نگرانی چنی از حمله‌ای مهلک‌تر از ۱۱ سپتامبر

«دیک چنی» معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که متن آن امروز (سه‌شنبه) منتشر شده، گفت از توان هسته‌ای ایران به شدت نگران است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از فارس وی که در دوران کاری‌اش آمریکا وارد دو جنگ بزرگ و ویرانگر شد، با شرکت در مجموعه مصاحبه‌هایی که به میزبانی «بیل کریستول» انجام می‌شود، در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت: «من به طور ویژه نسبت به تکثیر توان هسته‌ای نگران هستم. ما شاهد هستیم که ایران به دستیابی به توان هسته‌ای بسیار نزدیک شده است. آن‌ها به وضوح فناوری لازم و مواد اولیه را در اختیار دارند. آن‌ها طراحی‌های تسلیحاتی لازم برای این کار را هم دارند. به شدت نگرانم که وقتی این دولت به پایان می‌رسد، خود را با یک ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای روبرو ببینم».

این عضو برجسته دولت «جورج بوش» که به گواه اسناد و گزارش‌های متعدد از اصلی‌ترین حامیان اقدام نظامی علیه ایران بوده و در این راستا از هیچ اقدامی برای هراس افکنی در مورد ایران فروگذار نکرده بود، در بخش دیگری از این مصاحبه دو ساعته با انتقاد از کسانی که خواستار کاهش نقش آمریکا در عرصه بین‌المللی هستند، گفت: «اینکه ما تحولات آن بخش از دنیا (خاورمیانه) را تنها ناظر باشیم و خود را پشت اقیانوس پنهان کرده و تصور کنیم که اوضاع روبراه است، کاری دیوانه‌وار است. شما باید احمق باشید که تصور کنید انزواطلبی می‌تواند راهبرد مناسبی باشد. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در آن بخش از دنیا ایفای نقش کنیم، چراکه در غیر اینصورت، اتفاقات بسیار بدی رخ می‌دهد. فکر می‌کنم اگر ایرانی‌ها به سلاح هسته‌ای دست یابند، در مدت زمان کوتاهی دیگر کشورهای منطقه نیز سلاح‌های خود را خواهند داشت».

چنی افزود: «بنابراین، ما در دوره بسیار خطرناکی قرار داریم. فکر می‌کنم اوضاع کنونی از وضعیت پیش از یازده سپتامبر هم تهدیدآمیزتر است. فکر می‌کنم یازده سپتامبر در مقایسه با حمله بعدی به آمریکا که مهلک‌تر از خرید یک بلیط و استفاده از سلاح سرد فراتر بوده و با تلفات زیادی همراه خواهد بود، آنقدر بد به نظر نرسد».

در حملاتی که روز سه‌شنبه یازده سپتامبر سال 2011 علیه مرکز تجارت جهانی در نیویورک رخ داد، حدود 3 هزار نفر کشته شدند. دولت آمریکا گروه تروریستی القاعده را مسئول این حملات معرفی کرد و به همین بهانه جنگ‌های افغانستان و عراق را آغاز کرد. با وجود گذشت بیش از یک دهه از آن حادثه، هنوز ابعاد مبهم زیادی در رابطه با آن وجود دارد و بسیاری سناریوی رسمی واشنگتن را رد می‌کنند. نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در آمریکا نشان می‌دهد بیش از 60درصد مردم آمریکا سناریوی رسمی را باور نداشته و یک سوم آمریکایی‌ها آن را یک توطئه می‌دانند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  32