احتمال منتفی شدن پرداخت وام ازدواج از منابع صندوق توسعه ملی

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه اختصاص منابع از صندوق به وام ازدواج ابلاغ نشده است و به نظر می‌رسد که مجلس این موضوع را تصویب نکند، گفت: هیچ برداشت غیرقانونی از منابع صندوق توسع ملی انجام نشده است، همچنین امسال هیچ وامی به خودروسازان ندادیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، محمد سعید نوری نایینی  در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال مهر در مورد ابلاغ پرداخت وام ازدواج از منابع صندوق توسعه ملی گفت: خوشبختانه اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی به وام ازدواج ابلاغ نشده است و امیدواریم که این موضوع منتفی شده باشد، زیرا فلسفه ایجاد صندوق اعتراض به اینگونه برداشت ها و سرمایه گذاری در بخش های زاینده اقتصادی و پایدار است.

وام‌های سوبسیدگونه نمی‌دهیم

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه پرداخت از منابع صندوق به بخش هایی مانند وام های سوبسیدگونه انجام نمی شود، تصریح کرد: البته چنانچه مجلس پرداخت وام ازدواج از محل منابع صندوق را مصوب کند، ما مجبور به اجرا هستیم اما خوشبختانه به نظر می رسد که مجلس این موضوع را تصویب نکند. 

وی در مورد کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر منابع صندوق توسعه ملی و کسری بودجه دولت با توجه به اینکه قیت پایه نفت در بودجه حدود 100 دلار در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: این موضوع بر منابع صندوق تاثیرگذار است، اما منابع صندوق ارتباطی با موضوع کسری بودجه ندارد و نکته مثبت اقدامات صندوق این است که ارتباطی با بودجه ندارد. 

نائینی در مورد اینکه پیش بینی می شود با توجه به کاهش قیمت نفت، چه میزان از درآمدهای صندوق کاهش یابد؟ عنوان کرد: هنوز برآوردی در این زمینه صورت نگرفته است و برآوردها طبق قیمت های قبلی بوده است و برای آن میزان پول نفت که وارد صندوق می شود، برنامه ریزی می کنیم و پیش فرض قبلی نداریم و طبق تعیین تکلیفی که قانون برای ما مشخص کرده است، منابع صندوق را مدیریت می کنیم.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: در حال حاضر 29 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می شود، میزان پایه این رقم 20 درصد بوده است که هر سال 3 درصد به آن افزوده می شود که در حال حاضر به 29 درصد رسیده است.

هیچ وامی به خودروسازان ندادیم

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی بیشترین سهم پرداختی از منابع صندوق در سال جاری را به بخش صنعت به ویژه در بخش سرمایه در گردش صنعت که یک نیاز واقعی است، دانست و افزود: بخش کشاورزی دومین بخش است که منابع صندوق را به خود اختصاص داده که بیشتر طرح های جدید بوده است.

این مقام مسئول در صندوق توسعه ملی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره پرداخت وام به خودروسازان در سال جاری گفت: امسال هیچ وامی به خودروسازان از صندوق توسعه ملی پرداخت نشده است و این موضوع در دستور کار نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که یکی از انتقادات به صندوق توسعه ملی برداشت های غیرقانونی دولت از منابع آن بوده است، آیا این موضوع صحت دارد؟ عنوان کرد: خیر. به طور کلی هیچ برداشت غیرقانونی از منابع صندوق توسع ملی انجام نشده است و اگر برداشتی صورت گرفته است، بر اساس مصوبات قانونی خاص بوده است، اما به طور غیرقانونی صندوق حتی یک ریال اختصاص نداده است.

نائینی درباره برداشت های صورت گرفته در سال جاری از منابع صندوق گفت: یک مقدار منابع به آب های مرزی اختصاص یافته است و یک مقدار دیگر به صنایع بالادستی نفت، پتروشمی و نیرو اختصاص خواهد یافت که البته در دست بررسی است.

صندوق ضدیارانه است/ اقساط عیدانه بازپرداخت می‌شود

نائینی با تاکید بر اینکه منابعی از صندوق توسعه ملی به یارانه های نقدی اختصاص نیافته است، گفت: صندوق ضدیارانه است. ما می خواهیم کاری کنیم که پول نفت به سرمایه تجدیدشدنی تبدیل شود.

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی در مورد بازپرداخت اقساط عیدانه دولت دهم در سال 91 که از محل صندوق پرداخت شده بود، گفت: یک مقدار از اقساط آن باقیمانده است که مرتب در حال بازپرداخت است.

وی هدف صندوق توسعه ملی را تبدیل بخشی از منابع نفت به ثروت های پایدار، زاینده و دائم ذکر کرد و تصریح کرد: این منابع نباید به مصارف یکبار مصرف برسد و مثل بیماری هلندی تورم ایجاد کند. باید از سرمایه گذاری در بخش هایی که ایجاد پول پرقدرت می کند پرهیز شود.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: البته بر اساس دستور مجلس حدود 20 درصد از منابع صندوق به صورت ریالی سرمایه گذاری می شود ولی به هر حال باید هدف اصلی یعنی سرمایه گذاری به صورت ارزی در داخل و خارج از کشور اجرایی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21