عزم ایران و قبرس برای توسعه همه جانبه مناسبات

وزیر امور خارجه از عزم ایران و قبرس برای تقویت و گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از واحد مرکزی خبر، ظریف در نشست خبری مشترک با همتای قبرسی خود تاکید کرد: ‌مذاکراتی که ما با آمریکا در موضوع هسته‌ای داشته ایم مذاکراتی استثنایی بوده و استثنایی هم باقی می ماند و  محدود به موضوع هسته ای است.

وی گفت: باید دید این مذاکرات تا چه میزان برای رسیدن به راه حل مفید است و ما همواره میزان مفید بودن آن را بررسی می کنیم و مذاکرات بنده با آقای کری و مذاکرات همکارانم در ژنو نیز در همین راستاست.

سفر ظریف به چند کشور اروپایی در هفته جاری

وزیر امور خارجه همچنین درباره برنامه سفرش به ژنو گفت:‌حضور بنده در ژنو فقط برای این مذاکره است که فقط یک روز است اما اینکه چقدر در اروپا حضور داشته باشم بستگی به دیگر برنامه هایم دارد زیرا چند برنامه دیگر نیز در اروپا خواهم داشت.

ظریف با بیان اینکه در روزهای آینده میزبان معاون وزیر خارجه روسیه در تهران خواهیم بود و با  او هم دیدار خواهم داشت ، افزود: در این دیدار درباره مذاکرات با 1+5 و نقشی که توقع داریم دوستان روسی در این زمینه ایفا کنند گفتگو خواهم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در هفته های گذشته معاون وزیر امور خارجه چین در تهران حضور داشت و گفتگوهای بسیار خوبی با او داشتیم و در آینده نزدیک نیز مذاکرات خوبی در این زمینه با وزیر امور خارجه چین خواهیم داشت.

وی گفت: با دیگر اعضای 1+5 نیز که دارای روابط سیاسی هستیم مذاکرات گسترده ای چه در تهران و چه در پایتخت ها داشته ایم و در حاشیه مذاکرات هفته آینده با گروه 1+5 در ژنو نیز در سطح معاونان وزرا ، همکارانم با دیگر اعضای این گروه مذاکراتی خواهند داشت.

وزیر امور خارجه اظهارداشت : مشکل ما با  آمریکا این است که رابطه سیاسی میان دو کشور وجود ندارد همچنین مذاکرات ما در حوزه هسته ای محدود به حاشیه مذاکرات با 1+5 است به همین علت است که گاهی اوقات شاید رنگ بیشتری نسبت به دیگر مذاکرات داشته باشد .

عزم ایران و قبرس برای توسعه همه جانبه مناسبات

وزیر امور خارجه از عزم ایران و قبرس برای تقویت و گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف خبر داد.

ظریف گفت: روابط ایران و قبرس دیرینه است و از آغاز استقلال جمهوری قبرس روابط سیاسی و دیپلماتیک با این کشور داشته ایم.

وی افزود: روابط دو کشور چه زمانی که قبرس عضو فعال جنبش غیرمتعهدها بود و چه اکنون که عضو فعال اتحادیه اروپاست همواره ادامه داشته و دارد و همواره دوستانه بوده است.

ظریف اضافه کرد: روابط دوجانبه ما در سطوح سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی همواره ادامه داشته است و البته زمینه برای تقویت آن در حوزه های مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به محتوای مذاکره با همتای قبرسی اش گفت: امروز در بخشی از گفتگوها درباره نحوه تقویت روابط در حوزه های مختلف چه از طریق یافتن روش های جدید همکاری میان بخش های خصوصی و چه از طریق موافقت دو دولت مذاکره کردیم.

ظریف افزود: این موافقت ها هم شامل روابط فرهنگی و باستان شناسی و هم روابطی است که در حوزه دانشجویی، علمی و فرهنگی می توانیم داشته باشیم.

قبرس می تواند در سوریه و لبنان نقش ایفا کند

وزیر امور خارجه گفت: بخش عمده ای از گفتگوها نیز درباره همکاری هایی است که دو کشور می توانند در حوزه امنیت منطقه به ویژه مبارزه با افراط و تروریسم داشته باشند به خصوص در حوزه پراهمیت خاورمیانه بالاخص عراق ، سوریه و لبنان.

