ورود آب به بازار خرید و فروش در کرمان

با کاهش چشمگیر منابع آبی در استان کرمان اکثر مسئولان و نمایندگان استان کرمان با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده اقتصادی شدن عرضه آب در بازار مصرف را تنها راه جلوگیری از هدر رفت منابع کنونی می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از مهر، وضعیت منابع آبی در کرمان از خط قرمز گذشته است و هر دور دامنه بحران آب در استان کرمان که بزرگترین استان کشور است گسترده تر می شود.

با وجود کسری شدید منابع آبی در استان کرمان همچنان 95 درصد از منابع استان کرمان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که مطابق گفته استاندار کرمان بیش از 70 درصد این منابع به دلیل آبیاری سنتی و عدم بهره وری هدر می‌رود. 

بازار عرضه و تقاضا هدر رفت آب را کاهش می‌دهد

به گفته علیرضا رزم‌حسینی در بخش کشاورزی بعضا محصولاتی کشت می‌شود که آب مصرف شده برای تولید آنها سه برابر محصول ارزش ریالی دارد و ادامه این روند منابع آب استان کرمان را با خطر بیشتر مواجه می کند. 

وی اجرای طرح همیاران و پلیس آب را برای کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی برای اولین بار در کشور پیشنهاد داده است و سعی دارد با ورود آب به بازار عرضه و تقاضا و کنترل مصرف از هدر رفت آبهای موجود جلوگیری کند. 

حسین امیری نماینده مردم زرند اظهارداشت: هم اکنون همه مسئولان، مردم و نمایندگان خواستار بهبود وضعیت آب در استان هستند که در قدم اول مصرف بهینه اب از اهمیت بالایی برخوردار است. 

امیری افزود: سال‌هاست داریم هشدار می دهیم که منابع آبی استان کرمان در حال تمام شدن است اما در دولت‌های گذشته هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشد و در حال حاضر با مشکل بزرگ بی آبی مواجه شده ایم. 

منابع آب شیرین کرمان در حال تمام شدن است

وی تصریح کرد: اکثر منابع آب شیرین در استان کرمان تقریبا تمام شده و منابع محدودی در اختیار داریم و در حال حاضر برای تامین آب داریم آب‌ها را از اعماق زمین برداشت می کنیم. 

نماینده مردم زرند افزود: در حال حاضر در حوزه انتخابی بنده چاهی وجود دارد که آب را از عمق 450 متری خارج می کند و ادامه این روند نگران‌کننده است. 

وی ادامه داد: هر سال شاهد افزایش عمق چاه‌ها هستیم که این امر هر چه بیشتر به منابع آب‌های زیر زمینی کرمان فشار می‌آورد و هر سال شاهد برداشت منفی آب در استان کرمان هستیم که این روند باید اصلاح شود. 

عوامل آبیاری سنتی باید مجازات شوند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در اظهارداشت: یکی از کارهای مهمی که باید در استان کرمان انجام شود تبدیل آبیاری سنتی به مکانیزه است هر چند که به دلیل سختی آب در برخی مکانها دیگر امکان آبیاری مکانیزه نیز وجود ندارد. 

محمدرضا پورابراهیمی افزود: هم اکنون دولت تسهیلات خوبی را در این بخش در نظر گرفته است و کمک‌های بلاعوض به کشاورزانی می‌کند که بخواهند طرح آبیاری مکانیزه را انجام دهند. 

پورابراهیمی گفت: ما از دولت می‌خواهیم کشاورزی غرق آبی را در مزارع کرمان ممنوع کند و در صورت آبیاری غرق آبی با مسببان آن برخورد قانونی انجام دهد. 

وی گفت: آب باید در کشور ملی شود و هر کس نتواند برای خود چاه آب حفر کند و برای این کار مجازات در نظر گرفته شود. 

وی افزود: کرمان با مشکل جدید در زمینه تامین آب مواجه است و اگر از هم اکنون چاره‌ای اساسی برای رفع مشکل در نظر گرفته نشود با مشکل غیر قابل جبران مواجه خواهیم شد. 

