ایجاد تحولات فرایندی و ساختاری به زودی در بانک مرکزی/ هنوز سنتی عمل می کنیم

ولی ‌الله سیف خبر داد:

یکی از بحث های بسیار جدی ما در برنامه تحول و بازآرایی بانک مرکزی، بازتعریف فرایندهای اجرایی و سازماندهی مناسب و متناسب با نیازهای بانکداری مدرن مرکزی است این تحولات در پیش است و از مقولات بسیار مهم که می تواند در تحقق این اهداف کمک کند درک مشترک و همراهی مشترک نیروی انسانی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  یکی از اساسی ترین برنامه‌های دوره جدید، در ارتباط با خود بانک مرکزی است که عملا به نوسازی و بازآرایی بانک مرکزی می پردازد. طرح این موضوع با این باور است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تحولات بسیار زیادی که در کارکردها و مسئولیت بانک مرکزی در دنیا اتفاق افتاده اما هنوز نتواسته خودش را متحول کند و همچنان در همان روش های سنتی و ساختارهای قدیمی خوش مانده است.

  ولی ‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با فرهاد نیلی دبیر چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، درباره موضوعاتی چون نوسازی بانک مرکزی ایران و برنامه‌های موجود برای استاندارد کردن آن با بانک‌های مرکزی طراز اول دنیا به گفتگو پرداخت.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به نکته‌ای که دکتر فرهاد نیلی درباره لزوم بازنگری در ساختارهای بانک مرکزی مطرح کرد گفت: «بر این باور هستیم که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با وجود تحولات بسیار زیادی که در کارکردها و مسئولیت بانک مرکزی در دنیا اتفاق افتاده، هنوز نتواسته خودش را متحول کند و همچنان در همان روش های سنتی و ساختارهای قدیمی خوش مانده است. اگر بخواهیم به صورت کلی به این موضوع نگاهی بیاندازیم می بینیم که شکافی بین وضعیت موجود بانک مرکزی و آن چیزی که باید باشد وجود دارد. اولین اقدامی که ما می بایست انجام میدادیم این بود که شرایط موجود را تصویر کنیم و همچنین شرایط مطلوب و ایداه آل را طراحی و شکاف بین شرایط موجود و وضعیت ایداه آل را مشخص کنیم تا بتوانیم از این رهگذر پروژه‌هایی تعریف کنیم و مبتنی بر زمان بندی مشخص بتوانیم به اهداف برنامه دست پیدا کنیم».

دکتر فرهاد نیلی با اشاره به بحث بازآرایی بانک مرکزی که در صحبت‌های دکتر سیف مطرح شد، از آینده‌ای که می توان برای بانک مرکزی متصور شد پرسید و اینکه آیا می توانیم افقی که تا پایان دهه 90 برای بانک مرکزی متصور هستیم را یک بانک مرکزی استاندارد با شاخصه های بانک های مرکزی تراز اول منطقه تصور کنیم؟

دکتر ولی الله سیف در پاسخ به این سؤال گفت: «یکی از بحث های بسیار جدی ما در برنامه تحول و بازآرایی بانک مرکزی، بازتعریف فرایندهای اجرایی و سازماندهی مناسب و متناسب با نیازهای بانکداری مدرن مرکزی است این تحولات در پیش است و از مقولات بسیار مهم که می تواند در تحقق این اهداف کمک کند درک مشترک و همراهی مشترک نیروی انسانی است.

سمت و سو چگونه خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سمت و سوی تحولات در بانک مرکزی در راستای استقرار حاکمیت شرکتی در بانک مرکزی خواهد بود اما پیاده سازی چنین روندی نیاز مند اصلاح قانون پولی و بانکی سال 51 و عملیات بانکداری بدون ربا است.بر همین اساس به نظر می رسد بر اساس شرایط موجود بانک مرکزی در راستای بهینه سازی ساختارها و فرایندهای فعلی گام بردارد. نکته اساسی آن است بهینه سازی فرایندی و ساختاری نیازمند همگرایی سازمانی است اما آیا چنین همگرایی در بانک مرکزی قابل تحقق است؟

دکتر سیف می گوید:باید کارکنان  و همکاران من در بانک مرکزی نشان بدهند که آمادگی جذب حرف های جدید را دارند و از قابلیت های لازم برای اینکه بتوانند از فناوری های روز استفاده کند برخوردار هستند…..».

متن کامل این گفتگو را در ویژه‌نامه چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت می خوانید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  3  =