۸.۵ میلیارد دلار زیان ناشی از تقلب در atmها/شرکت خدمات انفورماتیک تنها شریک تجاری وینکور در ایران

دومین همایش ماشین های خودکار بانکی برگزار شد:

تا سال 2018 تعداد خودپردازها 1.1میلیون معادل 44 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالیست که تعداد تراکنش های ”دریافت وجه“ نیز رشدی معادل 65 درصد را درپی دارد.

تا سال 2016 بیشتر فروشگاه ها به روش الکترونیکی فروش خواهند داشت و این به مشتریان القا خواهد شد که در هر زمان و مکان می توانند نیاز خود را بر طرف نمایند./ضرر سالیانه ناشی از تقلب‌های مرتبط به خودپرداز را 8.5 بیلیون دلار گزارش شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دومین همایش ماشین های خودکار بانکی با همکاری شرکت‌های خدمات انفورماتیک، داده‌ورزی فرادیس البرز و کمپانی وینکور- نیکسدورف با مهندس سید ابوطالب نجفی مدیرعامل، تنی چند از اعضای محترم هیات مدیره، معاونت بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک و مدیران عامل شرکت های دست اندرکار و مدیران ارشد، کارشناسان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات بانک‌ها و مؤسسات مالی،‌ 4 آذر ماه در هتل سیمرغ تهران برگزار شد.این همایش با هدف بررسی آخرین تحولات و دستاوردهای این حوزه، گسترش فضای تعاملات و معرفی دو دستگاه خودپرداز جدید وینکور کار خود را آغاز کرد.

تلفن همراه مهمترین فناوری تاثیرگذار بر صنعت خودپرداز

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان اولین سخنران این همایش گفت: تا  سال 2018 تعداد خودپردازها 1.1میلیون معادل 44 درصد  افزایش خواهد یافت. این در حالیست که تعداد تراکنش های ”دریافت وجه“ نیز رشدی معادل  65 درصد را درپی دارد. طبق اعلان ATM Market Place در سال 2012 تعداد خودپردازها 7.6 درصد افزایش داشته است و  این رقم در سال 2011 برای خاورمیانه 12.8 درصد بوده که بالاترین میزان رشد در این میان متعلق به ایران بوده است."

دکتر فائز    افزود: دلایل بروز این رویکرد اقتصاد وابسته به پول نقد، درخواست بالای مشتریان، حمایت دولت از بانکداری الکترونیکی و به ویژه کانال خودپرداز می‌باشد. درخواست مشتریان برای استفاده از خودپرداز در کل جهان، همچنان روبه رشد بوده و حتی در کشورهای توسعه یافته علیرغم افزایش رقابت در روش های نوین پرداخت، همچنان استفاده از خودپرداز از اولویت های مشتریان به شمار می رود و نکته حائز اهمیت اینکه بیشترین میزان افزایش نیز متعلق به مناطق آسیا -اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا خواهد بود.

وی در عین حال، تقاضا برای کنترل هزینه های مدیریت پول نقد را دلیل افزایش گرایش به سمت استفاده از ماژول دریافت وجه عنوان و اضافه کرد: در پایان سال 2011 میزان 23 درصد از خودپردازها به ماژول دریافت وجه اتوماتیک تجهیز شده‌اند. این درحالیست که در سال 2010 این عدد 21 درصد بوده و بیشترین تقاضا در این حوزه مربوط به آسیا- اقیانوسیه بوده است.

وی تاکید کرد: در یک برآورد واقع بینانه با توجه به جمیع شرایط حاکم بر روند بازار ایران و با فرض عدم تغییر محسوس در پارامترهای پیش بینی شده، حداقل 2800 خودپرداز جدید برای سال 94 مورد نیاز  است.

