مهمترین دستاوردهای علمی سال گذشته

محققان ایرانی توانستند در سال 1393 هم مانند سال های گذشته، دستاوردهای علمی و فناورانه ای داشته باشند که این دستاوردها، باعث سرافرازی و سربلندی کشور به شمار می روند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از خبرنگارمهر داروی درمان پروستات و نازایی، سانتریفیوژها برای تولید واکسن،خانواده جدید مخمرها،خط تولید صنعتی تولید آنزیم در دانشگاه شریف، دستگاه های UPS و شارژهای صنعتی پرقدرت ، واکسن جدید طیور، داروی دیابت ایرانی، خودروی دوستدار محیط زیست،ﻧﺮم اﻓﺰار ﺷﺒﯿ ﻪﺳﺎز ﻣﺎھﻮاره ﻣﺨﺎﺑﺮاﺗﯽ زﻣﯿﻦ آھﻨﮓ، از جمله مهم ترین رونمایی ها و دستاوردهای سال 1393 به شمار می روند. این دستاوردهای محققان کشور، در نهایت منجر به بومی سازی و تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان می شود.

در ادامه این گزارش به معرفی برخی از این دستاوردها می پردازیم؛

رونمایی از خانواده جدید مخمرها

یکی از این دستاوردها خانواده جدید مخمرها بود که توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران شناخته شد. این دستاورد با حضور معاون اول رییس جمهور، رئیس جهاددانشگاهی،  رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در بیستم ابان ماه سال 1393 رونمایی شد.

شایان ذکر است که در دنیا تنها 6 خانواده جدید مخمر ها کشف شده که این مورد شناخته شده توسط محققان ایرانی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، آخرین مورد ثبتی است. از این گونه مخمر ها به دلیل غنای گلوتامیک اسیدی، به عنوان یک طعم دهنده غذایی استفاده می شود.

مخمر

راه اندازی خط تولید داروی درمان سرطان پروستات 

محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در سالی که گذشت موفق به ساخت داروی «لوپرولایداستات» برای درمان سرطان پروستات شدند که خط تولید صنعتی آن در اواسط بهمن ماه سال 1393 به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی شد.

تا کنون تولید داروی تزریقی سرطان پروستات منحصربه کشور امریکا بوده که با تولید آن توسط یک شرکت دانش بنیان در پژوهشگاه ، این انحصار شکسته شد. این دارو یک فراورده تزریقی یک ماهه برای سرطان پروستات است  که در درمان بیماریهای فیبروم رحم و نازایی در زنان نیز کاربرد دارد.

رونمایی

 

افتتاح خط تولید شارژرهای صنعتی پرقدرت وups  ها

دستگاه های UPS و شارژهای صنعتی پرقدرت یکی دیگر از افتخارات علمی ایران بود که توسط محققان پر تلاش کشورمان به نتیجه رسید.

این محصولات توسط معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه، رئیس جهادداشگاهی در مجتمع تحقیقاتی جهاددانشگاهی افتتاح شد. این دستگاهها برای تولید برق به کار می روند.

شارژر

رونمایی از سانتریفیوژ ایرانی جهت تولید داروهای نوترکیب و واکسن

یکی دیگر برگهای زرین علم و فناوری که در سال 93 ورق خورد پروژه «سانتریفیوژ طراحی شده جهت تولید داروهای نوترکیب و واکسن‌ها» بود که در انستیتو پاستور ایران با حضور وزیر بهداشت و درمان، رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، و رئیس انستیتو پاستور ایران رونمایی شد.

 این سانتریفیوژ، سانتریفیوژ توبولار است که توسط شرکت‌های دانش بنیان سازمان انرژی اتمی و انستیتو پاستور ایران به صورت مشترک جهت تولید داروهای نوترکیب و واکسن ساخته شده است.سانتریفیوژ توبولار گلوگاه اصلی واکسن ها است و مصرف دوگانه دارد.

