هیچوقت به سوال مردم در مورد حلال بودن سود بانک‌ها جواب واضح ندادیم

امیرحسین خلیلی کارگردان مستند «نازیسم» و سیدمهدی کرباسی، کارگردان مستند «فاکتور صوری» شب گذشته 18 دی ماه میهمان ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو بودند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، امیرحسین خلیلی کارگردان مستند «نازیسم» و سیدمهدی کرباسی، کارگردان مستند «فاکتور صوری» شب گذشته 18 دی ماه میهمان ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو بودند.

خلیلی در ابتدای این گفتگو پیرامون اثر خود در عمار گفت: «نازیسم» یک کار 15دقیقه‌ای است و در بخش اقتصاد مقاومتی پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار شرکت کرده است. موضوع مستند برمی‌گردد به یک مزرعه در حوالی شهرستان خمین که این مزرعه فعالیت خودش را در دهه 70 شروع می‌کند و رفته رفته با رشد مزرعه آب‌دهی چشمه سارهای روستایی که به فاصله کمی از آن مزرعه قرار دارند به تدریج کم می‌شود و نهایتا به خشک شدن آن‌ها منتج می‌شود.

وی افزود: در فیلم از طرفی ما مسئله مزرعه را داریم که به لحاظ تولید محصولات کشاورزی، حجم محصولات، مرغوبیت، ارز آوری برای کشور و صادرات خیلی موفق است و یک نمونه مثال زدنی است در بحث کشاورزی و چه بسا ایده آل کشاورزی ما در سطح کلان این باشد که چنین مدلی در همه بخش‌های کشاورزی اتفاق بیافتد. از طرفی دیگر خشک شدن آن چشمه‌ها در روستای نازی…

خلیلی ادامه داد: البته من نمی‌خواهم درباره عنوان فیلم صحبت کنم چون خوانش‌های متفاوتی شد و من خوشحالم از این‌که آدم‌های مختلف راجع به کار، برداشت‌های خودشان را گفتند ولی متاسفانه به نظر می‌رسد روندی که در آن جغرافیا شاهد هستیم در جاهای دیگر با ساز و کارهای دیگری وجود دارد.

این کارگردان افزود: من احساسم این است که «نازیسم» مصداقی برای بحث محوری و راهبردی که تحت عنوان پیشرفت و عدالت در کشور مطرح شده، است. یعنی ما از یک جهت مزرعه‌ای را داریم که خیلی موفق است و پیشرفت‌های خیلی خوبی در آن‌جا اتفاق افتاده و توسعه به معنی مثبت خودش دارد رخ می‌دهد و از طرفی می‌بینم عدالت در این بین قربانی شده است. یعنی با ادله روشنی که مجموعه کارشناسی وزارت نیرو دارند و در واقع ارتباط بین چاه این مزرعه و چشمه روستا را تشخیص دادند و عنوان کردند، می‌بینیم در اینجا عدالت ذبح شده و می‌ شود گفت مستند در تقبیح پیشرفت بدون عدالت است.

در ادامه سیدمهدی کرباسی درباره «فاکتور صوری» بیان داشت: موضوع اصلی «فاکتور صوری» بانکداری است. در این کار ما سعی کردیم به یک شبهه مردم یعنی بحث حلال یا حرام بودن معاملاتی که با بانک انجام می دهند، پاسخ دهیم. حالا چه سود می‌گیرند یا اینکه سودی را درمقابل آن وامی که از بانک می‌گیرند پرداخت می‌کنند. اینها همیشه برای مردم مسئله بوده است. شما اگر به دفتر مراجع مراجعه کنید جزو پر تکرارترین سوال‌هایی که می شود، این بحث است و می‌شود گفت هیچ وقت هم یک جواب ساختارمند و قابل فهم که بیاید و این موضوع را برای مردم تبیین کند وجود نداشته است.

این مستندساز خاطرنشان کرد: ما در این کار سعی کردیم با یک بیان شبه هنری بیایم به این موضوع بپردازیم و این شبهه را جواب بدهیم و بگوییم ایراد کار کجاست و بانک‌ها کجای کار دارند سهل انگاری می‌کنند. اینکه راه باید چه باشد و از چه قانون و قاعده‌ای باید طبعیت شود تا این‌که این اتفاقات تلخی که می‌تواند اثرش را در زندگی مردم بگذارد و به صورت وضعی تاثیرگذار باشد، اتفاق نیافتد.

وی درباره پخش تلویزیونی این اثر اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایمان این بوده که به صورتی بسازیم که بشود از طریق تلویزیون برای مردم نمایش داد. حرف، حرف سنگینی نیست و قابلیت پخش در تلویزیون را دارد.

کرباسی درباره موضع مستند پیرامون بانکداران بیان داشت: خب یقینا به بانک ها بر میخورد! من عقیده‌ام این است که هر چیزی درباره بانک گفته شود به بانک برمی‌خورد. مثلا ما اکران‌هایی داشتیم برای یک سری از عوامل بانک‌ها که مدیرعاملان بعضی بانک‌ها حضور داشتند و بهشان برخورده بود. مثلا یک جایی در دوربین مخفی نشان می‌دهیم بعضی از کسانی که در بانک‌ها کار می‌کنند هیچ تسلطی بر قانون ندارند، خیلی بهشان برخورده بود. می توان گفت همه قشرها که مسئولیتی دارند در بخش‌های مختلف چنین روحیه‌ای در آنها هست، ولی مردم باید با این مسئله آشنا شوند.

وی در انتها گفت: چیزی که لازم دانستم بگویم دو فیلم کوتاهی بود که در عقبه پژوهش‌هایی که در «فاکتور صوری» انجام داده بودیم و احتمالا یکی دو اثر دیگر نیز در کنار آن خواهیم. ساخت. این آثار از دل پژوهش های «فاکتور صوری» استخراج شده اند. این دو اثر نیز در جشنواره حاضر شده اند. با نام ای «کلاه انگلیسی» و «ضلع شرقی وال استریت» که «کلاه انگلیسی» به همراه «فاکتور صوری» در کنار کار مستند آقای خلیلی «نازیسم» نامزد دریافت فانوس بلورین بخش اقتصاد مقاومتی جشنواره عمار شدند. در واقع می توان گفت 3 اثر از 7 اثر نامزد بخش اقتصاد مقاومتی، محصول سفیرفیلم هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ⁄  1  =