شروع ۲۰۱۵ در انتهای کانال

بهای فلز زرد در هفته کاری 4 روزه‌ای که میان دو سال میلادی بخش شده بود، برخلاف انتظاری که به دلیل سبک بودن حجم معاملات می‌رفت، شاهد نوسان‌های شدیدی بود. این نوسان‌ها در نهایت به افت 6 دلاری اونس طلا انجامید تا چشم همه به نخستین هفته کاری سال جدید میلادی دوخته شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد بهای فلز زرد در هفته کاری 4 روزه‌ای که میان دو سال میلادی بخش شده بود، برخلاف انتظاری که به دلیل سبک بودن حجم معاملات می‌رفت، شاهد نوسان‌های شدیدی بود. این نوسان‌ها در نهایت به افت 6 دلاری اونس طلا انجامید تا چشم همه به نخستین هفته کاری سال جدید میلادی دوخته شود.

  دوشنبه سقوط
 اونس طلا در آخرین دوشنبه سال 2014، معادل 13 دلار افت کرد تا تلاش دو هفته قبل فلز زرد برای ماندن در نزدیکی‌های مرز روانی به چالش کشیده شود. اونس در نخستین روز کاری هفته گذشته از قیمت 1195 دلار به بهای 1182 دلار رسید تا با فاصله گرفتن از مرز 1200 دلار به محدوده‌ای پایین‌تر وارد شود. افت روز دوشنبه عمدتا ناشی از قوی ماندن دلار ایالات‌متحده در بازارهای جهانی بود. شاخص دلار روز دوشنبه در بیشتر مقاطع روند رو به رشد داشت تا فشار روی بازار فلزهای گرانبها تشدید شود. در این روز داده‌های اقتصادی مهمی نیز منتشر نشد تا روند طلا بیشتر تحت تاثیر تقویت ارز آمریکا باشد. همچنین باید توجه داشت که حجم معاملات به دلیل شرایط زمانی با کاهش قابل توجه رو به رو شده بود. برخی کارشناسان هم معتقدند که اثر داده‌های خوب از رونق اقتصاد در آمریکا همچنان بر بازار آخرین روزهای سال هم سنگینی می‌کرد. دوشنبه نگرانی‌های تازه‌ای در مورد اقتصاد یونان شکل گرفت که اثرش را بیشتر در بازار سه‌شنبه شاهد بودیم. این نگرانی البته با کاهش ارزش یورو و در نتیجه رشد دلار به ضرر طلا عمل کرد. دوشنبه عدم توافق نمایندگان پارلمان بر سر رای دادن به نامزد پست ریاست‌جمهوری باعث سقوط
8 درصدی بازار سهام آتن شد. در این روز اعلام شد که پارلمان منحل خواهد شد تا نمایندگان جدیدی وارد مجلس این کشور شوند. 

  سه‌شنبه صعود
 اما سه‌شنبه روز جبران افت شدید دوشنبه و ایستادن اونس روی مهم‌ترین مرز روانی سال 2014 بود. اونس طلا در آخرین سه‌شنبه سال 18 دلار جهش کرد تا افت 13 دلاری آخرین دوشنبه به چشم نیاید. این جهش عمدتا ناشی از انتشار داده‌های بد از بخش مسکن ایالات‌متحده بود. بازار روز سه‌شنبه را با افزایش قیمت‌ها آغاز کرد، اما در ادامه رو به حرکات سینوسی آورد تا تلاش هواداران افزایش و کاهش قیمت‌ها در آخرین سه‌شنبه سال بیشتر جلب توجه کند.
 این نوسان تا حدی ناشی از نوسان‌های شاخص دلار نیز بود. عاملی که روز سه‌شنبه مخالف اثر دلار عمل می‌کرد، افت شاخص‌های سهام در پی تشدید نگرانی‌های اقتصادی بود. قیمت نفت هم سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح در 5/5 سال گذشته رسید، اما بعد اندکی از این کف فاصله گرفت. ولی نقطه عطف روز، جهش اونس در ساعت 8 صبح به وقت نیویورک بود، جهشی که ناشی از انتشار داده‌های بد از اقتصاد آمریکا بود.
 براساس آخرین گزارش‌ها، بهای مسکن در ماه اکتبر در 20 شهر آمریکا افزایش یافته، اما افزایش شاخص S&P/Case Schiller نسبت به اکتبر 2013 کمترین میزان در دو سال گذشته بوده است. کاهش رشد بهای مسکن برای یازدهمین ماه پیاپی رخ داد تا بازار طلا هم به این داده واکنش نشان دهد. مهم‌ترین خبر روز سه‌شنبه برای بازارهای سهام نوسان‌های ناشی از بحران یونان بود، اما در بازارهای جهانی ارز، رشد ین جلب توجه کرد.