وی تاکید کرد: قبرس به عنوان کشوری در دریای مدیترانه که به سوریه و لبنان بسیار نزدیک است حتماً می تواند نقش مفیدی در یافتن راه حل برای معضل افراط و تروریسم در این دو کشور ایفا کند.

ظریف گفتگوهای دوجانبه را در این باره بسیار خوب دانست و ابراز امیدواری کرد:  قبرس هم به عنوان کشوری که در حوزه مدیترانه حضور دارد و هم به عنوان عضو فعال اتحادیه اروپا بتواند نقش مثبتی در حرکت جمعی دولت های منطقه و بیرون منطقه در مبارزه با تروریسم ، خشونت و افراط داشته باشد.

برخوردهای دوگانه با تروریسم باید متوقف شود

وزیر امور خارجه با اشاره به تحولات روزهای اخیر در پاریس گفت:‌ این تحولات نشان دهنده ضرورت ائتلاف جهانی علیه خشونت ، افراط و تروریسم است همچنان که رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد.

وی گفت: ما اقدامات تروریستی در پاریس را سریعاً محکوم کردیم زیرا این اقدامات هیچ ارتباطی با اسلام و اسلام خواهی که حرکتی فزاینده در منطقه و جهان است ندارد و اثری جز آسیب زدن به وجهه اسلام و مسلمانان در دنیا نداشته است و ندارد.

ظریف تاکید کرد: این حرکات نیازمند پاسخ همه جانبه، مشترک و مبتنی بر اجماع جهانی علیه افراط ، خشونت و تروریسم است و معتقدیم سیاست ها و برخوردهای دوگانه باید متوقف و راه حل جدی برای این معضل پیدا شود ؛ معضلی که از منطقه آغاز می شود اما به آن ختم نخواهد شد.

هیچگاه در پی سلاح هسته ای نبوده و نخواهیم بود

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ادعای مجله اشپیگل مبنی بر کمک ایران به سوریه برای ساخت بمب اتمی گفت: ادعای این مجله یکی از تلاش هایی است که برای ایجاد توهم در سطح بین المللی و تصویر نگرانی از ایران توسط محافلی صورت می گیرد که زندگی شان براساس خشونت ، وحشت و هراس تنظیم شده است.

ظریف تصریح کرد: این ادعا یکی از آنهاست که برخی اوقات جنبه مضحکی به خودش می گیرد و این ادعایی مضحک است که برای هراس افکنی در سطح بین المللی و ایجاد زمینه برای ادامه سیاست های غلط درباره سوریه و ادامه وحشت آفرینی از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دنبال شده است.

وی تاکید کرد: بارها اعلام کرده ایم که نه در ایران و نه در جای دیگر موافق سلاح هسته ای نیستیم و آن را به ضرر همه می دانیم.

ظریف گفت: معتقدیم سلاح های هسته ای باید برچیده شود و  براساس فتوای مقام معظم رهبری هیچ گاه در پی سلاح هسته ای نبوده ایم و نخواهیم بود.

ایران در مقابله با تروریسم قوی است

وزیر امور خارجه قبرس، ایران را کشور قوی منطقه‌ای دانست که می‌تواند نقشی کلیدی در مقابله با تروریسم ایفا کند.

ایوانیس کاسولیدیس پس از مذاکره با وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: زمانی که برای این سفر انتخاب شده بسیار مهم است و فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نه فقط برای گفتگو در مسائل دوجانبه بلکه درباره روابط دوجانبه نیز مذاکره کنیم زیرا دو کشور از یک منطقه اند و به ارزش های مشترک پایبندند.

وی افزود: ما به خوبی یکدیگر را درک می کنیم و این به علت این است که فرصت داشتیم درباره مسائل نگران کننده دو کشور صحبت کنیم و آن ثبات و امنیت منطقه است که مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.

ایوانیس کاسولیدیس گفت: ما درباره مسائل دو جانبه جلسه بسیار خوبی داشتیم و با آقای ظریف همه روش های موجود برای تقویت روابط دو جانبه را در زمینه هایی مانند تجارت ، گردشگری ، فرهنگی ، آموزشی و نهادهای مالی بررسی کردیم و مقرر شد توافقنامه هایی که در این زمینه داریم اجرا و توافقنامه های دیگری تهیه کنیم.

