رشد اقتصادی تا پایان ۹۳ بیش از یک درصد و تورم زیر ۱۸ درصد می‌شود

دولت در مقدمه بخشنامه بودجه سال آینده نرخ رشد اقتصادی بیش از یک درصد، تورم زیر 18 درصد و نرخ رشد سرمایه‌گذاری حدود 25 درصد را تا پایان سال جاری پیش‌بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس، در بخشنامه ابلاغی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درخصوص کلیات بودجه سال آینده تحلیل‌هایی نسبت به شرایط اقتصاد ایران مطرح شده است.

در بخشی از این تحلیل آمده است: اقتصاد ایران در سال‌های 91 و 92 شرایط نامطلوبی را تجربه کرده است که حاصل آ رشد منفی اقتصاد، تورم بیش از 30 درصد و افزایش بیکاری جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی بوده است.

در چنین شرایطی دولت یازدهم در آغاز استقرار، تلاش کرد با اتخاذ سیاست‌های تنش‌زدا در عرصه بین‌المللی و اعمال سیاست‌های انضباط پولی و مالی، نرخ تورم را مهار و قدرت خرید افراد جامعه را حفظ کند و با بهبود نسبی فضای اقتصاد، انتظارات نرخ رشد سرمایه‌گذاری را بهبود بخشد و همچنین با اصلاح بودجه و مدیریت منابع و مصارف بودجه‌ای و اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی و اجرای طرح‌های مناسب از جمله طرح سلامت، تلاش نمود ضمن افزایش رفاه مردم، با رفع کاهش موانع تولید به ویژه در حوزه‌های نفت و گاز و صنعت، رشد منفی اقتصاد را متوقف و آن را به سمت رشد اقتصادی مثبت هدایت نماید.

بدین ترتیب امید می‌رود نرخ تورم که از 30.5 درصد در سال 91 به 34.8 درصد در سال 92 افزایش یافته بود، تا پایان سال 93 به زیر 18 درصد تنزل یابد. همچنین، رشد اقتصاد که از منفی 6.8 درصد در سال 91 به منفی 1.9 درصد در پایان سال 92 و در نهایت به رشد مثبت در فصل اول سال جاری تغییر یافته، تا پایان سال به بالاتر از یک درصد افزایش یابد.

*پیش‌بینی نرخ سرمایه‌گذاری حدود 25 درصد تا در سال 93

از طرف دیگر، برخی شاخص‌ها از جمله نرخ رشد سرمایه‌گذاری از منفی 23.8 درصد در سال 91 به 3.7 درصد در سال 92 رسیده است که پیش‌بینی می‌شود به کمتر از 25 درصد در سال 93 برسد.

بر پایه این تجربه در اقتصاد کشور، دولت تلاش دارد با اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی، مالی و بودجه‌ای روند بهبود فوق را ادامه دهد تا با توکل بر خداوند منان و عزم و اراده ملی، شاهد موفقیت‌های بیشتر در سال 94 باشیم.

*انتظار چندانی برای چالش اساسی در آینده بازار نفت نمی‌رود

بی‌تردید با توجه به این شرایط، توجه به تحولات جهانی و منطقه‌ای در تدوین سیاست‌های مالی حائز اهمیت فراوان است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 2015، اقتصاد جهانی بهبود نسبی پیدا کرده و مرکز ثقل رشد اقتصادی جهان همچنان به سمت کشورهای نوظهور که عمدتا طرف تجاری ایران هستند، باشد و در نتیجه افزایش حجم مبادلات آنها در تجارت جهانی و به‌خصوص تقاضای انرژی خواهد بود و بنابراین، انتظار چندانی برای چالش اساسی در آینده بازار نفت نمی‌رود.

همچنین، بحران جاری در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، تحولاتی را در روابط بین‌الملل به‌ویژه در منطقه به‌وجود آورده که لزوم توجه به آنها و بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری و ترانزیتی را ایجاب می‌کند.

در مقابل، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و محدودیت‌های ناشی از آن از جمله مسائل مهمی هستند که باید همچنان مورد توجه جدی قرار بگیرند که یکی از این راه‌ها اجرای برنامه‌های معطوف به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط دستگاه‌های اجرایی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1