اوباما: درباره ایران ۳ گزینه بسیار مهم داریم

این توافق نمی گذارد ایران پلوتونیوم لازم را برای ساخت بمب تولید کند. این توافق مسیر ایران را به بمب با استفاده از اورانیوم غنی شده می بندد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید که تفاهم حاصل شده با ایران تفاهمی خوب است که بوسیله ای دیپلماسی منظم و دشوار بدست آمد.

اوباما اظهار داشت: به همراه متحدان و شرکایمان توانستیم به تفاهمی تاریخی با ایران برسیم که اگر به طور کامل اجرا شود، جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی می گیرد و کشور ما، متحدان ما و جهان را امن تر می کند. این چارچوب نتیجه دیپلماسی سختگیرانه و با اصول بود. توافقی که ما را به اهداف اصلیمان می رساند که از جمله آنها محدودیت بر برنامه هسته ای ایران و قطع همه راههای دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

وی افزود: این توافق نمی گذارد ایران پلوتونیوم لازم را برای ساخت بمب تولید کند. این توافق مسیر ایران را به بمب با استفاده از اورانیوم غنی شده می بندد. ایران قبول کرده است مواد لازم برای ساخت سلاح (اتمی) را ذخیره نکند. به علاوه بازرسان بین المللی دسترسی بی سابقه ای به برنامه هسته ای ایران خواهند داشت و ایران بیش از هر کشور دیگر مشمول این بازرسیها خواهد شد. اگر ایران فریبکاری کند، جهان متوجه خواهد شد. اگر ما متوجه چیز مشکوکی شویم، آن را بازرسی خواهیم کرد.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: بنابراین این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر اساس راستی آزمایی های بی سابقه است. همچنین این توافقی درازمدت است که محدودیتهایی بر برنامه هسته ای ایران برای بیش از یک دهه وجود خواهد داشت و تدابیر شفاف سازی بی سابقه که برای بیست سال یا بیشتر طول خواهد کشید برقرار خواهد بود. و ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان ان پی تی ، هرگز اجازه نخواهد داشت سلاح اتمی تولید کند.

اوباما گفت: در مقابل اقدامات ایران، جامعه بین المللی از جمله آمریکا قبول کرده اند برای ایران لغو مرحله ای تحریمها را فراهم کنند. اگر ایران توافق را نقض کند، تحریمها می تواند مجدد برقرار شود.  همانطور که قبلا گفتم بسیاری از جزئیات کلیدی باید در سه ماه آینده نهایی شوند و تا درباره همه چیز توافق نشود، توافق حاصل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: در آمریکا ، من انتظار بحثهای جدی را در این زمینه دارم. ما به طور کامل کنگره و مردم آمریکا را در جریان مواد این توافق قرار می دهد. در حالیکه ما در این بحث وارد می شویم ، باید به خاطر داشته باشیم فقط سه گزینه در برخورد با برنامه هسته ای ایران داریم: اینکه تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کنیم که فقط برنامه هسته ای ایران را چند سال عقب می اندازد و در عین حال جنگ دیگری را در خاورمیانه رقم می زند، راه دیگر ترک مذاکرات و اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران به امید نتیجه بهتر است ، این روش همیشه سبب شده است ایران در برنامه هسته ای خود بیشتر پیشرفت کند، راه سوم نیز توافقی محکم و قابل راستی آزمایی همانند توافقی است که در دست داریم، توافقی که بتواند به شکلی مسالمت آمیز جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی بگیرد.

اوباما گفت: من به عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل قوای آمریکا، قویا باور دارم که گزینه دیپلماتیک ، یعنی حصول توافقی جامع و درازمدت همانند توافق فعلی ، بهترین گزینه برای آمریکا ، برای متحدان ما و برای جهان است. کار ما ، یعنی این توافق، هنوز تمام نشده است. دیپلماسی کاری دشوار و طاقت فرساست. موفقیت تضمین شده نیست.

 اما امروز ما فرصتی تاریخی داریم تا جلوی اشاعه تسلیحات هسته ای را در ایران بگیریم و این کار را به شکلی مسالمت آمیز و با پشتیبانی قاطع جامعه بین المللی از ما انجام دهیم. و این کار ما در روزها و ماههای آینده خواهد بود و ما بهترین سنتهای رهبری آمریکا را حفظ می کنیم.

منبع:پایگاه خبری انتخاب

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  −    =  49