اوباما به پوتین: منتظر عواقب تصمیمت باش!

رییس جمهوری آمریکا در دیدار با مرکل گفته بود که امکان ارسال سلاح‌های دفاعی مهلک برای تقویت ارتش اوکراین را بررسی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه 21 بهمن در تماس تلفنی با همتای روس خود از وی خواست تا با معاهده صلح درباره بحران اوکراین موافقت کند و تهدید کرد که در صورت ادامه سیاست فعلی مسکو، این کشور هزینه بیشتری پرداخت خواهد کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید با اعلام خبر گفت که باراک اوباما در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، «به افزایش تلفات انسانی در نتیجه نبرد‌ها اشاره کرد و اهمیت مغتنم شمردن فرصت مذاکرات بین روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین برای دستیابی به یک معاهده صلح توسط پوتین را یادآور شد.»

 

 

رییس جمهوری آمریکا خطاب به همتای روس خود گفته است: «اگر روسیه اقدام‌های متجاوزانه‌اش را در اوکراین ادامه دهد، از جمله با فرستادن نیرو، سلاح و پشتیبانی مالی از جدایی‌طلبان، روسیه باید آماده پذیرش عواقب بیشتری باشد.»

 

 

به نوشته سایت رادیو فردا، تماس تلفنی روسای جمهوری آمریکا و روسیه یک روز پیش از برگزاری نشست چهار جانبه مینسک شامل روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه برای مذاکره درباره انعقاد معاهده جدیدی به منظور برقراری صلح در شرق اوکراین انجام می‌شود.

 

 

معاهده پیشین که سپتامبر پارسال در پایتخت بلاروس به امضاء رسید، به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ماه‌های گذشته تا حدود زیادی از سوی روسیه نادیده گرفته شده است. کاخ سفید روز سه شنبه گفت که معاهده پیشین مینسک باید مبنایی برای هر نوع توافق جدید باشد.

 

 

نکات کلیدی آن موافقتنامه بر پایه عقب نشینی «همه نیرو‌ها و سلاح‌ها» از شرق اوکراین استوار شده بود، و از سوی دیگر اجازه می‌داد تا «نظارت جهانی موثری بر مرزهای بین‌المللی» اعمال شود و گروگان‌های دو طرف نیز آزاد شوند.

 

 

جاش ارنست تصریح کرد: «در حالی که ما از ادامه گفت‌وگوهای دیپلماتیک حمایت می‌کنیم، آنچه که حائز اهمیت است این است که هر دو طرف مذاکره نه تنها برای پذیرش تعهدات آماده باشند بلکه آن را نیز به مرحله اجرا در آورند.»

 

 

آقای اوباما همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با پترو پروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، مذاکرات روز چهارشنبه مینسک را به بحث گذاشت.

 

 

آلمان و فرانسه از حامیان این مذاکرات هستند که هدف از آن پایان بخشیدن به درگیری‌های خونین در شرق اوکراین است، جایی که نبرد میان نیروهای دولتی این کشور و شورشیان هوادار روسیه طی هفته‌های اخیر شدت گرفته است. آمریکا در این گفت‌وگو‌ها حضور ندارد.

 

 

باراک اوباما روز دوشنبه در واشینگتن با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دیدار کرد و هر دو رهبر بر لزوم یافتن یک راه حل درازمدت درباره بحران اوکراین تاکید کردند.

 

 

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت که وی امکان ارسال سلاح‌های دفاعی مهلک برای تقویت ارتش اوکراین را بررسی می‌کند.

 
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  20