بیشترین دلیل شکایت از پزشکان

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رعایت نشدن حرمت بیماران از سوی برخی پزشکان را از علت های اساسی مراجعه بیماران شکایت کننده به دستگاه قضایی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمود خدادوست روز چهارشنبه در سمینار قوانین و مشکلات حقوقی حرفه پزشکی در شهرستان نور گفت: نباید بیماران که در منشور اخلاقی جایگاه حقوقی خاصی برای دریافت خدمات پزشکی و درمانی دارند، مورد بی مهری قرار گیرند.

وی ارتقای سطح سلامت جامعه را از جمله تکالیف و وظایف قانونی متولیان در حوزه بهداشت و درمان و سایر نهادهای ذیربط دانست و ادامه داد: امروز مهمترین ضمانتی که در منشور اخلاقی بیماران مورد توجه قرار گرفته، فکر و اندیشه پزشکی و یا به عبارتی ضمانت اخلاقی است.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: آیین نامه منشور اخلاقی بیمار بهترین آرامش روحی و روانی را برای درمان بیمار قایل شده است بنابراین با توجه به این که پیرو مکتب الهی هستیم باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

خدادوست با بیان این که حکما در قرون گذشته سالم نگه داشتن تن بیماران را جزو وظایف پزشکان می دانستند، ادامه داد: اگر پزشکی با چینن رویکردی تلاش کند به عبودیت الهی دست خواهد یافت.

وی اظهار داشت: اکنون با همه این احترام و ارزشی که دین مبین اسلام برای ارج گذاشتن به بیماران قایل شده متاسفانه به اندازه کافی برای مداوای بیماران وقت گذاشته نمی شود.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط خوب با بیماران در دوره درمان گفت: در سایه چنین ارتباطی است که از میزان عارضه های ناشی از مصرف داروهای غیرضروری کاسته خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت در نظر گرفتن شفاعت دهنده حقیقی، ستایش از استاد، تحقیر نکردن پزشکان دیگر و بیماران، رعایت احترام در انتقاد، تحقیق و پژوهش دایم، دریافت خدمات مطلوب، اطلاع از محل بستری و نیز سیر مراحل بیماری، حرمت گذاری به همراهان بیمار، دسترسی آسان به خدمات پزشکی، رضایت آگاهانه از بیمار و صداقت در رفتار را از ویژگی های روابط متقابل در میان پزشکان و بیماران در کشور برشمرد.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان نور نیز در این نشست گفت: امروز روابطی که در بین پزشک، بیمار و نیز دستگاه قضایی وجود دارد، جزو مباحث تخصصی است.

قنبر قنبری افزود: پزشکان قانونی باید خود را با علم روز و از همه مهمتر پایگاه های خبری و دستگاه های ارتباط جمعی تطبیق دهند.

وی تاکید کرد که پزشکان نباید به گونه ای عمل کنند تا در این زمینه حقوق مردم ضایع شود چرا که کم توجهی به این مهم آسیب های اجتماعی زیادی در جامعه به همراه خواهد داشت.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی نور در ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور را زمینه ساز رضایتمندی مردم دانست و گفت: همسو با اجرای این طرح به علت رفتارهای غیرحرفه ای برخی از پزشکان میزان مراجعات بیماران به دستگاه قضایی در این منطقه افزایش داشته است.

قنبری افزود: باید علت و عامل اصلی عزیمت برخی از بیماران برای مداوا به خارج از منطقه به طور اساسی شناسایی و ریشه یابی شود.

وی در همین حال از کمبود امکانات، تجهیزات و کادر درمانی متخصص در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان نور انتقاد کرد و برای بهبود این وضعیت خواستار کمک همه جانبه مسوولان ذی ربط شد.

سیمنار قوانین و مشکلات حقوقی حرفه پزشکی امروز در شهرستان نور آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه دارد.

شهرستان نور در غرب مازندران واقع است.
منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  9