اقدام آمریکا علیه طرح پایان اشغال فلسطین

این طرح پیشنهادی در رای گیری روز سه شنبه شورای امنیت (بامداد چهارشنبه به وقت تهران ) 8 رای موافق، 5 رای ممتنع و 2 رای مخالف به دست آورد.

عصر ایران: طرح فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان اشغال این کشور توسط اسرائیلی با رای وتوی آمریکا ناکام ماند گرچه این طرح نتوانست حداقل رای مثبت برای تایید یعنی 9 رای را کسب کند.

این طرح پیشنهادی در رای گیری روز سه شنبه شورای امنیت (بامداد چهارشنبه به وقت تهران ) 8 رای موافق، 5 رای ممتنع و 2 رای مخالف به دست آورد.

در این رای گیری 8 کشور رای مثبت (اردن، چین، فرانسه، روسیه، آرژانتین، چاد، شیلی و لوکزامبورگ)، 5 کشور رای ممتنع (انگلیس، لیتوانی، نیجریه، کره جنوبی و رواندا) و 2 کشور رای مخالف (آمریکا و استرالیا) دادند.

در این رای گیری آمریکا (عضو دائم) و استرالیا (عضو غیردائم) رای مخالف دادند.

هم اکنون آرژانتین، استرالیا، لوکزامبورگ، رواندا، کره جنوبی، شیلی، اردن، لیتوانی، نیجریه و چاد، 10 عضو غیردائم شورای امنیت هستند.

در این رای گیری حتی اگر آمریکا رای مخالف نمی داد و رای ممتنع ارائه می کرد باز هم پیش نویس پیشنهادی فلسطین تصویب نمی شد زیرا یک رای مثبت کم داشت.

مهمترین بخش های طرح پیشنهادی فلسطین به شرح زیر است:

– گفتگوی صلح اسرائیل و فلسطین به مدت 12 ماه (یک سال) با هدف کسب توافق درباره موضوعات اصلی و امضای قرارداد صلح میان دو طرف در پایان این مهلت

– عقب نشینی کامل اسرائیل از سرزمین های فلسطینی تا مرزهای  1967 تا پایان سال 2017

– محکومیت ساخت دیوار حائل

– قدس شرقی به عنوان پایتخت دولت مستقل فلسطینی شناخته می شود.

– توقف شهرک سازی اسرائیلی ها در مناطق فلسطینی خارج از مرزهای 1967

مرزهای 1967

مرزهای 1967 شامل کرانه باختری، قدس شرقی و منطقه غزه است. هم اکنون اسرائیل قدس شرقی و بخش های زیادی از کرانه باختری را در اشغال خود دارد. اسرائیل همچنین در این دو منطقه اقدام به شهرک سازی می کند. این اقدام با انتقاد شدید اتحادیه اروپا و آمریکا روبه رو است.

تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی است. تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است که تشکیل اسرائیل در محدوده مرزهای 1967 به پایتختی قدس غربی را می پذیرد.
 
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز دلایل رای مخالف کشورش به طرح فلسطین را اعلام کرد.

خانم سمانثا باور نماینده آمریکا در شورای امنیت پس از رای مخالف و وتوی پیش نویس ارائه شده از سوی فلسطین گفت: آمریکا در جستجوی راه های جدیدی برای در پیش گرفتن گام های سازنده در مسیر پیشرفت برای دست یابی به راه حلی برای مسئله فلسطین از طریق مذاکره است. این پیش نویس شامل این گام های سازنده نبود بلکه مانعی در برابر تلاش ها برای راه حل دو دولت است. این پیش نویس شامل نگرانی های یک طرفه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  8