جزئیات سود خالص۵ ساله بانکها/۴۰۰مشکل اجرای بانکداری اسلامی در ایران/ دردهای ۳۰ ساله بانکی از زبان رئیس کل اسبق بانک مرکزی

چهارمین شماره جویا منتشر شد

چهارمین شماره جویا با مطالب متنوع از جمله :سود خالص پنج ساله بانکها،رتبه بندی بانکها در تجهیزات پرداخت، آسیب شناسی اجتماعی طرح کارمزد،دردهای 30 ساله بانکی از زبان رئیس کل سابق بانک مرکزی ، 400 مشکل اجرای بانکداری اسلانی در ایران و مطالب درباره مدیریت ریسک و بازل 3 منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،چهارمین شماره جویا  با مطالب متنوع از جمله سود خالص پنج ساله بانکها،رتبه بندی بانکها در تجهیزات پرداخت، آسیب شناسی اجتماعی طرح کارمزد،دردهای 30 ساله بانکی از زبان رئیس کل سابق بانک مرکزی و 400 مشکل اجرای بانکداری اسلانی در ایران و مطالب درباره مدیریت ریسک  و بازل 3  در 100 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان منتشر شد.

پرونده ای برای تمام فصول
پرونده این شماره به بحث آسیب شناسی طرح کارمزد اختصاص یافته و اجرای طرح اصلاح نظام کارمزد در شبکه پرداخت در کشور در میزگرد این شماره به بحث گذاشته و تاکید شده است که مکانیزم قیمت راه نجات صنعت پرداخت است. در این نشست ژان صیاد مدیرعامل سابق سدادو معاون فعلی مدیرعامل بانک ایران زمین، سعید عسگری انارکی کارشناس نرم افزار بانکی ، محمد گرکانی نژاد معاون سابق طرح و برنامه شاپرک و اصغر باباپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان ، حضور پیدا کرده اند. در این میزگرد باباپور  تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته اساس درآمدزایی بانک برروی کارمزد می چرخد. دامنه کارمزدها به عقیده او آنقدر وسیع است که حتی به حساب هایی که مشتری باز می کند هم کارمزد تعلق می گیرد. عسگری انارکی نیز تعلیق این طرح را بنا بر بررسی میزان ضرورت آن ندانست بلکه معتقد است این تعلیق یک بازی سیاسی است.

سرنوشت مبهم PSPها
پرونده این شماره جویا به جز میزگرد حاوی مطالبی از جمله گفت و گو با صادق فرامرزی مدیرعامل ایران کیش، تحلیل سید سامان میرنبوی کارشناس ارشد سیستم های بانکداری و پرداخت الکترونیک، آسیب شناسی اجتماعی اجرای این طرح در ایران و چگونکی عملکرد نظام پرداخت در سایر کشورهای جهان است. در گفت و گوی فرامرزی تاکید او بر لزوم جدی تر شدن کیف پول الکترونیک و پول الکترونیک در نظام پرداخت را خواهید خواند و اینکه پس از تعلیق چگونه آینده شرکت های پی اس پی در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

400 مشکل در اجرای بانکداری اسلامی در ایران
دومین موضوع اصلی این شماره ماهنامه هم به بانکداری اسلامی اختصاص دارد از این زاویه که اساس شکل گیری این نظام بانکی چه بوده و چرا در طول سال های اجرا در کشور به موفقیت مورد نظر نرسیده است. از جمله تحلیلگران این بحث دکتر ایرج توتونچیان است که  اذعان می کند اعلام نرخ سود سالانه از سوی بانک مرکزی ربوی است. او می گوید: بانکداری اسلامی را درست تشخیص نداده ایم. همین که اسم بهره را سود گذاشته ایم مشکل حل شده است؟
 تشریح عملکرد بانکداری اسلامی و مشکل پیش روی آن را نیز در گفت و گوی مهدی رضوی رئیس موسسه آموزش عالی بانکداری خواهید خواند وی  از 400 مشکل اجرای بانکداری اسلامی در ایران سخن می گوید. محمد حسین حسین زاده بحرینی رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز دلایل عدم اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا را در سه دهه گذشته بررسی کرده است. در این فصل درباره 175 میلیارد دلار صکوکی که در 13 سال گذشته در جهان منتشر شده نیز به صورت مبسوط پرداخته شده است.

دردهای 30 ساله از زبان رئیس کل سابق بانک مرکزی
مجید قاسمی رئیس کل پیشین بانک مرکزی هم در شماه چهارم این نشریه دردهای 30 ساله نظام بانکی در کشور را بازگو می کند. البته او تنها به عنوان موانع و مشکلات نپرداخته بلکه در کنار نقدها، پیشنهاداتی را نیز طرح می کند. مهدویان معاون سابق بانک مرکزی و حاتمی یزد کارشناس این حوزه به موضوع نظارت بانک مرکزی پرداختند. بحث از بنگاهداری مسبوق به سابقه بانک ها آغاز شد و نقد نظارت در بانک مرکزی در سال های گذشته و آنچه باید نظارت بر پایه آن استوار شود خاتمه صحبت این دو کارکشته بانکی بود.

سود خالص 5 ساله بانکها
در فصل کسب و کار بانکی گزارش عملکرد بانک ها در سال های 84 تا 92 را می خوانید. آنچه بر سر عقود مشارکتی و مبادله ای تحت تاثیر تصمیمات بانک مرکزی در قابل بسته های سیاستی آمده است. سود و زیان بانک ها نیز به تفکیک 30 بانک دارای مجوز از سوی بانک مرکزی را هم در این شماره خواهید خواند. معادلات بین حساب های سپرده دیداری، سرمایه گذاری مدت دار و قرض الحسنه هم که باز تحت تاثیر سیاست های سال های گذشته شکل گرفته و همچنین میزان بدهی های دولت و اینکه در 12 سال گذشته بدهی ها به نظام بانکی چهار برابر شده را نیز در این فصل می خوانید.

عادت کرده ایم دیگران به جای ما فکر کنند
یکی از دلایلی که مانع نهادینه شدن مدیریت ریسک در کشور شده آن است که مدیریت متفکر در اغلب بانک های ما مدیریت امور را در اختیار ندارند. عادت کرده ایم که دیگران به جای ما فکر کنند. بر همین اساس منتظر بودیم تا نرم افزاها را از خارج وارد کنیم. این بخشی از صحبت های عبدالحمید منصوری مدیرعامل تی ال اس است که در فصل فناوری بانکی به آن پرداخته شده است. دکتر روزبه ترابی مدیرعامل داده کاوان نیز در خصوص شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت به بحث با جویا نشسته است. او می گوید: انبار داده را می توان گرانیگاه بانک ها و شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت دانست.
نیلسون ریپورت
همچنین شماره 1040 نیلسون ریپورت نیز در این شماره ترجمه شده است.

حامیان این شماره

حامیان این شماره عبارتند از بانک تجارت،شرکت توسن، شرکت جی اس اس، شرکت مبناکارت آریا،شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، شرکت اسوه ایران و شرکت بهستان رایان

نحوه تهیه

علاقه مندان جهت تهیه نشریه می توانند به کیوسک های روزنامه فروشی معتبر در تهران و مراکز استانها مراجعه کنند همچنین با شماره تلفن 88644303 راه دیگری برای تهیه این شماره و اشتراک شماره های بعدی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  5  =