 به گفته او تحقیقات منتشر شده RBR هم نشان می‌دهد که تا سال 2018 به 3 میلیون دستگاه خودپرداز موجود در جهان حدود 700 هزار دستگاه دیگر اضافه می‌شود. در حال حاضر بیشترین دستگاه‌های خودپرداز در آسیا و آمریکای شمالی و کمترین آن‌ها در آفریقا و خاورمیانه نصب شده است.  دریکی دو سال آینده تراکنش‌های برداشت وجه از 62 میلیارد تراکنش به 94 میلیارد تراکنش می‌رسد .

فائز با استناد به پژوهش‌هایی که انجام شده اعلام کرد که تلفن همراه، استفاده دوباره از پول نقد در دستگاه خودپرداز (Cash Recycling)، قوانین و مقررات مانند کارمزدها، فناوری‌های امنیتی و تبدیل ارز، مهم‌ترین روندهای پیش‌روی صنعت خودپرداز در جهان هستند؛ به عبارت دیگر امنیت و تقلب، بانکداری و پرداخت همراه و قانون‌گذاری سه بخشی هستند که برای صنعت خودپرداز تهدید محسوب می‌شوند.

معاون بازاریابی خدمات انفورماتیک با اشاره به سرویس‌های پرطرفدار بر روی دستگاه‌های خودپرداز ازجمله استفاده از طریق تلفن همراه، خدمات ارائه کارت، نقد کردن چک و خدماتی ویژه کسانی که در بانک حساب ندارند گفت:در دنیا 23 درصد دستگاه‌های خودپرداز به ماژول CCDM یا همان ماژول دریافت وجه مجهز شده‌اند اما در ایران این آمار زیر یک درصد است.

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک  با اشاره به تحولات اخیر در شبکه بانکی از جمله راه اندازی چک الکترونیک، بر ضرورت تجهیز خودپردازها به ماژول CCDM ، توسعه راه حل های جدید از ترکیب موبایل و خودپرداز و یا بازاریابی و خودپرداز تاکید نمود.

 وی تاثیر مخاطبین جدید خدمات نوین بانکی را در تحولات پیش رو حائز اهمیت دانست و یادآور شد: ظهور مشتریان جدید ""Digital Native یا همان افرادی که از بدو تولد با فناوری های نوین آشنا هستند؛ همگام شدن با این نسل و پاسخگویی به نیاز آنان را اجتناب ناپذیر می کند.

 وی در ادامه  اهمیت ارائه خدمت توسط موسسات مالی (منابع غیر از بانکها) به افرادی که حساب بانکی و کارت اعتباری ندارند و یا کاربران غیر فعال از طریق روش هایی چون ارائه کارت های پیش پرداختی به منظور دریافت مبلغ مورد نظر از خودپرداز مورد توجه قرار داد و آنرا از روش های  جدید جلب مشتریان به سمت استفاده از خودپردازها عنوان نمود.

ارائه راهکارهای نوین برای مدیریت یکپارچه کانال های ورودی و خروجی در شبکه بانکی

آقای پائولو گومز مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت وینکور نیکسدورف، دومین سخنران این همایش نیز ضمن ارائه اطلاعات و آماری در خصوص این صنعت در سطح بین‌المللی به نکاتی در پاسخ به  اینکه چرا در دنیا به خودپردازهای بیشتری احتیاج داریم، اشاره کرد و افزود: تا سال 2016 بیشتر فروشگاه ها به روش الکترونیکی فروش  خواهند داشت و این به مشتریان القا خواهد شد که در هر زمان و مکان می توانند نیاز خود را بر طرف نمایند.

 وی در ادامه به موضوع تعدد کانال های ورودی و خروجی در شبکه بانکی و چالش های ناشی از چگونگی مدیریت این کانال‌ها اشاره کرد و یادآور شد: این نسل جدید مشتریان جوان هستند که فناوری را به بانک ها تحمیل می کنند و شاید در آینده ای نزدیک آنها  هرگز به شعب بانکی مراجعه نکنند.

