اینترنت جهانی نیازمند مدیریت مستقل

اوایل سال‌جاری بود که اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه یک گروه اسرائیلی با شکایت از ایران در دادگاهی در آمریکا مدعی شده است که حق دامین ir و تمامی‌ای پی آدرس‏های ایرانی متعلق به اوست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد صرف‌نظر از نادرستی این موضوع، اجرای چنین حکم‏هایی درباره آدرس‏های اینترنتی در اختیار «آیکان» است که وظیفه‏اش ثبت نام دامنه‏های سطح بالا و شماره‏های واگذار شده اینترنتی است. آیکان البته چنین شکایتی را نپذیرفت و نشان داد از استقلال نسبی حتی در برابر حکم دادگاه‏های آمریکا برخوردار است.
به گزارش «ایسنا»، برای اینکه افراد حقیقی و حقوقی بتوانند از طریق اینترنت به یکدیگر وصل شوند باید یک آدرس شامل چند عدد یا یک اسم اینترنتی ثبت کنند؛ این آدرس باید منحصربه‌فرد باشد و سازمانی با عنوان «آیکان» وظیفه هماهنگ کردن این شناسه‏های منحصربه‌فرد را در سطح جهانی برعهده دارد.
این موسسه اینترنتی که مقر آن در لس‏آنجلس است در سال 1998 به‌منظور تامین امنیت اینترنت، ثبات آن و انجام بخشی از مسوولیت‌های اینترنتی که تا پیش از آن به صورت مستقیم از سوی آمریکا اداره و انجام می‏شد، به وجود آمد و موظف بود که سیاست‌های رقابتی و زمینه‏ساز پیشرفت دارندگان دامین روی شبکه اینترنت را تدوین کند. آیکان طی سال‏های اخیر با افزایش فشار دیگر کشورها روند مستقلی به خود گرفت هر چند به‌دلیل وابستگی‏های قانونی ناشی از تاسیس به دولت آمریکا موجودیت آن همواره با وظایف بین‏المللی آن در تضاد بوده است. با این حال قرارداد این سازمان با دولت آمریکا در سال 2015 به پایان می‏رسد و با توجه به نظر مدیران آیکان و خود دولت آمریکا قرار نیست این قرارداد تمدید شود. وظایف آیکان مرکب است از ضمانت تخصیص آدرس پروتکل اینترنت برای یک فضا در اینترنت، واگذاری پروتکل شناسه، سیستم مدیریت نام دامنه سطح بالا و عملگرهای مدیریت ریشه کارگزار. مدیریت آیانا (IANA) نیز که سرپرستی آدرس‏های پروتکل اینترنت و سیستم خودگردان را برعهده دارد و پیش از این توسط وزارت دفاع ایالات متحده اداره می‏شد نیز پس از تاسیس آیکان برعهده این شرکت قرار گرفت.

استقلال آیکان در گرو رهایی از تصمیمات آمریکایی
سایت «ریجستر» در مطلبی به تحلیل عملکرد شرکت آیکان در سال‌های اخیر پرداخته و این پرسش را مطرح کرده که چه زمانی آیکان می‌تواند مستقلا خود به تصمیم‌گیری‏هایش نظارت داشته باشد.
این سایت در تحلیل خود از فعالیت حدود 16ساله آیکان نوشته است که دولت آمریکا از زمان ایجاد این شرکت مستقل بر عملکرد آن نظارت داشته تا این سازمان بتواند در گام‏های ابتدایی به خوبی عمل کند. اما از همان ابتدا نیز قرار بر این بوده است که نظارت آمریکا طی همان چند سال ابتدایی کاهش پیدا کرده و سپس آیکان به صورت کاملا مستقل بر سیاست‌گذاری‌های خود نظارت کند اما به دلایل مختلف و پیچیده‏، آیکان هرچند سال یکبار به گرفتن تصمیمات نامعقولی دست می‏زند که برخلاف انتظار و خواسته‏های صریح و روشن اکثر سازمان‏های بین‌المللی است و همین امر نیز تلویحا به ادامه نظارت و دخالت دولت آمریکا در شرکت آیکان منجر می‌شود.
اگرچه دولت آمریکا بارها در قالب قراردادهای مختلفی که با شرکت آیکان به امضا رسانده اعلام کرده است که این موسسه را به عنوان یک شرکت غیرانتفاعی مستقل در زمینه اینترنتی به رسمیت می‏شناسد و دخالتی در تصمیم‌گیری‏های آن نخواهد داشت، اما همچنان رد پای دولت آمریکا در این شرکت به صورت پررنگی دیده می‏شود به‌طوری‌که همواره بحث بر سر بایدها و نبایدهای استقلال آیکان از آمریکا از بحث‌های داغ پیرامون این شرکت بوده است.
در سال 2014 بار دیگر مساله لزوم استقلال کامل آیکان به‌عنوان یک شرکت اینترنتی غیرانتفاعی و مستقل مطرح شد و طبق قراردادی که بین وزارت ملی مخابرات و اطلاعات آمریکا و آیکان به امضا رسیده بود قرار شد این وزارتخانه نظارت و دخالت خود را در شرکت آیکان تا پایان سال 2015 به‌طور کامل قطع کند.
به نوشته «پی سی ورلد»، آیکان در سال‌های اخیر بارها به‌دلیل تاثیر ایالات متحده در عملکرد و تصمیم‌گیری‏هایش مورد انتقاد قرار گرفته بود. اما این نخستین باری نبود که یکی از سازمان‌های رسمی دولت آمریکا اعلام کرده بود به‌دلیل اتمام قراردادی که در گذشته با آیکان داشته است این شرکت از این پس مستقلا فعالیت خواهد کرد. این مساله در سال 2009 نیز از سوی دپارتمان تجارت آمریکا اعلام شده بود.

