شعور نظارتی بالای بانک مرکزی از برخوردهای شوک آور پیشگیری می کند

بانک مرکزی با انحلال مخالف است/

اگر چه انتشار اخباری در مورد انحلال یک بانک خصوصی طی روزهای آینده توسط بانک مرکزی،در برخی خبرگزاری ها منتشر شد اما بانک مرکزی با باخوردهای شوک اور مخالف است بر همین اساس همچنان تلاش خواهد کرد تا زمینه رفتار سالم بانکها را فراهم اورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،یکی از خبرگزاری ها نوشت:انتشار اخباری در مورد انحلال یک بانک خصوصی طی روزهای آینده توسط بانک مرکزی، اطلاعیه چند هفته قبل بانک مرکزی را در مورد بانک ها و مؤسسات اعتباری فاقد مجوز در کانون توجه ناظران قرار داد؛ بسیاری معتقدند با مرور فهرست بانک ها و مؤسسات دارای مجوز و آنهایی که از فهرست بانک مرکزی بیرون مانده اند، می توان به نام بانک در آستانه انحلال رسید.

به گزارش بانکداری الکترونیک حتی اگر این خبرگزاری نام بانک مدکور را دکر می کرد نیز تفاوتی ذر اصل ماجرا  نمی کرد چرا که در هر حال انتشار چنین اخباری بر نظام بانکی شوک وارد می کند و این  در حالی است که بانک مرکزی بارها اعلام کرده  از تصمیمات شوک آور خودداری خواهد کرد بخصوص در شرایط فعلی که نظام بانکی برای تامین منابع مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی نیازمند آرامش است

برخی منابع آگاه معتقدند که بانک مرکزی پایبند مسئولیت های خود خواهد بود و وقتی مجوز یک بانک را صادر کرد بخاطر شان بانک مرکزی تمام تلاش خود را خواهد کرد که بانکها در مسیر سالم گام بردارند.

بانکها نیز بر رعایت قواعد پایند هستند

اگر چه شرایط حاکم بر اقتصاد کشور باعث شده تا برخی از تخلفات در حوره بانکی صورت گیرد اما این به معنای متعهد نبودن کلیت نظام بانکی بر رعایت قواعد و مقررات نیست. مدیران ارشد بانکها تا این حد صاحب دانش و تجربه هستند که بدانند حیات و پویایی بلند مدت آنان در گرو رعایت قوانین و مقررات پولی  است. نظام بانکی در کشور ما اگر چه با چالش هایی مواجه بوده اما نباید از یاد ببریم که این صنعت دارای عمری حدود یک قرن است ضمن اینکه جدا از برخی تخلفات مقطعی افراد معمولا تلاش کرده قوانین و مقررات را رعایت کند.

چیزی حاصل نمی شود

برخی تصور میکنند که انحلال یک بانک همانند پلمپ کردن یک مغازه است که ذی نفعان بسیار اندکی دارد.غافل از ایتکه یک بانک همانند یک درخت بزرگ  است که ریشه ها و شاخ و برگ ان در اقصی نقاط جغرافیایی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک کشور حضور پیدا کرده است و لذا وقتی صحبت از انخلال چنین سازمانی می شود در گام اول توانایی بانک مرکزی زیر سوال رفته است. اگر قرار بر انحلال یک بانک باشد چرا مجوز بانک پس از گذشتن از فیلتر های مختلف صادر می شود و در گام دوم این اعتبار شبکه بانکی است که مورد سوال واقع خواهد شد چون جایگاه بانک در نزد جامعه جایگاهی کاملا متفاوت از دیگر نهادها دارد. بنابراین اگر بانک مرکزی اخساس مسئولیت دارد به دنبال روشهایی باشد که بازدارنده از تخلف عمل کند وگرنه با چوب انحلال ، بانکی را راندن که نیاز به  مسئولیت ندارد. همچنین اگر بانک مرکزی قادر به پیشگیری از تخلف نیست در ابتدا باید به توانایی های خود شک کند و اینکه ممکن است نیاز به نهاد سازی باشد تا با قدرت بیشتری بر اجرای مقررات نظارت کند.

