خاکریز بانک‌ها برای پنهان‌سازی اطلاعات

دبیر مجمع کارآفرینان ایران خواستار نظارت بیشتر بر بانک ها به منظور خروج آنها از بنگاه داری شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامه چندی پیش مجمع کارآفرینان و جمعی از انجمن‌های تولیدی کشور به مقام معظم رهبری در زمینه لزوم رسیدگی به بنگاه‌داری بانک ها و ساماندهی این وضعیت اظهار کرد:‌ بانک مرکزی مهلت 15 روزه‌ای را تعیین کرده بود که بانک ها ظرف این مدت تکلیف شرکت های متعلق به خود را مشخص کنند و زمینه برای خروج بانک ها از بنگاه داری فراهم شود.

وی افزود: تجربیات تاریخی و نتایج حاصل از پایش و رصد عملکرد موسسات پولی و بانکی نشان می‌دهد که تنها با انتشار دستورالعمل و بخشنامه که فاقد ضمانت اجرایی باشد و از سوی دیگر عدم حضور دستگاه های نظارتی خارج از بدنه بانک ها، فهرست شفاف و دقیقی از اموال و دارایی های بانک ها منتشر نخواهد شد.

او تاکید کرد: بنابراین باید تلاش شود با نظارت بیشتر و سختگیرانه‌تر از هرگونه تسامح و تساهل در پایش دارایی‌های بانک ها که از انباشت سرمایه ای مردم پدید آمده است، ممانعت شود.

دبیر مجمع کارآفرینان ایران افزود: تولیدکنندگان کشور به عنوان درگیرترین قشر جامعه با ناملایمات سیستم بانکی، خود را محق در این دلواپسی می‌دانند و انتظار دارند پایش دارایی‌های نظام بانکی با دقت زیادی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه بنگاه‌داری برخی از بانک‌ها در تقابل با بخش خصوصی و سوءاستفاده از منابع عمومی ملت است، توضیح داد: برخی از بانک‌ها منافعشان در بنگاه‌داری است و اعتقاد داریم که حتی اطلاعات منتشر شده اخیر، تمام اطلاعات بنگاه‌داری بانک‌ها را در بر نمی‌گیرد چرا که برخی از بانک‌ها از طریق شرکت‌های هرمی و ایجاد شرکت‌های نسل دوم، سوم و بعضا چهارم مسیر شفاف‌سازی را منحرف کرده‌اند و خاکریزهایی برای پنهان سازی اطلاعات تعبیه کرده اند تا به وسیله ساختارهای ویژه و تخصصی پیچیده مانع از خروج اطلاعات شوند.

غزنوی افزود: ما برای شناسایی و شفاف سازی بخش مغفول و پنهان اطلاعات بانک ها، روش‌ها و ابزارهایی را به نهادهای مربوطه پیشنهاد داده ایم که امیدواریم مورد استفاده آنها قرار بگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2