در به کارگیری ابزاهای ایمنی الکترونیک اولویت را به تولیدات داخلی دهیم

درهمایش تخصصی پدافند غیرعامل بانک تجارت مطرح شد

باید در به کارگیری ابزاهای ایمنی الکترونیک مرتبط با تبادل اطلاعات و امنیت شبکه ها ، حداکثر دقت لازم را به کار گیریم و اولویت را به استفاده از تولیدات داخلی بدهیم .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از روابط عمومی بانک تجارت در این همایش که روز چهارشنبه هفدهم دیماه به میزبانی بانک تجارت برگزار شد ابتدا "دولتی" معاون مدیرعامل بانک تجارت و مسئول کمیته مرکزی پدافند غیرعامل این بانک به ارائه گزارشی از عملکرد این بانک در حوزه پدافند غیرعامل پرداخت و یادآور شد : بانک تجارت یکی از سازمانهای پیشگام کشور در حوزه پدافند غیرعامل است . این کمیته از سال 1389 فعالیت خود را با تشکیل کمیته اصلی و چهار کمیته فرعی آغاز کرده است . وی افزود : یکی از فعالترین این کمیته ها ، کمیته مقابله با رخدادهای رایانه ای بوده و هدف ما ایجاد آمادگی در سطح ملی در کلیه واحدهای بانک تجارت برای مقابله با کلیه رویدادهاست .

مسئول کمیته پدافند غیرعامل بانک تجارت یادآور شد : برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با مهارتهای پدافند غیرعامل برای کلیه پرسنل بانک در سراسر کشور ، تهیه و نصب سیستم های ایمنی لازم در تمام شعب و ساختمانهای بانک و برگزاری دو مانور سراسری پدافند غیرعامل از جمله مهمترین اقداماتی است که بانک تجارت برای افزایش آمادگی خود جهت مقابله با هرحادثه ای انجام داده است . وی یادآور شد: در حوزه امنیت رایانه ای و عملیات بانکداری الکترونیک اقدامات مهمی همچون تکمیل زیرساختهای ایمنی مراکز داده اصلی ، ایمن سازی سایتهای انفورماتیک بانک در کلیه استانها و تجهیز پایگاه اینترنتی و شبکه های اطلاعاتی بانک به ابزارهای حفاظتی پیشرفته به مرحله اجرا رسیده است .

دولتی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی کشور در حوزه پدافند غیرعامل از سوی مقام معظم رهبری یادآور شد : اشاره مقام معظم رهبری به تشکیل قرارگاه اقتصادی در حوزه پدافند غیرعامل نشان از لزوم اهمیت ویژه موضوع آمادگی بنگاههای اقتصادی کشور برای مقابله با حملات دشمنان کشور در فضای مجازی است . هدفمان این است که با تامین تجهیزات و امکانات لازم سخت افزاری و نرم افزاری نظیر سایتهای پشتیبانی سطح آمادگی بانک در مقابله با حوادث را به سطحی برسانیم که در هر شرایطی اختلالی در دسترسی به اطلاعات و انجام عملیات بانک حادث نشود .

در ادامه این جلسه دکتر فرجی پور معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غیرعامل کشور و جانشین فرمانده قرارگاه امنیت سایبری این سازمان طی سخنانی با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه مقابله با تهدیدات نوین دشمنان علیه کشور گفت : همانگونه که معظم له همواره در سخنان خود تاکید کرده اند معیار موفقیت برنامه ها و اقدامات در حوزه پدافند غیرعامل ایجاد مصونیت کامل از درون در مقابل آثار اقدامات دشمن است. وی افزود : به طور مشخص در شبکه بانکی کشور باید به سطحی از آمادگی برسیم که حمله دشمن از هرنوعی که باشد هیچ آسیبی به این مصونیت وارد نسازد .

معاون فناوری اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه امروزه در ادبیات دفاعی بین المللی از فضای سایبری به عنوان فضای پنجم جنگ یاد می شود اظهار داشت : افزایش تکیه بر ابزارهای الکترونیک و فضای مجازی و استفاده بیشتر از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات دولتی و پولی در کشور ضمن آنکه با فرصتها و امکانات بسیار خوبی همراه است ، تهدیدهای ویژه خود را نیز به همراه دارد که ممکن است از سوی دشمنان متوجه عملکردهای اصلی شبکه بانکی کشور شود .

دکتر فرجی پور خاطرنشان ساخت : هراندازه وابستگی در حوزه های مختلف فناوری به بیگانگان کمتر شود احتمال آسیب پذیری کشور در مقابل تهدیدات دشمنان بویژه تهدیدات موجود در فضای سایبری کاسته می شود . وی افزود : باید در به کارگیری ابزاهای ایمنی الکترونیک نظیر فایروال ها ، آنتی ویروس ها و دیگر نرم افزارهای ابزارهای مرتبط با تبادل اطلاعات و امنیت شبکه ها ، حداکثر دقت لازم را به کار گیریم و اولویت را به استفاده از تولیدات داخلی بدهیم .

وی در خاتمه سخنان خود یادآور شد : استفاده از حملات سایبری هزینه بسیار کمتری به نسبت سایر ابزارهای تهاجمی برای دشمنان کشور دارد و همین موضوع احتمال استفاده از فضای سایبر برای حمله به زیرساختهای کشور را افزایش می دهد .

این همایش با جمع بندی مباحث مطروحه توسط "کیان ایلکا" مدیر امور حراست بانک تجارت خاتمه یافت. وی در سخنان هود با اشاره به اینکه بانک تجارت تاکنون توانسته بر کلیه حملات و تهدیدات صورت گرفته در فضای مجازی غلبه کند افزود : مصمم هستیم ضمن افزایش تعاملات با نهادهای ذیربط کشور در حوزه امنیت سایبری ، حداکثر آمادگی را در بانک تجارت که یکی از بزرگنرین بنگاههای اقتصادی کشور است برای مقابله با این قبیل مخاطرات ایجاد کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  −    =  68