طرح دعوای ۱.۷ میلیارد دلاری علیه ایران از سوی محافل صهیونیستی آمریکا

خانواده های سربازان آمریکایی کشته شده در جریان بمبگذاری بیروت در سال 1983 خواستار دسترسی به 1.7 میلیارد دلار از دارایی های متعلق به بانک مرکزی ایران در موسسه کلیراستریم آلمان شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از  تسنیم به نقل از رویترز، مستندات ارائه شده در یک دادگاه آمریکایی نشان می دهد، شرکت داچ بورس، اداره کننده معاملات بازار سهام در آلمان با یک دعوای حقوقی جدید در آمریکا در خصوص ارتباط موسسه مالی کلیراستریم با بانک مرکزی ایران مواجه شده است.
صدها خواهان آمریکایی خواستار دسترسی به 1.7 میلیارد دلار از دارایی های متعلق به بانک مرکزی ایران که توسط موسسه کلیراستریم  در لوکزامبورگ نگه داری می شود هستند. موسسه مالی کلیراستریم متعلق به شرکت داچ بورس آلمان است.
این پرونده می تواند آزمونی برای اجرای قوانین آمریکا در اروپا باشد. استفن اوبر، که ریاست دفتر حقوقی سیمونز اند سیمونز در لوکزامبورگ را بر عهده دارد گفت: «این می تواند ایجاد یک سابقه جدید نماید.»
خواهان ها خانواده های سربازان آمریکایی ای هستند که در جریان بمبگذاری مقر نظامیان آمریکایی در بیروت در سال 1983 کشته یا مجروح شده اند. یک دادگاه آمریکایی با ادعای دست داشتن ایران در این حمله، حکم داده که ایران باید 2.65 میلیارد دلار غرامت به خانواده های قربانیان پرداخت کند.
در یک پرونده مشابه در اواخر سال 2013، کلیراستریم موافقت کرد تا 1.8 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران را که در یکی از حساب های این موسسه در سیتی گروپ آمریکا نگه داری می شد را به خواهان ها انتقال دهد.
خواهان ها امیدوارند بتوانند از قوانین آمریکا برای وادار کردن شعبه کلیراستریم در لوکزامبورگ برای انجام همین کار استفاده کنند.
پاتریک روکو، یکی از وکلای خواهان ها گفت، کنگره آمریکا در هنگام تصویب قانون بیمه ریسک های تروریستی را تصریح کرده که اگر ارتباطی بین آمریکا و مبلغ مورد نظر وجود داشته باشد،  قانون باید در مورد دارایی های بلوکه شده در بیرون از آمریکا نیز اجرا شود.
روکو افزود: «این بدان معناست که قانون جنبه فراسرزمینی دارد.»
به گفته اوبر، دسترسی به پول سپرده گذاری شده در شعبه لوکزامبورگ  کلیراستریم که در سال 2012 به عنوان بخشی از تحریم های اروپا علیه ایران بلوکه شده، مستلزم این خواهد بود که خواهان ها وجود ارتباطی بین این پول و آمریکا اثبات نمایند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄    =  10