مذاکرات طولانی هسته‌ای، کم‌رنگ شدن خوش‌بینی سرمایه‌گذاری در ایران

فارین پالیسی در گزارشی نوشت: در حالی‌که سال گذشته اجلاس داووس سرشار از خوش‌بینی برای باز شدن دروازه‌های ایران به سوی سرمایه‌گذاران بود، امسال این خوش‌بینی به علت طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای کم‌رنگ شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس فارین پالسی طی گزارشی در مورد حضور گروه ایرانی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد نوشت، سال گذشته زمانی که حسن روحانی ریاست جمهوری ایران در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس سخنرانی کرد، حضار تحت تاثیر قرار گرفته بودند.

تمامی شرکت‌کنندگان به علت گشایش احتمالی بازار ایران به دنبال خوش‌بینی ایجاد شده در مورد مذاکرات که می‌توانست به برداشته شدن تحریم‌ها بینجامد، از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدند و روحانی از رهبران تجاری و سیاسی دعوت کرد تا به تهران بیایند و از زمینه‌های گسترده برای سرمایه‌گذاری در این کشور دیدن کنند.

اما امسال این سخنرانی و استقبال گرم به سردی گراییده است.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد که هیچ توافق هسته‌ای به زودی به دست نیاید و مذاکرات میان ایران و 6 مذاکره‌کننده طولانی شده است، اما دسترسی به هیئت ایرانی حاضر در داووس سخت نیست. محمدجواد ظریف وزیر خارجه بعدازظهر روز جمعه در مورد «چشم‌انداز ژئوپلتیکی» سخنرانی کرد اما در غیر این صورت ایران در دستور جلسه کنفرانس قرار نداشت.

محمود سریع‌القلم در این‌باره گفت، سال گذشته خوش‌بینی بیشتری در داووس وجود داشت. چراکه مردم انتظار داشتند که مذاکرات هسته‌ای بسیار زودتر از این نهایی شود.

اما وی خاطرنشان کرد، علی‌رغم توجه کمتر در داووس، شرکت‌های اروپایی و آمریکایی همچنان به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه دارند.

وی در حاشیه اجلاس داووس گفت، آنها به ایران به عنوان یک فرصت بسیار خوب می‌نگرند اما منتظرند که تحریم‌ها برداشته شود. آنها می‌گویند، ما مایلیم فردا به آنجا (ایران) بیاییم.

اجلاس مجمع جهانی اقتصاد از 21 تا 24 ژانویه در داووس سوئیس برگزار می‌شود. در این اجلاس هزاران نفر از کارشناسان اقتصادی، نمایندگان شرکت‌ها، و نمایندگان دولت‌های مختلف جهان از بیش از 140 کشور شرکت کردند.
موضوعات مربوط به محیط زیست و کمیابی منابع، مهارت های اشتغال و سرمایه انسانی، برابری جنسیتی، سرمایه گذاری بلند مدت، توسعه و زیر ساخت، کشاورزی و امنیت غذایی، تجارت بین الملل و سرمایه گذاری، آینده اینترنت، جرایم بین‌المللی و مبارزه با فساد، مسائل اجتماعی و آینده نظام‌های مالی از مباحث این اجلاس بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =