محدود شدن قلیان در جنوب شرق آسیا

کشورهای جنوب شرق آسیا در پی گسترش مصرف قلیان پس از اقامت و یا سفر عرب ها به برخی کشورهای این منطقه، اکنون در صدد محدود کردن استفاده از قلیان هستند.

کشورهای جنوب شرق آسیا در پی گسترش مصرف قلیان پس از اقامت و یا سفر عرب ها به برخی کشورهای این منطقه، اکنون در صدد محدود کردن استفاده از قلیان هستند.

یک تحقیق نشان می دهد در کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا نزدیک به 400 میلیون نفر از تنباکو استفاده می کنند و استفاده از دخانیات از جمله سیگار و قلیان سالانه جان حدود یک میلیون و 200 هزار نفر را می گیرد.

آمار سال 2010 سازمان بهداشت جهانی نیز نشان می دهد حدود شش میلیون نفر در هر سال در جهان به دلیل استفاده از توتون و تنباکو و بیماری های مرتبط جان خود را از دست می دهند.

اندونزی در جنوب شرق آسیا اکنون سومین کشور مصرف کننده دخانیات در جهان است.

توتون و تنباکو «مشکل بهداشتی عمده» جنوب شرق آسیا است و براساس آمار حدود 50 درصد از مردان این منطقه از دخانیات شامل سیگار و قلیان استفاده می کنند.

هشت کشور از 10 کشور جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) شامل کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام و سنگاپور دخانیات زیادی مورد استفاده قرار می دهند، اما در برونئی این موارد کمتر دیده می شود، هر چند در حال افزایش است.

افزایش استفاده از قلیان در سنگاپور تا جایی پیش رفت که اکنون وزارت بهداشت این دولت – شهر تلاش دارد واردات، توزیع و فروش قلیان را از اواخر ماه جاری میلادی ممنوع کند.

'محمد فیصل ابراهیم' دبیر پارلمانی وزارت بهداشت سنگاپور اعلام کرد این وزراتخانه از این پس مصرف قلیان ا ممنوع می کند.

براساس مطالعه سال 2010 در سنگاپور، 7.8 درصد از جوانان بین 18 تا 29 سال سنگاپوری حداقل گاهی اوقات قلیان مصرف می کنند که این رقم در میان بزرگسالان یک درصد است.

مطالعه بهداشتی بین دانشجویان و دانش آموزان سنگاپوری نیز نشان می دهد نسبت مصرف محصولات دخانی از جمله قلیان از دو درصد در سال 2009 به 9 درصد در سال 2012 افزایش یافته است.

دکتر فیصل گفت: برای کاهش خطرات مصرف قلیان و جلوگیری از افزایش و تشدید مصرف قلیان در سنگاپور از اواخر ماه جاری ممنوعیت قلیان اعلام می شود.

وی گفت: با این حال و براساس یک ارزیابی قبلی واردکنندگان و خرده فروشان تنباکو که مجوز لازم را دارند و تنباکوی وارد کرده را می فروشند همچنان تا سال 2016 مجازند به واردات و خرده فروشی تنباکوی قلیان ادامه دهند تا فرصتی برای فروش محصولات انبار و بازسازی تجارت در زمینه ای غیر از قلیان فراهم کنند.

واکنش ها در خصوص ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکن عمومی و رستوران ها و واردات تنباکو در سنگاپور زیاد بوده است تا جایی که برخی این ممنوعیت را برای کسب و کار رستوران های عربی مضر و برخی معتقدند استعمال سیگار نیز باید در این دولت – شهر ممنوع شود.

از سوی دیگر وزارت تجارت تایلند و پلیس این کشور جنوب شرق آسیا نیز برای مقابله با افزایش استفاده از قلیان در این کشور وارد عمل شده است.

وزارت تجارت تایلند نیز از شهریورماه برای لغو مجوزهای واردات تنباکو و قلیان از کشورهای خاورمیانه و وضع قوانین جدید برای مقابله با قلیان اقدام کرد.

یک بررسی نشان می دهد 44 درصد از جوانان بین 13 تا 18 سال تایلندی استفاده از قلیان را قبل از استعمال سیگار تجربه کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی نیز هشدار داده است یک جلسه یک ساعته قلیان می تواند برابر با کشیدن 100 نخ سیگار مضر باشد.

یک مطالعه ملی سلامت در مالزی نیز نشان می دهد که قلیان در میان جوانان مناطق شهری به ویژه کسانی که بین سنین 15 تا 19 دارند رونق یافته و اکنون دولت را به فکر فروبرده است.

دولت مالزی و وزارت بهداشت این کشور به دلیل حضور زیاد عرب ها و ساکنان کشورهای خاورمیانه در مالزی تاکنون واکنشی نسبت به رواج قلیان در اماکن عمومی نشان نداده اند اما به جوانان هشدار می دهند.

براساس آمار 20 درصد افراد بزرگسال 18 سال و بیشتر در مالزی قلیان استفاده می کنند و آنچه مقامات بهداشتی را نگران کرده است استفاده 1.5 درصد از زنان مالزی از قلیان است.

هم اکنون با یک جستجوی ساده در شبکه اینترنت به صدها مرکز فروش قلیان و تنباکو در مالزی مواجه می شویم که روزانه در حال رشد است.

آمار سال 2011 میلادی نیز نشان می دهد 23.1 درصد مالزیایی ها برابر با چهار میلیون و 700 هزار نفر از سیگار استفاده می کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  −  66  =