سقوط‌ بورس در صدر ریزش‌های ۱۶ شاخص‌ اقتصادی

مروری بر آخرین آمارهای بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی با تاکید بر متغیرهای حوزه بانکی نشان می‌دهد که شاخص بهای 10 متغیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه بوده و تنها در یک مورد آن هم ارزش سهام معامله شده در بورس منفی شده که نشانگر وضعیت نامطلوب در بازار مالی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، روند نزولی شاخص بورس و وضعیت نه چندان مطلوب این بازار موجب شده تا در چند ماه گذشته، شاخص ارزش سهام معامله شده همواره با اختلاف قابل توجهی در صدر پرریزش ترین شاخص‌های اقتصادی قرار گیرد.

مروری بر آخرین آمارهای بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی با تاکید بر متغیرهای حوزه بانکی نشان می‌دهد که شاخص بهای 10 متغیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه بوده و تنها در یک مورد آن هم ارزش سهام معامله شده در بورس منفی شده که نشانگر وضعیت نامطلوب در بازار مالی خواهد بود.

بر این اساس، شاخص ارزش سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 64 درصد و نسبت به آذر ماه امسال 26.8 درصد کاهش یافته است.

اما میزان فروش سفته و برات در تهران در دی ماه بیشترین رشد را در بین سایر شاخص‌ها در مقایسه با ماه سال قبل به خود اختصاص داده است. براین اساس سفته و برات فروش رفته نسبت به دی ماه سال قبل 85.7 درصد افزایش دارد. هر چند که این شاخص در مقایسه با ماه قبل از آن 0.4 درصد کاهش یافته است.

در اولین ماه زمستان سال جاری، وضعیت سفته های واخواست شده به گونه ای بوده که رشد قابل توجهی نسبت به آذرماه داشته است؛ این در حالی است که میزان به اجرا گذاشتن سفته در دی ماه بیش از 75 درصد نسبت به ماه قبل از آن و بالغ بر 20 درصد در مقایسه با دی ماه سال گذشته افزایش دارد.

شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی شهری نیز در دوازده ماهه منتهی به بهمن‌ماه به 15.8 درصد رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) 16.8 درصد رشد دارد. در عین حال بانک مرکزی تورم ماهانه بهمن را حدود 0.8 درصد گزارش کرد.

تورم تولید‌کننده بخش دیگری از شاخص‌های اقتصادی است که شاخص آن در ماه گذشته نسبت به دی‌ماه 0.8 درصد کاهش یافت؛ اما در 12 ماهانه منتهی به این ماه حدود 15.3 درصد رشد دارد.

شاخص بهای کالای صادراتی در کشور نیز اگرچه در دی‌ماه نسبت به ماه قبل 1.4 درصد کاهش یافته ولی در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 6 درصد رشد دارد.

اما شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری کشور در ماه قبل 18 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل و 0.8 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

همچنین بررسی تغییرات قیمتی سکه و ارز در بازار آزاد نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بهمن‌ماه 14.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل و 3.8 درصد نسبت به دی ‌ماه گران شده است.

این در حالی است که قیمت فروش یک سکه طرح جدید در همین حدود افزایش قیمت دارد به گونه‌ای که 14.3 درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل و 3.9 درصد بیشتر از آذرماه با رشد قیمت همراه بوده است.

اما قیمت دلار در بازار آزاد 18.3 درصد در دی‌ماه سال جاری نسبت به دی‌ماه سال 1392 رشد یافته و افزایش ماهانه آن نیز حدود 3.9درصد بوده است.

در عین حال یورو در بازار آزاد 4.2 درصد در مقایسه با دی‌ماه سال گذشته و 0.5 درصد نسبت به آذرماه گران شد.

منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +    =  7