شمال کرمان بحرانی‌ترین دشت‌ها را دارد

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وضعیت بحرانی آب در دشت‌های رفسنجان گفت: طبق آمار بحرانی ترین نقطه استان کرمان از نظر منابع آبی شمال استان کرمان است و باید چاره ای فوری برای حل این مشکل اندیشیده شود. 

حسین آذین افزود: کیفیت آب پائین آمده است و املاح آب بالا رفته است که نتیجه برداشت بی رویه آب در بخش کشاورزی است. 

وی ادامه داد: در خواست ما بهره برداری بهنیه است در این میان باید صنعت کشاورزی  نیز حفظ شود زیرا مهمترین راه کسب درآمد برای مردم است. 

آذین افزود: هر سال شاهد افت سطح آب در شهرستان رفسنجان و انار هستیم و باید برای حل این مشکل هر چه زودتر چاره ای اندیشیده شود. 

وی گفت: در دشتهای انار و رفسنجان در برخی مواقع املاح آب به حدی بالاست که امکان آبیاری مکانیزه وجود ندارد. 

همزمان سیل خسارت می زند و بی آبی مزارع را خشک می کند

حجت الاسلام محمدرضا امیری، نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب و قلعه گنج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر اظهارداشت: هم اکنون در جنوب استان کرمان نیز که به بهشت کشاورزی شهرت دارد با چالش آب مواجه هستیم و به دلیل عدم بارش باران کشاورزان مجبور هستند از چاهها آب مورد نیاز را تامین کنند. 

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی در جنوب کرمان خشک شدن باتلاق جازموریان است که دامداری و کشاورزی مردم محروم جنوب کرمان را به خطر انداخته است. 

امیری افزود: متاسفانه با وجود مشکل شدید بی آبی در استان کرمان اما در زمان بارش باران شاهد سیلاب و خسارات بی شمار به مردم هستیم این نشان می دهد برای جمع آوری این آبها برنامه نداریم. 

وی گفت: باید مدیریت آب را با دقت بیشتری پیگیری کنیم و در این خصوص سرمایه گذاری کنیم و حتی پای بخش خصوصی را به این مسئله باز کنیم. 

وی خواستار انتقال هر چه سریعتر آب خلیج فارس و دریای عمان به مزارع جنوب کرمان شد و گفت: در غیر این صورت خشکسالی به مردم محروم جنوب استان کرمان فشار وارد خواهد کرد. 

بازار آب در کرمان ایجاد شود

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز اظهارداشت: استان کرمان استانی با محوریت توسعه برمبنای کشاورزی است و خشکسالی می توان مشکلات بی شماری را در این مسیر ایجاد کند.  

وی تصریح کرد: درخواست بخش خصوصی حمایت دولت و اجرای طرحهای انتقال آب برای حل مشکلات است و در گذشته نیز این مسئله بارها درخواست شده است اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است و هم اکنون با مشکلات عمیقی بی آبی مواجه شده ایم.  

جلال پور ادامه داد: باید نگاه اقتصادی به آب داشته باشیم و استفاده از منابع برای تولید را با هزینه مواجه کنیم تا به صورت بی رویه هدر نرود. 

وی افزود: باید بازار آب در کرمان ایجاد شود و اگر این برداشته ها برای کشاورز هزینه بر باشد خود به خود صرفه جویی بیشتر می شود. 

وی تصریح کرد: استانداردجهانی تولید یک کیلو محصول با صرفه اقتصادی در مقابل یک لیتر آب است اما هم اکنون در ایران به ازای یک لیتر آب تنها 120 گرم محصول تولید می شود و این یعنی داریم آب را هدر می دهیم. 

وی بیان کرد: در زمان ایجاد بازار آب باید به این مسئله دقت کرد که باید نرخ اب در حدی قرار گیرد که برای کشاورز قابل خرید باشد و تولیدات کشاورزی مقرون به صرفه را دچار اخلال نکنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

77  ⁄    =  11