تورم حاصل بی انضباطی و حجم نقدینگی دولت است

تورم در اقتصاد ما حاصل بی انضباطی و حجم نقدینگی دولت بوده است، تورمی که با آن روبرو هستیم ناشی از سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی نبوده، بلکه ناشی از رشد نقدینگی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رییس کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصاد اتاق بازرگانی ایران به بیان راهکارهای خروج از رکود تورمی پرداخت و عنوان کرد: باید تلاش شود تا اطمینان و اعتماد به آینده به سرمایه‌گذار داده شود چراکه تنها با سرمایه‌گذاری امکان خروج از رکود وجود دارد.

جمشیدعدالتیان شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی کنترل و مهار رکود تورمی و راهکارهای مقابله با آن اظهار کرد: خروج از رکود تنها با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذاری نیاز به امنیت و فضای مناسب دارد.

وی ادامه داد: یکی از قوانینی که می‌تواند فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است اگر این قانون به درستی اجرا شود، می‌تواند احساس مثبتی را به سرمایه‌گذاران منتقل کند و طبیعتا در این شرایط سرمایه‌گذاری به میزان بیشتری اتفاق می‌افتد و امکان خروج از رکود ممکن می‌شود.

رییس کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصاد اتاق بازرگانی ایران معتقد است که باید تلاش شود تا اطمینان و اعتماد به آینده به سرمایه‌گذار داده شود چراکه تنها با سرمایه‌گذاری امکان خروج از رکود وجود دارد.

عدالتیان با اشاره به چگونگی رابطه میزان تورم و رکود در اقتصاد توضیح داد: در علم اقتصاد جامعه‌ای با رشد اقتصادی بالای 10 درصد باید تورم معقول پنج درصدی را تحمل کند اما در اقتصاد ما اصلا این رابطه منطقی نیست.

وی اضافه کرد: تورم در اقتصاد ما حاصل بی انضباطی و حجم نقدینگی دولت بوده است، تورمی که با آن روبرو هستیم ناشی از سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی نبوده، بلکه ناشی از رشد نقدینگی است.

رییس کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصاد اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با رشد اقتصادی حدود هفت درصد مانند کشور چین تورم نزدیک به دو درصد طبیعی است. در علم اقتصاد می توان رشد اقتصادی همراه با تورم یک یا دو درصد را قابل قبول دانست اما وقتی تورم به بالای پنج درصد می‌رسد چنین تورمی به سرمایه‌گذاری ارتباط پیدا نمی‌کند بلکه به رشد نقدینگی و مسائل جنبی آن برمی گردد.

عدالتیان تصریح کرد که سرمایه‌گذاری اثر چندانی برروی تورم نخواهد داشت و این انضباط مالی است که می تواند تورم را کنترل کند.

رییس کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصاد اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: دولت قبل به میزان کمتری به اتاق بازرگانی و همچنین پیشنهادات اقتصاددانان توجه داشت.

عدالتیان با اشاره به سیاستهای دولت گذشته گفت: آن زمان اتاق بازرگانی می توانست پافشاری بیشتری کند هرچند که باید هزینه زیادی برای آن می پرداخت به همین دلیل اتاق راهی میانه را دنبال کرد و تلاش کرد با قوای دیگر تعامل خود را بیشتر کند.

وی افزود: تعامل با قوه مقننه کمک بزرگی به اتاق بازرگانی کرد و برای اولین بار رییس اتاق بازرگانی در جلسه علنی مجلس سخنرانی کرد که باعث تصویب قوانینی به نفع اقتصاد کشور شد. اما قوه مجریه با وجود این که نمایندگانش در اتاق تلاش می کردند همکاریهای لازم را انجام دهند اما سیاست کلی دولت نهم و دهم سیاست ویژه‌ای بود که به تشکل‌ها از جمله اتاق توجهی نداشت.

رییس کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصاد اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که نقاط مشترک زیادی از جمله خارج شدن از رکود تورمی، مبارزه با فساد و پالایش اقتصاد کشور بین دولت فعلی و اتاق بازرگانی وجود دارد که می‌تواند چشم انداز مثبتی از رابطه دولت و بخش خصوصی ایجاد کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  2