شکایت، آغازی برای انتخابات مجلس دهم!

تکذیب فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی، خودش هم تکذیب شد.

روزنامه اعتماد: تکذیب فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی، خودش هم تکذیب شد.

یک عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از شکایت‌هایی خبر داده که دلیل آنها اختلافات بر سر رقابت‌های زودهنگام انتخاباتی در ماه‌های اخیر بوده است. رقابت‌هایی که اصولگرایان معتقدند هنوز برای ورود به آن «زود» است و از همین بابت رقبای اصلاح‌طلب خود را سرزنش می‌کنند.

 اما سخنان دیروز عوض حیدرپور تایید می‌کند که جریان‌های سیاسی کشور خیلی وقت است که وارد کوران رقابت‌های انتخاباتی برای مجلس دهم شده‌اند. جایی که اصولگرایان تلاش دارند تا سنگر بهارستان را بعد از واگذار کردن پاستور به رقیب، در تسلط خود نگه دارند و اصلاح‌طلبان هم می‌کوشند تا با فتح یک سنگر سیاسی دیگر، نفوذ خود را در مناسبات سیاسی افزایش دهند.

دیروز عوض حیدرپور، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در پاسخ به این سوال که «چه نوع شکایت‌هایی در ماه‌های اخیر در این هیات پررنگ‌تر است»، به خبرگزاری ایسکانیوز گفته است: «در خیلی از موارد رقابت‌‌های بین نماینده دوره قبل و نماینده فعلی یا نامزد دوره آینده را شاهدیم. با نزدیک شدن به انتخابات رقابت‌ها و مسائل منطقه‌یی رنگ بیشتری پیدا کرده است. »

هر چند در دوره‌های قبلی انتخابات مجلس چنین هیاتی وجود نداشته تا بتوان وضعیت رقابت‌های سیاسی این دوره را با دوره‌های قبل مقایسه کرد اما همین‌که جریان اصولگرا بر خلاف دوره‌های هشتم و نهم انتخابات دیگر یک جریان بدون رقیب در این انتخابات نیست، می‌تواند تکاپوهای زودهنگام را برای سر و شکل دادن به لیست‌های انتخاباتی دو جریان سیاسی اصلی در کشور، توجیه کند.

کمتر از یک سال پیش و در اوایل بهمن ماه سال گذشته، غلامعلی حداد عادل از چهره‌های متنفذ جریان اصولگرا، انتخابات مجلس دهم را «یکی از گذرگاه‌های مهم» پیش روی جریان‌های سیاسی دانست و در همان زمان خبر داد که «جلساتی» برای هماهنگی و جمع‌بندی در این انتخابات برگزار می‌شود. هر چند آن زمان جلسات مد نظر حدادعادل رسانه‌یی نمی‌شد و تنها اشارات برخی چهره‌ها وجودچنین تحرکاتی را تایید می‌کرد اما از نیمه سال جاری این دست تلاش‌ها وجهی رسمی و علنی پیدا کرد. اصولگرایان تاکنون چند بار جلسات هماهنگی گسترده‌یی را برگزار کردند که مهم‌ترین آنها جلسه چهره‌های اصولگرا با محوریت جبهه پایداری در مهرماه سال جاری بود.

بعد از آن هم غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در یک کنفرانس خبری تایید کرد که این مجموعه در نشست‌های اخیر خود مصوباتی داشته که معطوف به بحث انتخابات است. در طرف مقابل هم هر چند هنوز از جلسات رسمی و پر تعداد خبری نیست اما چهره‌هایی چون محمدرضا عارف اذعان کرده‌اند که فعالیت خود را برای انتخابات سال آینده کلید زده‌اند. انتخاباتی که حالا با صحبت‌های حیدرپور، پیشاپیش مشخص است که فضایی داغ و احتمالا پر برخورد خواهد داشت.

