نیمه‌تمام سال 93 را که قول آن را برای تکمیل و بهره برداری داده و اعلام کرده بود اجرایی خواهد کرد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه دولت یازدهم در صدد است از منابع موجود خود استفاده بهینه کرده و برای موفقیت در سیاست‌های خود برای خروج از رکود مشارکت بخش خصوصی را می‌طلبد، گفت: برای رشد و توسعه اقتصاد کشور و رفع مشکلات بخش تولید نیازمند مشارکت بخش خصوصی با دولت هستیم، در اینجا از تمام بخش‌های خصوصی و تعاونی درخواست می‌کنم در تکمیل پروژه‌ها و طرحهای نیمه‌تمام دولتی همراه دولت باشند و با مشارکت خود کمک‌های لازم را انجام دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  2