وزیر امورخارجه قبرس همچنین گفت: در مذاکره با آقای ظریف درباره تشکیل دولت فراگیر در عراق در زمانی که جناح های افراطی در آنجا حضور دارند صحبت کردیم همچنین در این مذاکرات درباره راه های حمایت از دولت عراق برای مقابله با داعش تبادل نظر کردیم.

نقش کلیدی ایران در برقراری امنیت منطقه

ایوانیس کاسولیدیس با تأکید بر اهمیت سرنوشت سیاسی سوریه برای ایران و قبرس افزود: در این نشست درباره راه های خروج از بحران سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور گفتگو کردیم.

وی همچنین گفت: ایران می تواند تسهیل‌کننده انتخاب رئیس جمهور در لبنان باشد و ثبات را در آن کشور تقویت کند.

ایوانیس کاسولیدیس تأکید کرد: داعش و دیگر گروه های تروریستی تهدیداتی هستند که از مرزهای ملی فراتر می روند و جهان را تهدید می کنند که باید با آن مقابله کرد اتفاقات پاریس نشان داد که چنین اقدامی ضروری است.

وی نقش ایران را برای مقابله با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه کلیدی دانست و افزود: ما از ایران می خواهیم که از سیاست حسن همجواری برای ارتقای امنیت در منطقه استفاده کند.

وزیر امور خارجه قبرس همچنین گفتگو درباره مذاکرات هسته ای با 1+5 را محور دیگر مذاکراتش با ظریف دانست و گفت: آقای ظریف درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته ای سخن گفت و من از صحبت های او حمایت کردم و امیدوارم روند کنونی مذاکرات هسته ای بتواند به نتیجه برسد.

به عراق و لبنان در مبارزه با تروریسم کمک کردیم

ایوانیس کاسولیدیس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا قبرس به عنوان عضو اتحادیه اروپا نقش فعالی در تحولات منطقه ای ایفا نمی کند گفت: این مسئله از اولویت های سیاست خارجی ماست، ما می خواهیم عضوی از اعضای این اتحادیه باشیم که متوجه ضرورت ها و نیازهای منطقه یعنی مدیترانه و فراتر از آن است.

وی افزود: به همین علت است که در مقابله با تروریسم ما توجه ویژه ای با این مسئله داشتیم که برخی از همسایگان مانند لبنان با خطر مواجهند زیرا می دانیم وقتی تروریسم رادیکال به سواحل مدیترانه می رسد چه پیچیدگی هایی ایجاد می شود و اروپا و جهان در وضع بدتری قرار خواهند گرفت.

ایوانیس کاسولیدیس گفت: با آنکه کشوری کوچکیم و با مشکلاتی جدی به ویژه با ترکیه مواجهیم اما تردیدی در ارسال تجهیزات نظامی برای ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم نداشتیم و حتی زمانی که اقلیم کردستان عراق با حمله داعش مواجه شد برای پیشمرگ ها تجهیزات نظامی فرستادیم.

وی تأکید کرد: مطمئن باشید صدای ما در اتحادیه اروپا شنیده خواهد شد و ما سعی داریم در تصمیم گیری ها و نگرانی هایی که وجود دارد مشارکت داشته باشیم نگرانی هایی که برای کشورهای دوست مانند ایران وجود دارد و این نگرانی ها را منتقل خواهیم کرد.

سفر هیئت بازرگانی قبرس به ایران، ماه آینده

وزیر امور خارجه قبرس همچنین در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای گسترش روابط با ایران دارید گفت: وزیر انرژی،‌ توریسم و تجارت ما یعنی کسی که این مسئولیت ها را دارد هیئتی را از اتاق بازرگانی قبرس رهبری می کند و ماه آینده به ایران خواهد آمد.

ایوانیس کاسولیدیس افزود: وزرای مختلف دو کشور نیز از ایران و قبرس دیدار کرده اند و در آینده نزدیک نیز به دو کشور سفر می کنند تا روابط دو جانبه را تسهیل کنیم، بوروکراسی را کاهش دهیم و برخی توافقنامه ها را اجرایی کنیم.

وی به عنوان نمونه جلوگیری از دریافت مالیات مضاعف، گسترش اقدامات و احیای فرهنگی و همکاری در زمینه های جهانگردی و باستان شناسی را از محورهای همکاری دو جانبه برشمرد که دو کشور می توانند از آن منتفع شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  −  82  =