در این فضا به نظر نمی‌رسد که برخی از توصیه‌ها برای پایان دادن به فعالیت‌های زود هنگام انتخاباتی بتواند موثر باشد، چرا که تاکنون نیز چنین نبوده است. در حقیقت می‌توان گفت سخنان دیروز حیدرپور، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وجه واقعی آن چیزی است که با محوریت انتخابات مجلس دهم در حال وقوع است، چیزی که خیلی‌ها سعی در تکذیب آن دارند. به عبارت دیگر رقابت‌های انتخاباتی مجلس نه تنها به صورت غیر رسمی کلید خورده که حتی وارد فاز زد و خوردها و درگیری‌های سیاسی هم شده است. چه آنکه اگر چنین نبود، اکنون نیز نباید شاهد چنین دست شکایت‌هایی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌بودیم.

شکایت‌هایی که به شکلی معنادار «پر رنگ»ترین پرونده‌های ماه‌های اخیر این مجموعه بوده‌اند. آن هم در ماه‌هایی که به موازات آن، بهارستان‌نشینان طرح استانی شدن انتخابات را کلید زده‌اند و قصد جلو بردن آن را دارند. این طرح اگر به مرحله اجرا برسد، بسیاری از قواعد حاکم بر بازی انتخابات مجلس را عوض می‌کند و طی آن پشتیبانی گروه‌های دارای قدرت و ثروت تا حدود زیادی جای خود را به روابط اجتماعی و تقابل‌های این عرصه در حوزه‌های انتخابیه کوچک‌تر خواهد داد. یعنی همان چیزی که حیدرپور گفته است با نزدیک شدن انتخابات در حال پر رنگ شدن است.

با این حال معلوم نیست که چنین طرحی آیا می‌تواند شکایت از فعالیت‌های زود هنگام انتخاباتی را کمتر کند یا اینکه فقط شکل تقابل‌ها را تغییر خواهد داد. هر چه هست در ماه‌های گذشته اصولگرایان کم‌وبیش مقامات دولتی را محکوم کرده‌اند که در جهت بهره‌گیری از فضای انتخابات مجلس دهم تلاش دارند و حتی در برخی شهرستان‌ها از امکانات دولتی به نفع این رقابت بهره می‌گیرند و در مقابل هم اصلاح‌طلبان و هواداران دولت همچنان از تبعیض سیاسی در فضای قبل از اسفند ٩٤ ابراز نارضایتی می‌کنند.

 این فضا هرچند مخصوص این دوره از انتخابات نیست و قبلا هم بارها تجربه شده است اما این‌بار دارای یک تفاوت اساسی با دوره‌های قبل است؛ این نخستین بار است که اصولگرایان در حالی خود را برای رقابت با اصلاح‌طلبان و رقبای سیاسی خود آماده می‌کنند که در داخل خود شاهد اختلافاتی جدی هستند، بی‌آنکه افق روشنی برای حل و فصل آن وجود داشته باشد.

این وضعیت به عبارتی می‌تواند زمینه لازم برای ایجاد دو جبهه متفاوت را فراهم کند؛ یکی جبهه اصولگرایان در مقابل هم و دیگری جبهه فراگیرتر اصولگرایان در برابر اصلاح‌طلبان و هواداران دولت. همین وضعیت است که فارغ از آمارهایی که البته چندان هم در دسترس نیستند، انتخاباتی با تضارب آرای سیاسی بیشتر نسبت به دوره‌های قبل را وعده می‌دهد. این اما تنها یک وجه قضیه است، اختلافاتی که اکنون به شکل شکایت‌هایی در اختیار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قرار گرفته است احتمالا بعد از انتخابات و در آستانه تشکیل مجلس دهم به صورت بهانه‌هایی برای رد اعتبارنامه برخی از منتخبین به کار گرفته خواهد شد.

 اتفاقی که در تمام دوره‌های مجلس افتاده است. حتی در دوره نهم که فرآیند انتخاباتی تماما در جریان اصولگرا طی شد. هر‌چند عوض حیدرپور دیروز درباره سرنوشت احتمالی این شکایت‌ها توضیحی نداده است اما همان جملات کوتاه وی تاییدی دیگر است بر اینکه کشور در اسفند سال آینده انتخاباتی جدی را شاهد خواهد بود، حداقل جدی‌تر از دوره‌های اخیر.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  5