دریافت کارمزد از پذیرندگان پایانه های فروش از ابتدای آبان/ ساماندهی پایانه های کم فعال همزمان با اجرای نظام کارمزد

مدیرعامل شاپرک:در صورت تصویب در شورای پول و اعتبار انجام خواهد شد:،

مدیر عامل شاپرک از پرداخت کارمزد دستگاه‌های کارت‌خوان از ابتدای آبان توسط صاحبان این دستگاه‌ها خبر داد و گفت: 98 درصد تراکنش‌های شاپرک با موفقیت انجام می‌شود./در فازهای بعدی دریافت کارمزد از مشتری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محسن قادری امروز (سه‌شنبه 24 شهریورماه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید برای ارائه هر خدمتی هزینه‌ای پرداخت شود، اظهار داشت: با توجه به این که تاکنون هزینه کارمزد مربوط به کارت‌خوان فروشگاه‌ها از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شد، در نظر داریم با هدفمند کردن این کارمزدها یارانه آن را حذف کرده و بر عهده پذیرنده  دستگاه قرار دهیم.

وی با تأکید براینکه هنوز میزان کارمزد پذیرنده ها مشخص نشده است، ولی یکی از رقم های پیشنهاد شده یک درصد تا سقف 200 تومان است تصریح کرد: شورای پول و اعتبار در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

وی در خصوص چگونگی اجرای نظام جامع کارمزد اعلام کرد: در فازهای بعدی دریافت کارمزد از مشتری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت

وی همچنین در خصوص نحوه ساماندهی پایانه های کم فعال گفت: بانکها بر اساس قانون سهامدار شرکت های پی اس پی هستند اما اجرای طرح به گونه ای پیش خواهد رفت که نصب کارتخوانهای اضافه برای هیچ یک از طرفین بانک و پذیرنده مقرون به صرفه نباشد.

وی با بیان اینکه شرکت های پی اس پی باید به سمت استقلال حرکت کنند تصریح کرد:منافع عمومی جامع نیز حکم می کند که بانکها در این راستا انتظارات خود را از این شرکت ها محدود به وظایف سهامداری کنند نه اینکه شرکت های پرداخت به کانالی برای رسوب منابع بانکها تبدیل شوند. بانکها نباید فراموش کنند که منابع آنها از محل سپرده های مردم است بنابراین ضروری است در راستای منافع عمومی حرکت  و با رعایت قانون قاعده رقابت سالم ر رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد بانکها بر عهده بانک مرکزی است اعلام کرد:شاپرک در حوزه نظام پرداخت تلاش خواهد کرد تا وابستگی شرکت های پی اس پی به بانکها پایان یابد.

وی در خصوص علت حذف مبلغ کمک به شرکتهای پی اس پی از محل صندوق مشاء گفت:این یارانه از محل 25 صدم درصد کارمزد تراکنش های شتابی جهت تشویق psp ها صورت می گرفت که اکنون با توجه به بالا بودن تعداد تراکنش های غیر شتابی به شتابی عملا از این محل پولی به حساب صندوق برای توزیع حمع نمی شود و شرکتهای پرداخت خود باید با توسعه سرویس به افزایش درآمد خود بپردازند.

مدیر عامل شاپرک همچنین در مورد این که در صورت انداختن بار کارمزد بر دوش فروشندگان آیا احتمال طرد خودپردازها وجود ندارد؟ بیان کرد:‌ شاپرک بنا دارد سیستم نظارتی از تمام پذیرندگان را عملیاتی کند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.
 

مدیرعامل شرکت شاپرک از سامان‌دهی پایانه های فروش و نظام کارمزد در آبان ماه خبر داد و گفت: تا کنون کارمزد فروشگاه‌های را بانک مرکزی از صندوق مشا پرداخت می کرد اما دیگر نوبت فروشگاه‌ها است که کارمزد بپردازند.

محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد از ساماندهی پایانه‌های فروش خبر داد و گفت: طرحی در حال بررسی است که تا آبان ماه شکل عملیاتی خواهد گرفت و با به اجرا درآمدن آن خدمات pos‌ها و کارمزد‌ها سامان‌دهی و هدفمند خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که از آبان ماه کارمزد خرید را پذیرنده (فروشگاه و مغازه) پرداخت خواهد کرد، افزود: در حال حاضر این کارمزد را بانک مرکزی در صندوق مشاء به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

قادری در خصوص میزان کارمزد، گفت: رقم کارمزد را منوط به تصمیم شورای پول و اعتبار است و نمی توان رقم قطعی آن را اعلام کرد.

قادری ادامه داد: متقاضیان برای تقاضای دستگاه pos می‌توانند از طریق سایت شاپرک ثبت نام کنند و بر آن اساس به شرکت‌هایی که نوبتشان است برای نصب اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شاپرک با انتقاد به تعداد pos در فروشگاه‌ها، گفت: مبلغ زیادی ارز از کشور خارج می‌شود که در این طرح تعداد دستگاه‌ها نیز ساماندهی خواهد شد.

قادری در پاسخ به این سئوال که چرا pos هایبسیاری از بانک‌ها قادر به سرویس دهی مناسب به مردم نیستند،؟ گفت: در طرح مذکور تمام تلاش را برای رفع این نواقص کرده‌ایم و حرکت به سمت ارائه سرویس‌های مطمئن‌تر است.

وی در خصوص میزان کارمزدهایی که مردم در خدمات الکترونیکی پرداخت می‌کنند، گفت: برای این زیرساخت‌ها هزینه‌های میلیاردی شده است و هیچ جای دنیا برای یک سرویس مجانی ارائه نمی‌شود و کارمزد 200 تومانی برای کسی کمرشکن نیست.

مدیرعامل شرکت شاپرک با اشاره به اینکه سرجمع این مبلغ هنگفت است، افزود: استاندارد جهانی 2 درد و بدون سقف است و باید مردم فرهنگ پرداخت این کارمزد را پیدا کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  6