وی بر این مهم تاکید کرد که ضمن جلب و تداوم اعتماد مردم به خدمات بانکی  آنچه نباید از نظر دور داشت مدیریت کارآمدی و بهره وری است و درک خواست های مشتریان جدید و الزامات ذاتی فناوری در حرکت به سمت تحول است.

گومز در بخش دوم صحبت‌هایش به معرفی دو دستگاه خودپرداز جدید شرکت وینکور نیکسدورف پرداخت.

ضرورت ارائه خدمات یکپارچه و در عین حال پشتیبانی مطلوب

مهندس زنوزی مدیر عامل شرکت داده ورزی فرادیس البرز نیز پس از معرفی شرکت گفت: در حال حاضر 43 درصد سهم بازار خودپرداز کشور در اختیار شرکت خدمات انفورماتیک با برند وینکور نیکسدورف است.

وی ارائه خدمات یکپارچه و در عین حال پشتیبانی مطلوب را بر پایه "کیفیت" که حاصل دانش، تجربه و اصالت است؛ "دسترسی" که حاصل قدمت و همراهی با مشتری است؛" تداوم" که حاصل فرآیند محوری و عدم وابستگی به فردگرایی است و "اطمینان" که حاصل همکاری و آزمودگی است؛ از اهداف شرکت فرادیس البرز دانست.

انتشار کتاب راهنمای امن سازی پایانه های فروش، کیوسک و خودپرداز

سخنران بخش پایانی نیز با محوریت قرار دادن موضوع امنیت در خودپرداز ها اظهار داشت: مرکز مطالعاتی  U.S. Secret Service ضرر سالیانه ناشی از تقلب‌های مرتبط به خودپرداز را 8.5 بیلیون دلار گزارش داده و مرکز مطالعاتی EAST خسارتی که به دلیل حمله Skimming در خودپردازها در اروپا صورت می‌گیرد را بیش از 350 میلیون یورو در سال اعلام کرده است.

 مهندس مومن واقفی علاوه بر آمار مذکور با اشاره به روند رشد  تهدیدات بدافزارها در  امنیت خودپرداز بر ضرورت نگرش جامع در بحث امن‌سازی خودپرداز در لایه‌های مختلف ارائه سرویس تاکید نمود و مدیریت تهدیدات در لایه های مختلف فیزیکی، سیستم عامل، برنامه کاربردی، سخت افزار، شبکه و … را ضروری دانست. همچنین توجه به الزامات رمزنگاری و مدیریت کلید، رعایت خط­مشی­ها، تدوین محتوای آموزشی جهت ارتقا سطح آگاهی و دانش امنیت، الزامات مربوط به نیروی انسانی راهبر و پشتیبان از سایر الزاماتی بود که در این سخنرانی مورد تاکید قرار گرفت.

وی پس از اشاره به استانداردهای مطرح امن­سازی خودپرداز، از انتشار کتاب "راهنمای امن سازی پایانه های فروش، کیوسک و خودپرداز" توسط شرکت خدمات انفورماتیک خبر داد که در آن به امن­سازی خودپرداز در لایه­ های مختلف پرداخته شده است و به عنوان راهنمایی جامع در امن­سازی و ممیزی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 در خاتمه همایش  نیز جلسه پرسش و پاسخ با حضور سخنرانان و  مهندس سیفی مدیر سیستم های کارت شرکت خدمات انفورماتیک برگزار شد؛ مدیر خاورمیانه و آفریقای شرکت وینکور نیکسدورف در این جلسه تاکید نمود که شرکت خدمات انفورماتیک تنها شریک تجاری وینکور در ایران بوده و به جهت حسن همکاری تداوم این مشارکت در برنامه آنان قرار دارد.

همچنین مهندس سیفی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین مبنی بر احتمال خروج تراکنش های خودپرداز از شبکه شتاب اعلام نمود که چنین برنامه ای در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄    =  10