آتش‌سوزی کلاردشت و مرزن آباد مهار شد

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران، گفت: در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت دو آتش سوزی به وسعتی درحدود ۸ هکتار در مازندران رخ داد که به دلیل نبود امکانات لازم در استان با کمک نیروی‌های مردمی، سپاه و هلال احمرمهار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کورش خلعتبری لیماکی در گفت‌و‌گو باتسنیم  با اعلام این‌ خبر‌‌‌، افزود: روز چهارشنبه ساعت 13 به ما خبر رسید که در ارتفاعات کلاردشت آتش سوزی صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: به خاطر صعب‌العبور بودن منطقه و شیب زیاد دامنه برای رسیدن به محل آتش سوزی 2 تا 3  ساعت پیاده روی وجود داشت و با تاخیر به آتش سوزی رسیدیم .

خلعتبری لیماکی با اشاره به اختلال ارتباط تلفنی منطقه ،ادامه داد: بعد از حضور در موقعیت، موضوع را به سرعت به سازمان حوادث غیرمترقبه ، سازمان پیشگیری مدیریت بحران ، استانداری و فرماندهی یگان جنگل‌ها اطلاع دادیم.

وی اظهار داشت: در تماس با هلال احمر استان، برای دریافت امکانات به ما پاسخ داده شد که برای استفاده از بالگرد، باید از سازمان مرکزی مجوز گرفته شود.

خلعتبری لیماکی، اضافه کرد: درتماس با سازمان هلال احمر مرکزی دوستان پاسخ دادند به دلیل اینکه برای اطفاء حریق جنگل‌ها با نیرو‌های مسلح قرارداد بسته شده، باید با آنها تماس گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران اظهار داشت:  بعد از اطلاع موضوع به بخش مربوطه، با کمک نیروهای یاس سپاه،  بدون وقفه یک فروند بالگرد حرکت کرد و در ساعت 16.30 در منطقه حضور یافت.

وی با بیان اینکه، با وجود نامناسب بودن شرایط جوی این بالگرد از تهران به منطقه پرواز کرد، گفت: با وجود شرایط نامناسب جوی و مه غلیظ منطقه با چهار پرواز و برداشت آب از دریاچه ولشت، به اطفاء حریق اقدام شد، اما با پایان رسیدن سوخت، این بالگرد مجبور به بازگشت به نوشهر برای سوخت گیری مجدد شد.

دبه‌های 20 لیتری بر پشت چهارپایان
خلعتبری لیماکی ، اظهار داشت:  صبح روز پنج شنبه نیز با دبه‌های 20 لیتری آب برای اطفاع حریق درارتفاع بالا با کمک چهارپایان اقدام شد.

وی گفت: با کمک دامداران منطقه و استفاده از پنج چهارپایا نیز دبه‌های آب به منطقه برده شد و تا ساعت 18  دیروز عملیات اطفاء حریق به پایان رسید.

خلعتبری لیماکی یادآورشد: بعد از این عملیات هنوز کنده‌های درحال سوختن و احتمال گرگرفتن دوباره آتش وجود داشت؛ به همین منظور 8 نفر از نیروی‌های ما هنوز در منطقه حضور دارند تا در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی مجدد اقدام کنند.

این مقام مسئول گفت: برای خاموش کردن آتش بالغ بر صد نفر نیرو به کار گرفته شد و نیرو‌های مردمی سپاه، بسیج، محیط زیست و فرماندار حضور یافتند.

خلعتبری لیماکی با بیان اینکه همکاری مردمی و نهاد‌ها و ارگان‌ها بسیار مناسب بود؛اضافه کرد: در این آتش سوزی برآورد از بین رفتن حدود 5 تا 7 هکتارجنگل بلوط شده است که به راحتی قابل برگشت و احیاء نیستند.

آتش سوزی دوم در مرزن آباد
این مقام مسئول گفت: عصر روز گذشته آتش سوزی یک هکتاری نیز در مرزن آباد و در پایین دست دریاچه ولشت درعرصه مرتع داری صورت گرفت که به دلیل دست رسی مناسب به سرعت مهار شد.

وی درباره دلایل این دوآتش سوزی گفت: دلایل 95 درصد آتش سوزی‌ها مانند این دو مورد برای ما مشخص نیست اما دلایل به طورمعمول به دلیل بی احتیاطی رهگذران، مسافران یا افراد عادی این آتش صورت می‌گیرد.

وی گفت: استفاده از زمان در مهار آتش بسیار مهم است بنابراین از دولت مردان خواسته می‌شود یک دستگاه بالگرد در منطقه مازندارن حضور یابد تا در مواقع آتش سوزی برای مهار به موقع اقدام شود.

خلعتبری اظهار داشت: برای مهارصحیح آتش سوزی جنگل‌ها، باید امداد اطفاء حریق جنگل به صورت تخصصی و خارج از آتش نشانی شهر‌داری‌ها ایجاد شود تا در مواقع لزوم به سرعت وارد عمل شود.

وی در پایان اظهار داشت: یک فروند بالگرد کارایی بیشتری ازصد نفر نیروی انسانی دارد به همین منظور استقراریک فروند بالکرد درمنطقه با توجه به حجم زیاد مسافر و تعدد آتش سوزی‌ها حائزاهمیت است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

87  +    =  94