رانندگان زن بهترند یا رانندگان مرد؟

آمارها نشان می‌دهد که اغلب تصادفات منجر به فوت را رانندگان مرد رقم می‌زنند. همچنین میزان خشونت در رانندگی مردان نیز نسبت‌به زنان به مراتب بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از آرمان: «گاز توی آشپزخونست»! بله… گاز توی آشپزخانه بود اما، من تلاش کردم تا بتوانم پشت یک ماشین و در خیابان گاز بدهم. جایی که می‌توانستم آزادی را در آن احساس کنم. اتاقک کوچک ماشینم می‌توانست دنیای دیگری شود. دنیایی با یک حدفاصل امن میان من و محیط بیرون. گواهی‌نامه رانندگی، برای من تنها یک گواهینامه نبود، یک نشانه بود برای آن‌که زنی باشم در گریز از کلیشه‌های جنسیتی. هفتاد و چهار سال از زمانی که اولین زن ایرانی موفق به دریافت گواهینامه رانندگی شد می‌گذرد؛ «شوکت‌الملوک جهانبانی». 

او گواهینامه‌اش را سال 1319 هجری شمسی دریافت کرد. جهانبانی یکی از نوادگان فتحعلی‌شاه قاجار بود و در امور سیاسی نیز فعالیت داشت. آن زمان هنوز ماشین‌لباسشویی به ایران نرسیده بود که یکی از شیشه ماشین سرش را بیرون کند و داد بزند که: «بهتر است بنشینی پشت ماشین لباسشویی» اما می‌توان تصور کرد زمانی که «شوکت‌الملوک» دست به فرمان شد، مجبور بود چه طعنه‌ها و کنایه‌هایی را تحمل کند. بعد از گذشت این همه سال، رانندگی زنان در جامعه ایران دیگر عادی شده است. اما حتی افزایش تعداد زنان راننده در خیابان‌ها هم نتوانسته حجم گوشه کنایه‌ها به رانندگی زنانه را کم کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1