  چهارشنبه روانی
 چهارشنبه آخرین روز کاری سال 2014 بود و قیمت نهایی اونس در این روز به 1182 دلار رسید تا بهای اونس به آخر وقت دوشنبه بازگردد. قیمت نهایی روز چهارشنبه، قیمت نهایی سال 2014 نیز بود تا درصد افت ارزش این کالای گرانبها در 12 ماه گذشته مشخص شود. اونس سال 2014 را با قیمت 1204 دلار آغاز کرد تا ثبت قیمت نهایی 1182 دلار در روز چهارشنبه به معنای افت 22 دلاری این پناهگاه سرمایه باشد. افت 22 دلاری اونس برابر با از دست رفتن 87/1 درصد از ارزش آن در افت و خیزهای شدید سال گذشته است. البته افت 22 دلار در یک سال را می‌توان ثباتی نسبی در نظر گرفت، اما این ثبات قیمتی نقطه به نقطه به هیچ وجه نشانه ثبات روند این فلز پایه در ماه‌های گذشته نیست. طلا در سال 2014 تحت‌تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی پرشمار بارها با صعود و سقوط روبه‌رو شد. هر اونس طلا در سال 2014 هم به محدوده 1380 دلار رفت و هم نوسان در محدوده 1130 دلار را تجربه کرد.

  جمعه نوسان
 به این ترتیب طلا سال 2014 را با فاصله گرفتن از مرز 1200 دلار به پایان برد. پنج‌شنبه، اول ژانویه روز تعطیلی بازارهای عمده جهانی بود، اما روز جمعه که نخستین روز کاری سال 2015 بود، روز نوسان‌های شدیدی بود که اونس را نزدیک مرز 1190 دلار برد. اونس روز جمعه را با رشد آغاز کرد، بعد رو به کاهش گذاشت و بعد دوباره با جهش مواجه شد. افت قابل توجه اونس در این روز که طلا را تا قیمت 1167 دلار هم پایین برد، عمدتا ناشی از تاثیر سقوط یورو بود. روز جمعه در پی سخنان ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا مبنی‌بر برنامه‌ریزی برای آغاز سیاست‌های تسهیل کمی در آینده نزدیک، ارز واحد اروپایی در مقابل دلار به کمترین ارزش خود در چهار سال و نیم اخیر رسید. این سقوط باعث رشد دلار و تشدید فشار بر طلا شد. شاخص دلار روز جمعه در مقطعی به بالاترین میزان در 9 سال گذشته رسید، اما با اعلام افت شاخص ISM تولید آمریکا، طلا از پایین ترین قیمت‌ها در یک ماه گذشته به قیمتی نزدیک مرز 1190 دلار جهش کرد. بالاترین قیمت ثبت شده روز جمعه 1195 دلار بود، اما اونس در پایان نخستین روز کاری سال 2015 روی قیمت 1189 دلار ایستاد؛ بنابراین آنچه در این هفته نوسان‌های عجیب می‌توان دید، حبس بازه‌ای اونس در دامنه‌ای حدودا 40 دلاری است.
ولی چنان که اشاره شد هفته کاری گذشته نه تنها میان سال‌های 2014 و 2015 تقسیم شده بود بلکه هفته کاملی نیز نبود. علاوه‌بر اینها حجم معاملات نیز در روزهای کاری گذشته شاهد افت بوده است. اینها همه باعث می‌شود که عملکرد بازارهای مالی و روند طلا در هفته کاری جدید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

border=0

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =