ایران یک بازار پویا برای اروپاست/ بحران یورو همچنان ادامه خواهد داشت

نماینده پارلمان سوئیس:

هنوز هیچ راه حلی برای یونان وجود ندارد. برای سوئیس، فرانک قوی سوئیسی چالش برانگیز است. اما شرکت‌های ما بسیار فعال و پویا هستند و قادر به انطباق با فرانک قوی سوئیسی هستند و حتی این امر می‌تواند بسیار خلاقانه باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از  تسنیم، سوئیس از دیرباز روابطی اقتصادی و دیپلماتیک با ایران داشته است. عمر روابط دوجانبه دو کشور ایران و سوئیس به  قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد. ایران در سال 1917 سفارت خود در برن را افتتاح کرد و در سال 1919 کنسولگری سوئیس در ایران فعالیت خود را کلید زد و در سال 1936 به سفارت تبدیل شد. سرکنسولگری ایران در ژنو در سال 1336 شمسی افتتاح شد ولی در 1380 تعطیل و وظایف آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن واگذار گردید. در سال 2005، 187 سوئیسی در ایران زندگی می‌کردند و طبق آمار سال 2004، 3٬801 ایرانی در سوئیس زندگی می‌کردند.

در پی اعمال تحریم‌های اقتصادی یک‌طرفه از جانب اعضای اتحادیه اروپا بر ایران به‌دلیل آنچه پافشاری برای تعلیق برنامه اتمی ایران نامیده شده است، سوئیس که از جمله اعضای این اتحادیه به شمار نمی‌رود، در این مدت تغییر محسوسی در مراودات خود با ایران ایجاد نکرده و به‌طور معمول به ارسال تجهیزات صنعتی و سایر کالاهای تجاری به ایران ادامه داده و قراردادهای بزرگ خرید گاز نیز با ایران امضا کرده است که این موضوع با مخالفت سیاستمداران دولت فدرال آمریکا مواجه شده است. اما دولت سوئیس از این کار خود دفاع کرده است. هم‌راستا با تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی کشورهای غربی، شرکت‌های نفتی سوئیس صرفاً موظفند اطلاعات تبادلات نفتی خود با ایران را به دولت این کشور گزارش کنند و دولت سوئیس اعلام کرده است که این اطلاعات را منتشر نمی‌سازد.

برای بررسی آخرین روابط بین ایران و سوئیس،  تسنیم با آندریا گایسبلر (Andrea Geissbuhler)، نماینده پارلمان سوئیس انجام داده که در ادامه از نظر می‌گذرد.

شما روابط بین ایران و سوئیس را در زمان رئیس جمهور روحانی چگونه می‌بینید؟

به نظر می‌رسد روابط در این چند سال بهبود پیدا کرده است که  این برای هر دو طرف مثبت است.

پیشنهاد شما برای توسعه روابط بین تهران و برن چیست؟

مهم این است که به یک راه حل پایدار و قابل تأیید در مذاکرات هسته‌ای برسند که هر دو طرف صلح کنند. همچنین این توافق اثرات مثبتی روی روابط سوئیس و ایران خواهد داشت.

نظر شما درباره مذاکرات نهایی بین ایران و 1+5 چیست؟

اکنون زمانی برای رسیدن به یک راه حل پایدار و قابل تأیید است. من امیدوارم که این توافق زودتر حاصل شود و همه از آن بهره‌مند شوند، به‌ویژه ایران.

اگر تحریم‌ها برداشته شوند، ایران یک بازار خوب برای شرکت‌های سوئیسی محسوب می‌شود؟

بله البته؛ ایران بازار بسیار جالب و به‌طور بالقوه پویایی خواهد بود. کشور شما چیزهای زیادی دارد که ارائه دهد، نه فقط به‌خاطر صادرات و سرمایه گذاری سوئیس، بلکه به‌عنوان یک مقصد توریستی با یک میراث فرهنگی فوق‌العاده.

پیش‌بینی شما درباره اقتصاد اروپا در سال 2015 چیست؟

اعتراضات ادامه خواهد یافت. منطقه یورو در بحران باقی می‌ماند. هنوز هیچ راه حلی برای یونان وجود ندارد. برای سوئیس، فرانک قوی سوئیسی چالش برانگیز است. اما شرکت‌های ما بسیار فعال و پویا هستند و قادر به انطباق با فرانک قوی سوئیسی هستند و حتی این امر می‌تواند بسیار خلاقانه باشد.

نظر شما در مورد کاهش قیمت نفت در جهان چیست؟

با وجود تقاضای کم و خروجی بالا، این منطقی است که قیمت نفت به‌طور قابل توجهی کاهش یابد. بدیهی است، قیمت پایین نفت برای کشورهای مصرف کننده مانند سوئیس خوب و برای تولید کنندگان مشکل‌ساز است.

صادرات سوئیس به ایران در دوره ده‌ماهه منتهی به 31 ژانویه 2014 نزدیک به 1.9 میلیارد دلار رسید. روابط تجاری بین دو کشور تا چه‌میزان قابل توسعه است؟

آمارها نشان می‌دهد که چقدر پتانسیل در روابط تجاری ما (ایران و سوئیس) وجود دارد. اگر یک راه حل برای این مسئله هسته‌ای پیدا شود و اگر ایران اصلاحاتی را که به‌شدت مورد نیاز است در بخشهای دیگر اجرا کند، به‌طور بالقوه به یک قدرت اقتصادی منطقه‌ای و کلیدی تبدیل شده و روابط تجاری بین سوئیس و ایران قطعاً بیشتر تقویت می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =