تاثیر گروگانگیری بر موقعیت مهاجران ایرانی

حسین نورانی‌نژاد در روزنامه اعتماد نوشت: همه اخبار درباره گروگانگیری در استرالیا به کنار، تبعات این موضوع برای ایرانی‌های مقیم استرالیا چیست؟ یقینا بیشترین گروهی که در این باره حرف و دغدغه دارند ایرانی‌های مقیم استرالیا هستند؛ ایرانی‌هایی که اکثر آنها از سطح تحصیلی بالا و مهارت‌های فنی قابل‌توجهی برخوردار بوده و جزو مهاجران موفق و باکلاس بالا در این کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این مساله تا آنجا بوده که تا چند سال پیش فرم فارسی برای درخواست اقامت در استرالیا وجود نداشت، چرا که اغلب ایرانی‌های متقاضی به زبان انگلیسی مسلط بودند. این موقعیت خوب البته در چند سال گذشته تحت تاثیر برخی پناهجویانی که با سوءاستفاده از شرایط سیاسی کشور درصدد گرفتن پناهندگی‌هایی بودند که واقعا حق‌شان نبود یا مهاجرت غیرقانونی برخی ایرانی‌ها که با قایق به این کشور می‌رفتند تا حدی تحت‌الشعاع قرار گرفت.

این خبر را در کنار این مساله بگذارید که اصلی‌ترین موضوعی که در استرالیا در چند سال گذشته مطرح بوده و در انتخابات و سیاست این کشور نقش ایفا کرده، موضوع مهاجران غیرقانونی است. اما با وجود پیوند خوردن نام ایران با دغدغه روز استرالیایی‌ها، این مساله در موقعیت ایرانی‌های موفق در این کشور تاثیر منفی چندانی نگذاشت.

بعد از مساله گروگانگیری هم تاکنون به نظر می‌رسد که خود ایرانی‌ها بیش از هر جماعت دیگری به مساله ملیت گروگانگیر توجه کرده باشند. اگرچه بسیاری از آنها احساس شرمساری می‌کنند در عین حال همنوا با بسیاری از استرالیایی‌های دیگر معترض به دولت این کشورند که با وجود سوابق سوء این فرد چرا آزادانه در جامعه حضور داشته یا به گزارش‌های دولت ایران مبنی بر کلاهبردار بودن او و درخواست استردادش بی‌توجهی کرده است.

 این بحث تا به آنجا پیش رفته که همزمانی این گروگانگیری با بحث بودجه در پارلمان استرالیا و بحث‌های داغ برای افزایش بودجه امنیتی و نظامی و مقابله بیش از پیش با مهاجرت غیرقانونی، محملی برای این تحلیل نزدیک به توهم توطئه ساخته که نکند این گروگانگیری حساب شده بوده یا حداقل برخی محافل قدرت در استرالیا با آزاد گذاشتن چنین افراد خطرناکی منتظر گل آلود شدن آب و گرفتن ماهی خویش از آن بوده‌اند!

 این تحلیل با توجه به قدرت گرفتن دست راستی‌های افراطی در این کشور که تمایل زیادی به افزایش بودجه نظامی، همکاری با امریکا و غرب در مداخلات نظامی در خاورمیانه و اعمال محدودیت شدید در سیاست‌های مهاجرت هستند، کمی پررنگ شده است.

در این بین جالب آنجاست که از سیدنی خبر می‌رسد، برخی استرالیایی‌ها برای جلوگیری از حس بدبینی به مسلمانان، بلافاصله پس از گروگانگیری کمپین‌هایی را برای همراهی با مسلمان‌ها و اقداماتی همچون همراهی با آنها تا محل کارشان ترتیب داده‌اند. همچنین زنان محجبه با دسته‌های گل به محل گروگانگیری رفته‌اند و به کشته‌شدگان این حادثه ادای احترام کرده‌اند. همان روز درگیری هم برخی شیوخ مسلمان به همراه برخی علمای یهودی و مسیحی در نزدیکی محل گروگانگیری جهت دعا برای سلامت گروگان‌ها حاضر شده بودند.

همه این موارد نشان می‌دهد که در جامعه کم خبر و سوت و کور استرالیا، اگرچه چنین حادثه‌یی می‌تواند تا مدت‌ها نقل محافل و بهانه‌یی برای گپ و گفت‌ها باشد، اما خیلی بعید است که در موقعیت اجتماعی ایرانی‌ها در این کشور تاثیر منفی بگذارد. جامعه‌یی که قدرت مدارای بالایی را به واسطه حضور ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف کسب کرده، بعید است که با چنین اتفاقاتی دچار دگرگونی مهمی شود، اما به هرحال این اتفاق پیشبرد سیاست‌های دولت دست راستی این کشور را تسهیل خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  −    =  56