بارها در مورد آینده پدیده تذکر دادیم

نماینده مردم مشهد در مجلس برخی مسئولان استانی و کشوری را شریک اتهامات پدیده می‌داند و تاکید می‌کند طی چند سال گذشته مسئله پدیده جزء یکی از مسائلی بوده که همواره پیگیر بوده‌ایم و بارها در جلسات رسمی و غیررسمی می‌پرسیدیم اگر این شرکت با این حجم گسترده از فعالیت روزی ورشکست شد، چه کسی پاسخگوی تعهدات مردم خواهد بود؟

id=1064898

فارس: آیا مقاطعی در تاریخ کشور کسی به فکر اصلاح این ساختارهای اداری بوده است؟

***امام(ره) فهمیده بود ساختار اداری بازمانده از قبل ناکارآمد است
قاضی‌زاده: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، امام(ره) برای موضوعات اساسی نهادسازی‌های موازی انجام دادند، مثلاً برای توسعه روستایی جهاد سازندگی، برای بحث مسکن، بنیاد مسکن، برای امنیت داخلی، کمیته‌ها و برای امنیت مرزها سپاه را تأسیس کردند، چون به این نتیجه رسیده بود که با ساختار منبعث از تفکر اومانیسم و بازمانده از نظام استعماری کشور به جایی نمی‌رسد.

***نفت 57 دلاری زمان جنگ یک رقم رؤیایی بود

از این رو با اینکه ابتدای انقلاب بود و نیروهای انقلاب کم‌تجربه بودند و جنگ هم بود و نفت را با قیمت هفت دلار می‌فروختیم ـ نفت 57 دلاری که امروز با آن مواجهیم آن زمان یک رقم رؤیایی بود ـ ولی میزان توسعه بسیار گسترده‌تر از میزان زمان بعد از خود بود. یعنی ما اگر می‌خواهیم این ساختار تغییر یابد نیاز به نهادهای انقلابی داریم تا با تعریف درست خود و نیروی متناسب با همان چه به لحاظ مدیریت چه به لحاظ کارشناسی مدیریت شوند تا ما را به اهداف برسانند. یک نمونه موفق در این زمینه، مؤسسه موشکی سپاه با مدیریت شهید تهرانی‌مقدم است؛ مؤسسه‌ای با تعریف مشخص برای موضوع مشخص و با منابعی که سقف آن کاملاً روشن است و نیروی انسانی که نتیجه کار آن قابل رصد است.

***نیروی انسانی متناسب با ارزش‌های بروکراسی غربی تغییر رفتار می‌دهد

وقتی در نظام بودجه‌ریزی خود، نیروی انسانی را ثابت و بدون بهره‌وری می‌بینیم نتیجه آن اتلاف منابع است، از طرفی در سیستم اداری حاکم بر ایران نیروی انسانی متناسب با ارزش‌های بروکراسی غربی تغییر رفتار می‌دهد. در حقیقت نظام ارزشی رفتارساز می‌شود چراکه «الناس علی دین ملوکهم». اگر در یک نهاد و سازمانی چاپلوسی ارزش شود تمام افراد آن اداره چاپلوس بار می‌آیند، اما اگر پرکاری و تولید محصول ارزش باشد افرادی در گردونه رقابت برای رشد باقی می‌مانند که کار بیشتری انجام می‌دهند و محصولات بیشتری از آنها به دست می‌آید.

***متأسفانه نهادهای انقلابی ما جذب نظام اداری شدند

ما ابتدای انقلاب تجارب موفقی در زمینه تحول در سیستم اداری داشته‌ایم، اما متأسفانه نهادهای انقلابی ما جذب نظام اداری شدند، یک تعدادی از آنها ادغام شدند و تعداد دیگر نیز تغییر رفتار پیدا کردند.

فارس: چه کنیم که این تغییر رفتار صورت نگیرد؟

قاضی‌زاده: تغییر رفتار ریشه در تغییر ارزش‌ها دارد و این ارزش‌ها نیز از بالا دیکته می‌شود. وقتی پارادایم‌های رئیس‌جمهور، مجلس و دولت تغییر کند، این سلسله‌وار به پایین انتقال می‌یابد.

فارس: آقای دکتر! در پایان بحث می‌خواهم مجددا به پرونده پدیده بازگردم و سوالی که بالاتر پرسیده نشد را بیان کنم. با توجه به توضیحات شما اکنون سرنوشت پروژه‌های شرکت پدیده شاندیز چه می‌شود؟

***پروژه‌های پدیده تعطیل نمی‌شود

قاضی‌زاده: پروژه‌ها که تعطیل نمی‌شود، بالاخره شرکت پدیده تعهداتی دارد که آن را انجام می‌دهد و حتماً دستگاه قضایی آن را پیگیری کرده و بر آن نظارت می‌کند که انجام شود.

فارس: شما در کل ارزیابی‌تان از ورود قوه قضائیه به این پرونده چیست؟

قاضی‌زاده: هرچند دیر ولی به هر حال قوه قضائیه کار خوبی کرد و من از دادستان مشهد تشکر کرده و وظیفه خود می‌دانم که از این اقدام حمایت کنیم.

امیدواریم در یک فضای روشن و شفاف به این پرونده رسیدگی کند و به نتیجه برسد. البته بحث جنجالی و خارج از اندازه هم در مورد پدیده شاندیز درست نیست. بسیاری از حرف‌هایی درباره این پرونده این روزها می‌شنویم واقعیت ندارد.

بهتر است اجازه دهیم کسانی که مسئولیت مستقیم در این پرونده و اطلاعات مستند درباره آن دارند در مورد آن سخن گویند، زیرا مقامات قضایی چون حقوقدان هستند مانند مقامات سیاسی روی هوا سخن نگفته و به اقتضای شغلشان مطابق سند و مدرک اظهارنظر می‌کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =