گام به سوی یکپارچه سازی ATM-mobile /ارزش بازار ATM ها تا سال ۲۰۲۰ /نرخ رشد خودپرداز در مناطق مختلف جهان

مصاحبه های مبسوطی با نوآوران صنعت بانکداری در اروپا و ایالات متحده:

ما در حال حاضر، در حال توسعه یک استراتژی چند رویکردی هستیم تا بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که با هر ابزار یا مسیری بتوان یک تراکنش را آغاز کرد و این قابلیت وجود داشته باشد که آن تراکنش روی دستگاه یا مسیر دیگر ادامه یابد./ این بسیار مهم است که کلیه تراکنش هایی که روی گوشی آغاز می شوند بتواند در دستگاه دیگری مانند خودپرداز ادامه یابد./ارزش بازار جهانی ATM ها تا در بین سال های 2014 تا 2020 گسترش پیدا می کند و با نرخ رشد سالانه 7.6 درصد به مجموع 21.9 میلیارد دلار آمریکا می رسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،گروه بازار ATM مصاحبه های مبسوطی با نوآوران صنعت بانکداری در اروپا و ایالات متحده از جمله BBVA, CoaxiaBank, Chase, HSBC Bank USA, Italy’s Intesa Saopaolo Bank , UniCredit , Russia Alfa Bank صورت داده است. این مصاحبه ها تمایل زیادی به یکپارچه سازی ATM-mobile را برملا کرد و هم چنین نشان داد آنها قصد دارند رابط کاربری مشتریان خود در ATM ها را اختصاصی کنند.

یک سخنگوی بانک CoaxiaBank در این باره گفت : « ما در حال حاضر، در حال توسعه یک استراتژی چند رویکردی هستیم تا بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که با هر ابزار یا مسیری بتوان یک تراکنش را آغاز کرد و این قابلیت وجود داشته باشد که آن تراکنش روی دستگاه یا مسیر دیگر ادامه یابد.»

موبایل مرکزی ترین استراتژی در کواکسیابانک می باشد. وی افزود: « ما در حال ارتقاء موبایل هستیم و آن را نه تنها به عنوان یک روش احراز هویت بلکه برای دسترسی به بانکداری از راه دور و تعامل با دستگاه های خودپرداز  از طریق تکنولوژی NFC بدون کارت بانکی استفاده می کنیم.»

این سخنگو توضیح داد که برای کواکسیابانک، این موضوع اهمیت دارد که به کاربران امکان مدیریت تعاملات آن ها با خودپرداز داده شود و بتوانند رابط کاربری خود را با استفاده از گوشی هوشمند خود اختصاصی کنند.

تری پی یرس، مدیر محصولات در اتحادیه شبکه خودپردازهای سرویس های مالی در ایالات متحده در این باره گفت : «مصرف کنندگان از تکنولوژی موبایل به خوبی استقبال کرده اند و در حال گسترش سریع آن هستند و انتظار دارند روش های بانکداری و روش های پرداخت همگی با هم یکپارچه باشند.»

مانوئل کرسپو، رئیس بخش تکنولوژی در BBVA، یکپارچه سازی این چند رویکرد از اولویت بسیار زیادی برخوردار است.

وی در این باره گفت : « این بسیار مهم است که کلیه تراکنش هایی که روی گوشی آغاز می شوند بتواند در دستگاه دیگری مانند خودپرداز ادامه یابد. از آنجایی که دستگاه های موبایل نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا می کنند، باید موبایل اصلی ترین دستگاه باشد و روش احراز هویت و پی گیری خدمات مورد نظر مشتریان براساس موبایل باشد.»

پیترکایازی، مدیر رویکردهای مستقیم در Sanpaolo Bank می گوید این بانک در نظر دارد قدرت عملیاتی خودپردازها و پتانسیل فروش آن ها را افزایش دهد. در این صورت خودپردازها تقریبا قادر به انجام همه تراکنش هایی باشند که یک کارمند بانک ارائه می کند.

