۳میلیون و ۸۲۴هزار پایانه فروش در کشور/ تعداد کارتخوانها به ۳.۸میلیون رسید/هر دو ساعت یک تراکنش روی هر پایانه

بر اساس تازه ترین آمار بانک مرکزی ثبت شد:

تعداد پایانه های فروش(کارتخوان) در پایایان اردیبهشت گذشته در کشور از مرز 3میلیون و 806 هزار دستگاه گذشت

و با احتساب تعداد پایانه های موبایلی و اینترنتی مجموع پایانه های فروش الکترونیک اعم از کارتخوان،موبایلی و اینرتنتی به 3میلیون 824هزار و 85 پایانه رسید. این تعداد پایانه در اردیبهشت سال جاری بالغ بر 787هزار و 828 هزار تراکنش را پردازش کرده اند. /به طور متوسط به ازای هر 21نفر یک کارتخوان در کشور وجود دارد.اما از هر 37هزار نفر یک نفر از تلفن همراه خود برای امور خرید اعم از مانده گیری خرید و پرداخت قبض استفاده می کند. همچنین از هر 5138 نفر یک نفر از اینترنت برای امور خرید بهره برداری می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در پایان اردیبهشت ماه تعداد پایانه های فروش(کارتخوان) در کشور از مرز  3میلیون و 806 هزار دستگاه گذشت و با احتساب تعداد پایانه های موبایلی و اینترنتی مجموع پایانه های فروش الکترونیک اعم از کارتخوان،موبایلی و اینرتنتی به 3میلیون 824هزار و 85 پایانه رسیده است. این تعداد پایانه در اردیبهشت سال جاری بالغ بر 787هزار و 828 هزار تراکنش را پردازش کرده اند.

بنابراین گزارش به طور متوسط هر پایانه در ماه  اردیبهشت 206 تراکنش انجام داده است که بر این اساس هر پایانه در روز 6.6 تراکنش را مدیریت کرده است و بر همین منوال اگر ساعات مفید روز را از هشت صبح تا 10شب در نظر بگیریم هر پایانه در هر دو ساعت کمتر از یک تراکنش انجام داده است.

در همین حال میزان مبلغ جابجا شده توسط تعداد پایانه مورد اشاره در ماه اردیبهشت817.6 هزار میلیارد ریال بوده است که بر این اساس هر پایانه 213.8 میلیون ریال را  در ماه مورد اشاره جابجا کرده که بر این اساس هر روز 6.9 میلیون ریال معادل 690هزار تومان را جابجا کرده است. در ماه مشابه  سال گذشته هر پایانه مبلغ 225.7 میلیون ریال را  در ماه پردازش کرده بود که بر این اساس هر پایانه روزانه 7.3 میلیون ریال معادل 730 هزار تومان را جابجا کرده است. کاهش سرانه عملکرد هر پایانه در حالی است که مبلغ جابجا شده در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته 7.8 درصد رشد کرده است.

 آمار نشان می دهد رشد تعداد پایانه های فروش(کارتخوان) در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 20.6 درصد رشد کرده این درحالی است که میلغ تراکنش ها 7.7 و تعداد تراکنش ها 34.4 درصد رشد کرده است.

یکی از نکات قابل توجه کاهش 41 درصدی مانده گیری روی پایانه های فروشگاهی است که از 101.2 میلیون تراکنش در اردیبهشت سال گذشته 59 هزار تراکنش در اردیبهشت امسال کاهش یافته است.

بنابر این گزارش مجموع تراکنش های فروردین و اردیبهشت بالغ بر یک میلیارد و 452 میلیون و 639 هزار و 576 تراکنش بوده است که این تعداد تراکنش مبلغ 1.4 تریلیارد ریال را جابجا کرده است که به طور متوسط هر تراکنش 998.3 هزار ریال را جابجا کرده است.

 تعداد پایین پایانه های موبایلی و انترنتی به پایانه فروش
آمار نشان می دهد کمتر از نیم درصد کل پایانه های فروش را پایانه های موبایلی و اینترنتی تشکیل می دهند.(جدول 5)
بنابراین گزارش به طور متوسط به ازای هر 21نفر یک کارتخوان در کشور وجود دارد.اما از هر 37هزار نفر یک نفر از تلفن همراه خود برای امور خرید اعم از مانده گیری ، خرید و پرداخت قبض استفاده می کند. همچنین از هر 5138 نفر یک نفر از اینترنت برای امور خرید بهره برداری می کند.
رشد چشم گیر تراکنش های موبایلی
اگر چه نسبت افرادی که از تلفن همراه خود برای امور خرید و پرداخت قبض استفاده می کنند چندان رضایت بخش نیست در عین حال طی یک سال منتهی به اردیبهشت سال جاری علاوه بر افزایش بالغ بر 306  درصدی تعداد پایانه های موبایلی تعداد تراکنش های خرید روی این پایانه ها با رشد 821 درصدی از 64 هزار تراکنش به 588 هزار تراکنش رشد یافته است.جدول 2 و 5 را ببیند.

جدول 1: تعداد تراکنش ها روی شبکه کارتخوان فروشگاهی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  80