پیش بینی خطر وجود شکوفایی جلبکی با تصاویر ماهواره‌ای

رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی در خصوص همکاری های این مرکز برای از بین بردن شکوفایی جلبکی در دریا اعلام کرد: برآن هستیم تا با استفاده از علم اقیانوس شناسی ماهواره ای خطر وجود شکوفایی جلبکی را از قبل اعلام کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،وحید چگینی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از بحث های مورد بررسی در این مرکز، کشندهای قرمز هستند که به عنوان نوعی رشد یا شکوفایی جلبکی از سال 1392 در سواحل فارس دیده شده اند.

وی با بیان اینکه ما از دو جنبه کشندهای قرمز را می توانیم مورد بررسی قرار دهیم، اذعان داشت: ابتدا با روش بیولوژی به شناسایی گونه های کشندهای قرمز و گونه هایی که قبلا وجود داشته اند می پردازیم و بعد روش های ایجاد این جلبک ها را پیش بینی می کنیم.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی عنوان کرد: بهترین روش پیش بینی شکوفایی جلبکی، استفاده از تصاویر ماهواره ای است.

وی با توضیح اینکه تصاویر ماهواره ای می تواند عوامل ایجاد کننده کشندهای قرمز را بررسی کند، خاطرنشان کرد: تنها تصاویر ماهواره ای می تواند به برآورد میزان کلروفیل A و میزان دمای سطحی آب دریا کمک کند که این دو عامل اصلی به وجودآورنده شکوفایی جلبکی هستند.

چگینی با اشاره به اینکه در تلاشیم تا با استفاده از علم اقیانوس شناسی ماهواره ای، خطر ایجاد شکوفایی جلبکی را از قبل اعلام کنیم، یادآور شد: این کار مستلزم هزینه هایی است که بتوانیم با این اعتبارات بر اساس اندازه گیری ها، به تهیه الگوریتمی برسیم تا با استفاده از آن، واقعیت ها و تصاویر ماهواره را تطبیق دهیم.

وی با بیان اینکه به روش های پیش بینی شکوفایی جلبکی آشنا هستیم، در ادامه توضیح داد: از این طریق می توان شکوفایی جلبکی را پیش بینی کرد، ولی هنوز به این الگوریتم دست پیدا نکرده ایم.

رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی اذعان داشت: اعتباراتی برای تعریف طرح هایی در این زمینه نیاز است.

چگینی اظهار داشت: البته بودجه برای حل مخاطرات دیگری از جمله طوفان های حاره ای، سونامی، جریان های شکافنده، هیدرودینامیکی وجود دارد، ولی  این میزان بودجه آنقدری نیست که در همه زمینه ها صرف شود.

وی عنوان کرد: همکاریهای این مرکز در خصوص کشندهای جلبکی با محوریت سازمان حفاظت از محیط زیست و بخش علمی موسسه علوم شیلاتی است و این همکاری از ابتدای سالی که شکوفایی مضر در سواحل دریا دیده شد، به وجود آمد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  5