شمارش معکوس برای خداحافظی با نتانیاهو

براساس آخرین نظرسنجی‌ها احتمال دارد نتانیاهو با گرایش‌های افراطی و جنگ‌طلبانه مجبور شود کلید دفتر نخست‌وزیری را به ائتلاف چپ‌ها بدهد. اوضاع نتانیاهو حالا آنقدر بد شده که شعار «هر کس غیر بی‌بی (لقب نتانیاهو)» از سوی ائتلاف چپ میانه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سه ماه پیش وقتی بنیامین نتانیاهو با اخراج 2وزیر کابینه و سقوط دولت ائتلافی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد شاید فکرش را هم نمی‌کرد که امروز و در روز انتخابات پارلمانی در چنین مخمصه‌ای گرفتار شود.

حزب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن زمان حتی درنظرسنجی‌ها هم پیشتاز بود و همه‌‌چیز نشان می‌داد که او می‌تواند برای چهارمین دوره بار دیگر نخست‌وزیر شود اما با اقدام‌های جنگ طلبانه، اوضاع بد داخلی و تندروی‌های او در صحنه بین‌المللی در انتخاباتی که امروز برگزار می‌شود او کاملا در لبه تیغ قرار دارد.

براساس آخرین نظرسنجی‌ها احتمال دارد نتانیاهو با گرایش‌های افراطی و جنگ‌طلبانه مجبور شود کلید دفتر نخست‌وزیری را به ائتلاف چپ‌ها بدهد. اوضاع نتانیاهو حالا آنقدر بد شده که شعار «هر کس غیر بی‌بی (لقب نتانیاهو)» از سوی ائتلاف چپ میانه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

رای‌گیری که امروز برگزار می‌شود برای سرنوشت این رژیم بسیار حساس است و برخی‌ها پس از مدت‌ها تندروی‌های نتانیاهو و شرایط بحرانی امنیت این رژیم، آن را انتخابی میان جنگ و صلح می‌‌دانند. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو شانه‌ به شانه یا در برخی نظرسنجی‌ها حتی عقب‌تر از ائتلاف چپ میانه «اتحاد صهیونیستی» حرکت می‌کند. اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب کارگر و زیپی لیونی رهبر حزب هاتنوعا که ائتلاف اتحاد صهیونیستی را تشکیل داده‌اند شانس زیادی برای پیروزی دارند. درصورتی که این ائتلاف بتواند با کمک احزاب عرب بیشترین کرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی را به‌دست آورد هرتزوگ می‌تواند جای نتانیاهو را بگیرد. او اعلام کرده که درصورت پیروزی 2سال هم لیونی نخست‌وزیر خواهد بود.

حتی شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی هم دیگر امیدش به نتانیاهو را از دست داده و به‌صورت رسمی حمایتش از ائتلاف چپ‌ها برای نخست‌وزیری هرتزوگ را اعلام کرده است. نتانیاهو طی 6سال حضورش در دفتر نخست‌وزیری حتی نتوانست رابطه مناسبی با آمریکا به‌عنوان متحد همیشگی این رژیم داشته باشد و حالا اوضاع این رژیم به نقطه‌ای رسیده که حتی مقام‌های واشنگتن هم به صراحت از منزوی شدن و تنها ماندن این رژیم حرف می‌زنند. بحران این رژیم اما تنها مختص به حوزه سیاست خارجی نیست. در داخل این رژیم هم طی ماه‌های گذشته تظاهرات گسترده‌ای علیه نتانیاهو برگزار شده و بسیاری به شرایط سخت اقتصادی اعتراض کرده‌اند. در تظاهرات ده‌ها هزار نفری هفته قبل علیه نتانیاهو حتی مئیر داگان، رئیس سابق موساد نتانیاهو را بدترین دشمن اسرائیل خواند.

هرچند نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی همه تلاش خود را کرد که رای‌دهندگان را از بحرانی شدن شرایط امنیتی درصورت قدرت‌گرفتن چپ‌ها بترساند اما مشکلات اقتصادی و گران‌بودن مسکن بیشتر از مسائل امنیتی، رأی‌دهندگان را تحت فشار قرار داده است. نتانیاهو گفته است اگر در این انتخابات ببازد امنیت این رژیم به خطر می‌افتد. براساس آخرین نظرسنجی‌ها از 120 کرسی پارلمان این رژیم 25کرسی به ائتلاف اتحاد صهیونیستی می‌رسد، 21 کرسی به حزب لیکود خواهد رسید، ائتلاف احزاب عرب و حداش (جبهه دمکراتیک صلح و برابری) 13 کرسی به‌دست می‌آورند، 2حزب یش‌عتید (آینده‌ای هست) و هابایت هایهود (خانه یهود) هم هر کدام 12 کرسی به‌دست خواهند آورد.

احزاب کولانا (همه ما)، شاس، مرتض، اتحاد یهودیت توراتی، یسرائیل بیتنو (اسرائیل خانه ما) هم هرکدام کمتر از 10کرسی به‌دست خواهند آورد. هیچ حزبی نخواهد توانست در این انتخابات اکثریت کرسی‌های پارلمان(61کرسی) را به‌دست آورد و به همین‌خاطر کرسی‌های احزاب کوچک به‌خاطر تشکیل دولت ائتلافی بسیار مهم خواهد بود. نتانیاهو به تازگی در یک کمپین انتخاباتی گفت که جهان متحد شده تا او را از قدرت برکنار کند. این حرف نتانیاهو شاید خیلی بیراه نباشد. او آن قدر در دوران نخست‌وزیری‌اش تندرو و جنگ طلب بوده و آنقدر مانند حملات 51روزه به غزه جنایت مرتکب شده است که خیلی‌ها امروز در جهان برای پایان دوران او لحظه‌شماری می‌کنند.

نخست‌وزیر احتمالی آینده

اسحاق هرتزوگ، 55ساله معروف به بوجی پس از نتایج ضعیف حزب کارگر در انتخابات سال2013 رهبر این حزب شد.

او که فرزند فرزند حییم هرتزوگ ششمین رئیس رژیم صهیونیستی است تا‌کنون بارها با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و گفته است برقراری صلح دائم با فلسطینی‌ها، با وجود بن‌بست‌ جدی در مذاکرات، همچنان امکان‌پذیر است.

هرتزوگ پیش از این وزیر رفاه و خدمات اجتماعی، وزیر امور یهودیان خارج از سرزمین‌های اشغالی، وزیر مسکن و وزیر گردشگری بوده است. وی اعلام کرده که رژیم صهیونیستی باید طرح خاص خود را برای راه‌حل تشکیل 2کشور داشته باشد.

منبع:همشهری آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  +    =  45