رونمایی

افتتاح خط تولید آنزیم صنعتی در دانشگاه صنعتی شریف

خط تولید آنزیم صنعتی را می توان از دستاوردهای مثال زدنی دانشگاه شریف، در سال 1393 دانست. این خط تولید در اسفند ماه سال 1393 افتتاح شد.

آنزیم‌ها بیشتر در حوزه صنایع شویندگی، صنایع غذایی، پزشکی و درمان، دام و طیور به ترتیب در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. خط تولید صنعتی آنزیم‌ها در دانشگاه صنعتی شریف با حمایت ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده، و تولید آنزیم‌ها در کشور به صورت کامل، توجیه اقتصادی دارد که با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی می‌توان علاوه بر تامین داخل، آنزیم‌ها را به کشورهای دیگر صادر کرد.

البته می توان گفت که با راه اندازی این خط تولید، انحصار تولید آنزیم در کشورهای امریکایی و کانادایی شکسته شد.

خط

راه اندازی و بهره برداری از سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت 

از جمله نتیجه زحمات محققان ایرانی، می توان به سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت اشاره کرد. سانتریفیوژ لوله ای (نیوبولار) تولید واکسن های نوترکیب انسان و دام، سامانه پایش پرتوهای فرابنفش (UV) و سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما- مرکز بناب که از طریق ویدئوکنفرانس بهره برداری می شود سه دستاورد مهم هسته ای کشور هستند که با حضور رئیس جمهور در سازمان انرژی اتمی در بیست و یکم اردیبهشت،1393 رونمایی شد.

 

رونمایی

 

رونمایی از داروی ایرانی درمان دیابت

داروی ایرانی درمان دیابت نوع 2 ، که تاکنون در انحصار یک شرکت دارویی آمریکایی بوده، در یکی از شرکت های داروسازی کشور به تولید رسید.پیش از این تولید داروی "زیپتین" در انحصار یکی از شرکت آمریکایی بود و ایران با راه اندازی خط تولید آن، انحصار تولید این دارو را شکست.این دارو در بهمن ماه رونمایی شد.

با توجه به شیوع 30 درصدی بیماری دیابت و پیش‌دیابت در کشور می توان گفت، داروی جدید درمان دیابت نوع 2 از افت قند خون و افزایش وزن فرد دیابتی جلوگیری می‌کند.

آزمایشگاه

رونمایی از 40 نوع چشمه لیزری

محققان مرکز ملی علوم و فنون لیزر توانستند در دومین نمایشگاه دستاوردهای این مرکز، دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. با توجه به اینکه ایران، برای واردات دستگاههای لیزری در تحریم است، ساخت دستگاههای لیزری در کشور ضروری است که محققان ایرانی موفق به ساخت بیش از 40 نوع دستگاه و چشمه لیزری مشابه و یا حتی بالاتر از نمونه های خارجی شدند.

این نمایشگاه در دی ماه 1393 با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی نائب رئیس مجلس ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، رئیس مرکز ملی علوم و فنون لیزر و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد و 40 نوع چشمه لیزری کاربردی در پزشکی و صنعت ،رونمایی شد.

 

افتتاحیه

رونمایی واکسن جدید طیور موسسه سرم‌سازی رازی 

از دیگر افتخارات محققان و مخترعان ایرانی ، ساخت « واکسن جدید نیو فلورازی (2 دهم سی سی) طیور» است که این  نوع واکسن طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در موسسه رازی شعبه مرند رونمایی شد.

این واکسن به مدت 10 سال به صورت (نیم سی سی) تولید می‌شد و اکنون به صورت (2 دهم سی سی) در هر دز تولید می‌شود که حجم تزریقی کم از مزیت‌های این محصول به شمار می‌رود. قیمت تمام شده این محصول نصف قیمت واکسن وارداتی است

واکسن

 

 رونمایی از ﻧﺮم اﻓﺰار ﺷﺒﯿ ﻪﺳﺎز ﻣﺎھﻮاره ﻣﺨﺎﺑﺮاﺗﯽ زﻣﯿﻦ آھﻨﮓ

رونمایی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  10  =