بروجردی: می‌توانیم وارد خاک پاکستان شویم

بروز حادثه تروریستی سراوان باعث شد تا ناتوانی و احیانا کوتاهی دولت پاکستان در عمل به تعهدات امنیتی خود در مرزهای مشترک با ایران باردیگر مورد توجه افکار عمومی و مسئولان این حوزه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نام پاکستان البته حکومت سعودی را هم به میان می کشد جایی که این تروریست ها با سیاست های غلط و دلارهای بی شمار آن ها قدم در راه مبارزه با ایران می گذارند.

در گفت‌وگو با علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره پرسش‌هایی مطرح کردیم که می‌خوانید:

به نظر شما علت وقوع حوادثی این چنین به رغم توافقات مرزی جمهوری اسلامی ایران با پاکستان چیست،آیا عمد و کارشکنی از سوی دولت پاکستان دیده می شود؟

پاکستان به دلیل شرایط خاصی که در آن قرار گرفته و موقعیتی که نیروهای افراطی و بیگانگان برای آن ایجاد کرده اند به پایگاه امنی برای تروریسم تبدیل شده ، هرچند دولت پاکستان همواره پای میز مذاکره با دولت جمهوری اسلامی متعهد شده که در حفظ مرز و مقابله با اقدامات ضد امنیتی دو کشور با جدیت رفتار کند اما به نظر می رسد بدون آن که عمدی از سوی دولت پاکستان وجود داشته باشد این دولت در انجام تعهدات امنیتی ناتوان جلوه می کند، اما به هر حال این موضوعات نباید دلیلی برای کوتاهی دولت پاکستان دررصد و حفاظت مرزی باشد.

مشکلاتی که دولت پاکستان با آن دست به گریبان است کدام است؟

طی سال های اخیر حملات نیروهای آمریکایی با هواپیماهای بدون سرنشین به خاک پاکستان، اقدامات گروه های تروریستی و اختلافات خونین قبیله ای مذهبی عمده مشکلات این کشور و نیز دشواری های موجود بر سر راه دولت پاکستان برای حفظ امنیت داخلی و صیانت از مرزهایش است.

در این میان راهبرد امنیتی ایران برای منطقه شرق کشورباید چگونه باشد؟

اهتمام نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی کشور برای بالا بردن سطح امنیت مرزهای شرقی راه منطقی حل مشکلات است . در این میان با توجه به شرایط موجود ضرورت دارد از طریق پهپادهای مرزبان استحکام مرزی موجود را بالا برده و تجهیزات مرزی را بیشتر کنیم و همچنین کار اطلاعاتی در منطقه را توسعه دهیم چرا که با تقویت این حوزه بخش زیادی از مسائل مرتفع می شود.

در این میان آیا نباید سهمی را نیز برای دستگاه امنیتی پاکستان قائل شویم؟ تکلیف تروریست هایی که در ایران اقدام تروریستی انجام می دهند و به خاک پاکستان می گریزند چیست؟

کماکان در رابطه با مقابله با اشرار، تروریسم تکفیری و نا امن کنندگان مرزی دولت پاکستان را مسئول می دانیم و بر اساس توافقات امنیتی صورت گرفته میان دو کشور پاکستان مکلف به تامین امنیت مرزی خود باایران است اما در صورت کوتاهی این دولت در صورت وقوع حوادثی چون حادثه سراوان طبق ماده 7 منشور سازمان ملل حق ورود و تعقیب مجرمان را در خاک پاکستان برای دفع نا امنی ها محفوظ می دانیم و برهم زنندگان امنیت را حتی در خاک پاکستان تعقیب و دستگیر می کنیم.

خاستگاه تروریست تکفیری پاکستان کجاست و هدفش از اقدامات تروریستی در شهرهای مرزی چیست؟

تحرک گاه به گاه گروهک تکفیری تروریستی واقع در مرز پاکستان با تحریک عربستان سعودی و قطر صورت می گیرد. با توجه به تضاد دیدگاه عربستان سعودی با جمهوری اسلامی در موضوعاتی چون مقاومت اسلامی فلسطین، لبنان و سوریه آنچه طی سا ل های اخیر دیده می شود قرار گرفتن ایران و عربستان در یک تقابل و جنگ نیابتی با یکدیگر است.

به نظر شما این مقابله چه زمانی پایان می یابد؟

با شکست اهداف سعودی ها در سوریه و ماندگاری اسد ، پیروزی حماس در جنگ با رژیم صهیونیستی و شکست اهداف رویکرد مقابله با شیعه توسط تکفیری های داعش در عراق ، انگیزه دولت عربستان برای نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران را شاهد بودیم، به عقیده ما با توجه به اینکه ایران وعربستان همواره به عنوان رقیب و همکار منطقه ای امور خود را دنبال کرده اند بهترین راه حل برای دوری از تقابل پرهیز از عجله و حرکت در طی زمان است زیرا با موفقیت های جمهوری اسلامی و به انزوا کشیده شدن سیاست های غلط سلفی وهابی تقابل ها در نهایت به میل به نزدیکی تبدیل می شود.

 همچنین با توجه به سابقه دیرین همکاری و رقابت میان ایران و عربستان بهترین روش برای مقابله با رویکردهای اشتباه این دولت به رخ کشیدن انتخابات و مظاهر عینی مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی است چرا که این موضوع ضعف بزرگی است که عربستان به آن دچار است و دیر یا زود تحت عنوان مطالبه عمومی سبب تغییر نگاه حاکمیتی این کشور خواهد شد، در غیر این صورت رویارویی مذهبی با آن بدترین رویارویی خواهد بود زیرا مقابله اندیشه سلفی و شیعه نتیجه ای جز تشدید تعصب و خون ندارد.

تکلیف قطر و ترکیه به عنوان دو حامی تروریسم تکفیری در منطقه و رقابت با ایران چیست؟

در این میانه نقشی که می توان به قطر داد فقط در حد دولتی که دوست دارد «سری در سرها درآورد» و به تعبیری ندای «انا رجل» سردهد است زیرا کمتر از آن است که بخواهد رقیب ایران باشد اما در مورد ترکیه باید بگویم مشکل شخصی اردوغان با اسد او را تا سرحد تباه شدن در تصمیمی اشتباه برده است. از سویی دیگر مشکل دولت ترکیه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان رقیبی سنتی اتکای واپسگرایانه به امپراتوری عثمانی و اراده برای به رخ کشاندن اسلام معتدل از سوی دولتمردان ترک طی سال های اخیر است که موجب شده حاصل اشتباهات بزرگ خود را شاهد باشد، به طوری که ملاحظه شد رئیس دولت مصر که ترکیه حامی آن بود اکنون در زندان است، اسد کماکان دولت را در اختیار دارد و حماس به رغم تمایل اولیه به دولت ترکیه مسیر خود را از این دولت جدا کرده است و به رغم جایگاه پرنفوذی که جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان دارد دولت ترکیه به دلیل خطاهای محاسباتی و اشتباهات مشهود خود مورد توجه اکراد منطقه نیست .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

31  −  27  =