روحانی: مذاکره به معنای بده‌بستان است نه بیانیه /دنبال صدقه نبودیم /۱

سن روحانی رئیس جمهور کشورمان هم‌اکنون پس از اعلام جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای از طریق تلویزیون در حال ارائه گزارش به مردم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مهمترین محورهای سخنان حجت الاسلام حسن‌ روحانی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم. لقد نصرکم الله فی مواطن کثیره. عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا

 *با سلام و درود بر روان پاک انبیاء و اولیاء، پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه هدی و امام شهیدان و شهدای بزرگوار بویژه شهدای هسته‌ای و با سلام و تحیت به محضر امام عصر(عج)؛ ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است. و در ماه رمضان امسال آنچه من شنیدم بسیاری از مردم در دعاهایشان و در شبهای قدر به گروه مذاکره‌کننده و برای دست‌یابی به یک توافق خوب دعا کردند. و من الان به ملت بزرگوار ایران عرض می‌کنم که دعای آنها مستجاب شده است. ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلابمان و شرایط منطقه داریم. شرایطی که باید بگوییم دوران 12 ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود، کاملاً ورق خورده است و صفحه جدیدی آغاز شده است.

*این صفحه جدید، بر این مبنا آغاز می‌شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر هم دارد. موضوع مهم هسته‌ای ایران که از یک طرف تبدیل شده بود به یک موضوع سیاسی و بین‌المللی، تا جایی که این موضوع در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در شورای امنیت با قطعنامه‌های متعدد تحریم روبرو شده بود. و از طرفی تبدیل شده بود به یک موضوع ایران‌هراسی در جامعه و جهان که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای است! و از طرف دیگر از نظر علم و فناوری و رشد و توسعه برای کشور ما حائز اهمیت بود و از لحاظ اجتماعی تبدیل شده بود به یک مسئله غرور و عزت ملی.

* از لحاظ اقتصادی، با فشارهایی که تحریم‌کنندگان به وجود آورده بودند، شرایط سختی را در جامعه به وجود آوردند. گرچه همانطور که قبلا هم تاکید کردم، هیچگاه تحریم موفق نبود اما در عین حال در زندگی مردم تاثیرگذار بود. من خوشحالم که امروز با مذاکرات 23 ماهه جمهوری اسلامی ایران با 6 قدرت جهانی، توانسته‌ایم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم. البته ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم ماه خیر و برکت و سرنوشت بوده است. 25 ام ماه رمضان سال 92 روز تنفیذ بود، 26 ام ماه رمضان روز تحلیف بود و امروز روز 27 ام روز توافق 6 قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک می‌باشد.

*ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای می‌بایست در بخش‌های مختلف قدم‌های لازم را برداریم. از لحاظ سیاسی می‌بایست تمهیدات لازم سیاسی را آماده کنیم، هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست؛ مذاکره به معنای بده بستان است. مذاکره به این معناست که پولی داده می‌شود و خانه مورد نظر خریداری می‌شود. ما دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی به ما مجانی بدهد، ما دنبال مذاکره بودیم. دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع و مصالح ملی، بده بستان منصفانه و عادلانه در پیش بگیریم. ما همواره بر این نکته تاکید کردیم که این مذاکرات، برد-باخت نخواهد بود. که هرمذاکره‌ای اگر به صورت بردباخت باشد پایدار نخواهد ماند.

منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

39  ⁄    =  13