اشتراکات عدم استقلال آیکان و اینترنت
برای تحلیل جنبه‏ها و جوانب مختلف این استقلال در کنترل و سیاست‌گذاری اینترنت می‌توان نگاهی به تاریخچه این شبکه پیش‌رونده جهانی داشت. اینترنت چهار دهه پیش از سوی حکومت ایالات متحده و برای حفاظت از آمریکا در طول دوره جنگ سرد به وجود آمد و به کارگرفته شد. پس از اتمام دوران جنگ سرد و بین دهه‏های 80 و 90 میلادی، تکنولوژی اینترنت بیشتر به سوی پیش گرفتن مسیر کمک به رشد اقتصادی تغییر جهت داد. حکومت آمریکا از همان ابتدا با به دست گرفتن بازار تکنولوژی‏هایی مانند اینترنت و GPRS و پیوند دادن آنها با بخش‏های اقتصادی سعی داشت از این تکنولوژی‌ها در جهت حمایت از اقتصاد و پیشرفت آن استفاده ‌کند.
بنابراین استقلال سازمانی که در سال 1998 و سال‌ها بعد از اینکه آمریکا کنترل‌کننده اصلی ابزار اینترنت در بازار ارتباطی بود، به وجود آمده است با در نظر داشتن سیطره وسیع این کشور بر اینترنت و سایر ارتباطات بی سیم و نقش آن در پیشرفت این تکنولوژی امری دور از ذهن است و نمی‏توان انتظار داشت که سایه این کشور به‌عنوان دست پشت پرده سیاست‌گذاری‌های آیکان به صورت کامل محو شود.
در کنار تمام اثرات منفی که دخالت‌های ایالات متحده در روند سیاست‌گذاری‌های آیکان می‏تواند داشته باشد، با توجه به تجربه محدود آیکان در گستره وسیع ارتباطات اینترنتی ممکن است حذف کامل آمریکا از صحنه بازی منجر به ایجاد گپی در تامین امنیت دامنه‏ها و ارقام اینترنتی باشد که هکرها نیز به خوبی می‌توانند از این ضعف به نفع خود بهره‌برداری کنند، اگرچه متخصصان شرکت آیکان معتقدند این شرکت در حال حاضر آمادگی کامل برای مدیریت دامین‏ها را بدون حمایت‏های ایالات متحده دارد. به نوشته «گلوبال پالیسی»، اگرچه سال 2015 زمانی برای اتمام قرارداد بین آیکان و وزارت ملی مخابرات و اطلاعات آمریکا برای همکاری است؛ قراردادی که به اعتقاد هر دو سوی آن قرار نیست تمدید شود، اما به نظر نمی‏رسد اتمام این قرارداد به نقش آمریکا در شرکت آیکان پایان دهد.
این سایت در ادامه مطلب خود در این باره نوشته است که اتمام زمان ایفای نقش علنی ایالات متحده در شرکت آیکان می‌تواند آغاز زمانی برای ایفای نقش مخفیانه و غیررسمی برای کشورهایی مانند خود آمریکا باشد، چرا که از نظر دولت آمریکا آیکان یکی از بازوهای سیاست‌گذاری این دولت برای کنترل سیاست‌های خارجی این کشور در صحنه ارتباطات بین‏المللی است. در هرحال استقلال آیکان در راستای اجرای طرح حکومت جهانی امری ضروری است زیرا این سازمان کنترل‏کننده دامین‏ها نقش بزرگی در استقلال فضای اینترنت از تصمیمات حکومت دارد و با وجود تمام انتقادها و مخالفت‏ها با این موضوع، استقلال آیکان می‏تواند زمینه پیشرفت و گسترش دامنه‏ها و آدرس‏های اینترنتی را فراهم کند.
از طرف دیگر مدیران آیکان هم مایلند هرچه سریع‏تر این سازمان را از ارتباط با دولت آمریکا کنار بکشند و در سخنرانی‏های خود هم بر این موضوع تاکید کرده‏اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  ⁄    =  5