نظام بانکی بازنویسی می شود/امکان پایش اطلاعاتی بانکی کشور برای بانک مرکزی با «مبنا»

با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک و پژوهشکده پولی و بانکی :

الزامات قانونی، بانک مرکزی را مکلف به داشتن بانکداری متمرکز کرده و باید به دنبال تحقق آن باشد./شرکت خدمات انفورماتیک و پژوهشکده پولی و بانکی با امضای تفاهم نامه ای بازنویسی نظام بانکی بر مبنای آخرین چارچوب های استاندارد بین المللی را در قالب تدوین مدل بانکی نوین ایران مبنا آغاز کردند./طبق اين تفاهم نامه قرار است نظام بانكي بر مبناي چارچوب هاي بين المللي و نوين بازنويسي شود. (مبنا) بر پايه مدل هاي استاندارد و چارچوب هاي بين المللي از قبيل IFW، BIAN، بازل، Sarbanes Oxley و… تدوين مي شود.

data-src=https://ebinews.com/img/files/367577841585883933.jpg

رفع موانع و دشواری های  بانکداران برای ارائه خدمات متنوع تر

ابوطالب نجفی مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به شعار جدید این شرکت مبنی بر"پیوند بانکداری و فناوری" که در همایش بانکداری اسلامی رونمایی شد ؛گفت: در همین راستا و بر اساس استراتژی های شرکت و همچنین وظایف محوله از طرف بانک مرکزی طرحی تحت عنوان ایجاد استاندارد برای شبکه بانکی مورد توجه قرار گرفت تا از طریق آن  زبان مشترک بین شبکه بانکی ایجاد شود.به این ترتیب  همه داده ها و فرآیندها استاندارد خواهد شد. در این راستا چارچوب های بسیاری با مطالعه استاندارهای موجود در دنیا مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت یک چارچوب  پذیرفته شد .

وی افزود: با اجرای این چارچوب نظارت بانک مرکزی ساده‌تر شده و بانک‌ها می توانند پیچیدگی‌هایی که در کسب و کار خود با آن روبرو بودند به طور آسان‌تری مدیریت کرده و سرویس‌های جدیدتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

درباره تفاهم نامه

طبق اين تفاهم نامه قرار است نظام بانكي بر مبناي چارچوب هاي بين المللي و نوين بازنويسي شود. (مبنا) بر پايه مدل هاي استاندارد و چارچوب هاي بين المللي از قبيل IFW،  BIAN، بازل، Sarbanes Oxley و… تدوين مي شود.

تدوين مدل (مبنا) پس از تكليف دولت بر بانك مركزي مبني بر اجرايي شدن نظام شفافيت و تمركز اطلاعات در دستور كار اين بانك قرار گرفت و بانك مركزي نيز برنامه ريزي براي تدوين مدل بانكي نوين را از طريق دو بازوي علمي و اجرايي خود پژوهشكده پولي و بانكي و شركت خدمات انفورماتيك اجرا خواهد كرد.

در (مبنا) چارچوب هاي بانكي به روز خواهند شد و تعاريف بانكي مشخص و واحد مي شوند. قرار است تمامي مدل هاي بين المللي بانكي در حوزه هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد و نمونه اي قابل تطبيق و كاربردي در ايران انتخاب شود و به تدريج در كشور شكل اجرايي به خود گيرد.

براي تدوين اين مدل از تمامي خبرگان بانكي در بخش هاي مختلف استفاده خواهد شد. از (مبنا) به عنوان دانشگاه بانكداري جديد نيز ياد مي شود. اين پروژه كه تاثيرات آن بنيادي است به لحاظ زماني در قالب يك طرح ميان مدت مي باشد و در فاز اول اهداف و برنامه سال اول تبيين گرديده است.

از جمله دستاوردهاي اين پروژه ملي مي توان به ايجاد زبان مشترك، يكپارچگي فرآيندها، توليد دانش نامه بانكي، تطابق نظام بانكي كشور با چارچوب هاي بين المللي بانكداري و تدوين مدل هاي مرجع اشاره نمود كه با مشاركت خبرگان بانكي و فناوري كشور گردآوري و مستند سازي خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  46  =  56