وی افزود :« برای مثال، ما می خواهیم مشتریان ما بتوانند کارت های خود را مدیریت کنند و با خودپردازها بتوانند وام های تایید شده را فعال کنند. با این حال، تراکنش هایی با ارزش افزوده بالا را در خودپردازها ارائه نمی کنیم. مثلا وام مسکن نیاز به مشاوره با کارمندان بانک دارد.هنوز تعامل های انسانی در بانکداری چندرویکردی نیز اهمیت دارد.»

رشد خودپردازها

با توجه به تحقیقات مرکز تحقیقات بانکداری خرد در انگلستان،تعداد خودپردازهای جهانی به کار گرفته شده در حدود 8 درصد رشد داشته و از سال 2012، 2.6 میلیون افزایش یافته اند.

خودپرداز

انواع مدل های خودپرداز

دیوید کاو ، مشاور بین المللی بانکداری خرد می گوید بانک ها در حال اجرای دو نوع مختلف از خودپردازها هستند:

  • خودپردازهای پیشرفته و چندکاره
  • خودپردازهای مبتنی بر تبلت؛ که صفحه نمایش آن مانند تبلت است و در دستگاه خودپرداز تعبیه نشده است.

 کاوال خاطر نشان کرد که با استفاده از دستگاه خودپردازی با عملکردهای متفاوت و یا کیوسک های سلف سرویس، می توان همه عملیات بانکداری مورد نظر را از طریق یک تبلت اجرا کرد. در این روش، دستگاه خودپرداز تا حد یک جعبه ذخیره وجه نقد کوچک می شود و بدین ترتیب مشتریان می توانند با استفاده از دستگاه های تبلت خودشان و یا تبلتی که متعلق به بانک است، آن را کنترل کنند.

تعداد ATM ها در سراسر جهان تا سال 2020 

براساس گزارشی از atmmarketplace، ارزش بازار جهانی ATM ها تا در بین سال های 2014 تا 2020 گسترش پیدا می کند و با نرخ رشد سالانه 7.6 درصد به مجموع 21.9 میلیارد دلار آمریکا می رسد.

این پیش بینی ها توسط گزارش Global ATM Market، گزارش تحلیلی فرصت ها، رشد ها، روند ها در صنعت خودپرداز انجام شده و توسط شرکت تحقیقاتی بازار جهانی Allied Market Research انجام شده است.

هم چنین این گزارش نشان می دهد که سرویس های انبوه و تراکنش های مالی اصلی ترین گردانندگان بازار خودپردازها خواهند بود. به کارگیری ATM ها به صورت درمحل، دور از محل و در محل های کاری و دسترسی شبانه روزی به آن ها با استفاده از موبایل ها از فعالیت های درآمدزای ارتقاء دهنده ای هستند که توسط بانک ها مورد توجه قرار می گیرد.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارتند از:

بازارجهانی ATM ها پروژه هایی برای استقرار دستگاه های جدید به کار گرفته است که عامل رشد اصلی خودپردازها در این بازه زمانی بوده اند. (2014-2020)

بازارجهانی  ATMهایی با برچسب سفید نیز در این دوره مورد مطالعه، 11.3 درصد رشد خواهد داشت.

دستگاه های ATM هوشمند در این بازه زمانی ایجاد می شوند و این تکنولوژی سرعت رشد را بیش از پیش    می کند.

مطالعات آسیا-اقیانوسیه نشان می دهد، بازار این ناحیه پرسودترین بازار از لحاظ به کار گیری دستگاه ها و از لحاظ درآمد خواهد بود.

بازارهای نوظهور نیز تا سال 2020 شاهد رشد قابل توجهی در بازار جهانی ATM ها خواهند بود.

منبع: http://www.thepaypers.com

نشریه جویا شماره 5

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  4  =