رفتارهای غیر مسئولانه

مسئولانه این است که حیات یک درخت تضمین شود در غیر این صورت قطع یک درخت تنها یک تبر می خواهد و چند دقیقه ای زمان. لدا اگر بانک مرکزی و شبکه بانکی به دنبال پویایی و پایداری خود هستند لاجرم باید به حفظ درخت بیندیشد.

در خبرها چه آمده بود؟

 

در خبرها چه آمده بود:ماه گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای رسمی با انتشار نام بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز قانونی از این بانک به مردم هشدار داد که از سپرده‌گذاری در موسسات و بانک غایب این لیست خودداری کنند. بانک مرکزی در این اطلاعیه تاکید کرده است بانک‌ها و موسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آنها در فهرست قرار ندارد، دارای مجوز از این بانک نبوده و مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح آنها مستقیما متوجه کسانی می‌شود که به این موسسات مراجعه داشته‌اند.

در صفحه مربوط به بانک‌ها و موسسات غیرمجاز سایت رسمی بانک مرکزی اسامی 3 موسسه مالی و اعتباری توسعه، کوثر و عسکریه را مجاز اعلام کرده است. اما در این فهرست اسامی موسسه‌های مالی و اعتباری معروفی همچون ثامن‌الحجج، ثامن‌الائمه، آرمان، فرشتگان، نور، میزان، فردوسی دیده نمی‌شود.        

اگرچه بانک های مهر اقتصاد وآینده (تات سابق) نیز در میان بانک های دارای مجوز قرار نداشت اما مشخص شد طی روزهای آینده مشکلات یکی از این بانک ها در شرف رفع است و بزودی به جمع بانک های مجاز خواهد پیوست.

هرچند بانک مرکزی در ماه‌های گذشته بارها در مورد فعالیت این موسسات هشدار داده بود، اما مدیران برخی از این مؤسسات و بانک ها که طی سال های اخیر از ادغام تعدادی از تعاونی های اعتبار بوجود آمده اند، به الزامات بانک مرکزی برای دریافت مجوز وقعی ننهاده و بدون توجه به تبعات آن همچنان به تخلفات ریز و درشت خود ادامه دادند.

برخی از این بانک ها و مؤسسات اعتباری هر بار که نامی از آن ها در فهرست بانک مرکزی دیده نمی شود با تبلیغات گسترده ای در سطح شهر اقدام به معرفی سرویس های جدیدی خود می کنند تا به این ترتیب مانع خروج منابع  از بانک یا مؤسسه خود شوند.

اکنون اما ظاهرا ماجرای وارد فاز جدی تری شده است؛ عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با فارس گفته است بانک مرکزی طی روزهای آینده یکی از بانک‌های خصوصی را منحل می‌کند، در همین زمینه بانک مرکزی با تمام توان جلو آمده و می‌خواهد یک بانک خصوصی را به دلیل تخلفات ببندد.

وی درباره علت تصمیم بانک مرکزی برای انحلال یکی از بانک‌های خصوصی اظهار داشت: علت این اقدام تخلفات بانک است، تخلفات بانک زیاد است که فعلا مورد به مورد اعلام نمی‌کنیم البته من فعلا اسم بانک را نیز نمی‌توانم بیان کنم.

در همین حال خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین از مسئولان بانک مرکزی در این رابطه کسب اطلاع کرد که می توان از کلام آنها نتیجه گرفت برای این بانک در آستانه انحلال شروطی گذاشته شده است که اگر این شروط را محقق کند می تواند به فعالیت خود ادامه دهد در غیر این صورت بانک مرکزی طی فرایندی نسبت به انحلال این بانک اقدام می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10