دلیل انتخاب نشدن کرانچار چه بود؟

دبیر کمیته نظارت بر مربیان خارجی دلیل رای ندادن این کمیته به انتخاب زلاتکو کرانچار به عنوان سرمربی تیم فوتبال المپیک را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی رغتبی در مورد اینکه ظاهرا عدم تطابق فرهنگی باعث شده که زلاتکو کرانچار به عنوان سرمربی تیم المپیک انتخاب نشود، اظهار داشت: ما از تنها کلمه‌ای که در مورد کرانچار استفاده نکرده بودیم، کلمه تطابق بود. هفته گذشته جلسه‌ای را تشکیل دادیم و اعلام کردیم که رفتار کرانچار در سپاهان در سال‌های گذشته و به خصوص در سال قبل با فرهنگ ما منطبق نبود.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود دلیل رای ندادن این کمیته به کرانچار به دائم‌الخمر بودن این مربی برمی‌گردد، تصریح کرد: این مسائل وجود داشت و مدارک آن موجود است. این مربی بارها در تمرینات و حتی در رختکن تیم به هنگام بازی‌ها تظاهر به این رفتار داشته و از مشروبات الکلی استفاده کرده است. موضوع دیگر این بود که حتی صربستان و مونته‌نگرو به خاطر همین مسئله کرانچار را کنار گذاشت که البته به این موضوع استناد نکردیم.

دبیر کمیته نظارت بر مربیان خارجی در خصوص اینکه کرانچار چند سال است در ایران فعالیت می‌کند و شاید اختلاف بین وزیر ورزش و جوانان و علی کفاشیان باعث شد که کرانچار انتخاب نشود، گفت: اطلاعات ما موثق است و از مراجع نظرات خود را گرفته‌ایم. موضوع کرانچار به سال آخر فعالیتش در سپاهان برمی‌گردد که شدت گرفته بود. حتی کارت مربیگری کرانچار برای لیگ برتر به خاطر این مسئله به سختی صادر شده بود و عزیزالله محمدی هم در جریان این موضوع بود.

رغبتی که روی خط برنامه نود آمده بود، با بیان اینکه «در قوانین فیفا هم استفاده از مشروبات الکلی و فروش آن در ورزشگاه ممنوع است»، افزود: ما مدارک را به علی کفاشیان ارائه کردیم و او نیز این مسئله را پذیرفت.

در ادامه غلامرضا رفیعی حقوقدان و مشاور حقوقی با اشاره به بندهای اساسنامه فدراسیون فوتبال کار کمیته نظارت را دخالت در کار فدراسیون فوتبال دانست و عنوان کرد: در قوانین فیفا ذکر شده است که اگر فردی مرتکب جرم شود، نمی‌توان آن را به مقامی منصوب کرد که در ایران مرجع رسیدگی به تخلفات قوه قضائیه است و قوه قضائیه است که باید با آن برخورد کند. رغبتی در واکنش به اظهارات رفیعی گفت: در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود دارد که برای صلاحیت کاندیدا، آن را به مراجع ذی‌صلاح می‌دهند. بنابراین رای آن مسلتزم دادگاه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در شرایطی پیش رفته بودیم که قصد داشتیم بازیکنان 20 ساله را به کرانچار بدهیم که گزارشاتی علیه او تایید شده بود. وزارت ورزش هم نمی‌تواند مسائل فرهنگی را نادیده بگیرد.

هوشنگ نصیرزاده نیز از رغبتی پرسید که چرا همایون شاهرخی کنار رفت و آیا کمیته نظارت بر مربیان خارجی دخالتی هم بر مسائل فنی دارد یا نه که رغبتی گفت: این کمیته دخالتی بر مسائل فنی ندارد. اگر قرار بود که دخالتی داشته باشد، تاکنون در انتخاب مربیان تیم‌های پایه که به تازگی انتخاب شده‌اند، دخالت می‌کرد. در واقع ما در بخش فنی برای انتخاب مربیان خارجی دخالتی نداریم. در مورد شاهرخی باید بگویم که وی سال‌ها مدیر تیم‌های ملی بوده و به مسائل چون اردوها و حواشی آشنایی داشت و از تجربه وی استفاده شد. همچنین از نقطه نظرات دکتر آقاجانیان نیز استفاده شد.

نصیرزاده در ادامه به بند یک اساسنامه اشاره کرد و گفت که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر دولتی و مستقل مانند بنیاد شهید تعریف شده است. رغبتی در واکنش به این موضوع تصریح کرد: در این بند داخل پرانتز توضیح می‌دهد که فدراسیون نهاد غیر دولتی است اما به رسمیت شناخته می‌شود. وقتی نهاد عمومی غیر دولتی خطاب می‌شود یعنی تحت قوانین کشور است. به عنوان مثال در مورد مسائل مالی قرار نیست که خلاف قوانین عمل شود و نیست به چنین مسئله‌ای نظارت می‌شود اما وزارت در مورد برگزاری مسابقات لیگ یا اردوها هیچ دخالتی ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

73  −    =  65