۸۸.۶ میلیارد دلار؛روایت جدید از منابع بلوکه شده /۷ رقم متفاوت از منایع/ذکر رقم ۱۰۷ میلیارد در نامه سیف به روحانی

بر اساس گفته معاون ارزی بانک مرکزی مشاهده می شود:

اکنون پنج رقم و به روایت دیگر 7 رقم در خصوص منابع بلوکه شده مطرح است:88.6 میلیارد دلار به روایت معاون ارزی بانک مرکزی،107 میلیارد دلار به روایت دکتر سیف،130 میلیارد به روایت دکتر مصباحی مقدم،150 میلیارد دلار به روایت اوباما و 180 میلیارد دلار به ورایت استاندار تهران. البته به این 5 رقم دو رقم 29 میلیارد دلار و 26میلیارد دلار را اضافه کنید که دکتر سیف اخیرا بدانها اشاره کرده است./ کل رقم پول‌های ایران در خارج 107 میلیارد دلار است اما همانطور که گفتم 26 میلیارد از آن پولی است که قابلیت واریز به خزانه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک مرکزی از زبان معاون ارزی خود گره جدید بر معمای دلارهای بلوکه شد اضافه کند. بر اساس گفته کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی 88.6 میلیارد مجموع دلارهای بلوکه شده ایران  در  آن سوی آب است   که البته  تنها 29 میلیارد آن به خزانه بانک مرکزی واریز می شود. در عین حال وی صحبت از منابع غیر دلاری سخن به میان می اورد اما رقمی را در این خصوص مطرح نمی کند.شاید منابع غیر دلار بلوکه شده در کنار منابع دلار در نهایت رقمی را به وجود آورد  که مصباحی مقدم در سخنانش قبل از خطبه های نماز جمعه هفته گذشته به عنوان منابع ارزی بلوکه شده ذکر کرد.اما سوال این است که اگر منابع دلاری و غیر دلاری بلوکه شده 130 میلیارد دلار است چرا بانک مرکزی به صورت واضحتر از این عدد رازگشایی نمی کند.

 در کنار گفته کامیاب، نامه دکتر سیف به  روحانی قرار دارد که رقم 107 میلیارد دلار را مورد اشاره قرار داده است.کلیات این نامه در ادامه خواهد آمد. در کنار 107 میلیارد دلار دکتر سیف، عدد 150 میلیارد دلار مورد اشاره اوباما نیز رقمی است که دکتر سیف آن را بیشتر در راستاس مباحث تبلیغاتی می داند و ان را نادرست می خواند.در کنار این اعداد 180 میلیار دلار مورد اشاره از سوی استاندار تهران را هم اضافه کنید.
بر این اساس اکنون پنج رقم و به روایت دیگر 7 رقم در خصوص منابع بلوکه شده مطرح است:88.6 میلیارد دلار به روایت معاون ارزی بانک مرکزی،107 میلیارد دلار به روایت دکتر سیف،130 میلیارد به روایت دکتر مصباحی مقدم،150 میلیارد دلار به روایت اوباما و 180 میلیارد دلار به ورایت استاندار تهران. البته به این 5 رقم دو رقم  29 میلیارد دلار و 26میلیارد دلار را اضافه کنید که دکتر سیف اخیرا بدانها اشاره کرده است.
اما سوالی که یافتن پاسخ ان چندان ساده نیست این است که  علت وجود این همه ابهام در چیست؟ وقتی سخنان کامیاب را نیز می خوانیم می بینیم که چندان واضح اقدام به تشریح ارقام بلوکه شده نمی کند.برای مثال ذکر نمی کند که چه مقدار منابع بلوکه شده غیر دلار در خارج کشور وجود دارد.به نظر می رسد دولت قص دارد این منابع را از  دسترس مصارف داخلی دور نگه دارد اما اینکه روش درستی برای این کار انتخاب کرده بحث دیگری است.

«ذخاير ارزي» با «دارايي‌هاي ارزي» و عدد 88.6 میلیاردلار
کامیاب می گوید: اگرچه همه دارايي‌هاي ارزي بانک مرکزی در دفاتر قانوني ثبت و در صورت‌هاي مالي افشاء مي شود اما بانک مرکزی هیچ گاه رقم ذخاير ارزي را در آمارهاي خود اعلام نمي‌کند.

معاون ارزی بانک مرکزی با تأکید بر تفاوت دو مفهوم «ذخاير ارزي» با «دارايي‌هاي ارزي» گفت: منابع بانک مرکزي که با اجراي برنامه جامع اقدام مشترک آزاد می شود و قابل استفاده خواهد شد، بالغ بر 23 ميليارد دلار است. 6 ميليارد دلار هم از منابع بلوکه شده دولت  که وجوه حاصل از صادرات نفت است، آزاد می شود و به حساب بانک مرکزي واريز خواهد شد. به اين ترتيب وجوه آزاد شده و قابل دسترسي بالغ بر 29 ميليارد خواهد شد.

مجموعا 88.6 میلیارد..
معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه گفت: به اين رقم(یعنی 29 میلیارد دلار) 22,4 ميليارد دلار وثیقه در چين برای تأمين مالي پروژه‌ها، حدود 24.5 ميليارد دلار سپرده‌گذاری انجام شده نزد شرکت‌ زيرمجموعه وزارت نفت (این مبلغ صرف پروژه‌هاي نفتي شده است اما اکنون توانايي بازپرداخت ندارند و در قانون بودجه سال جاري 2 سال امهال گرفته‌اند)، حدود 10 ميليارد دلار سپرده نزد بانک‌هاي ايراني (این مبلغ به موجب قوانين و مصوبات مراجع مختلف مصرف شده و قابليت بازيافت آن‌ها محل ترديد است)، 3,7 ميليارد دلار اوراق قرضه مسدودي ناشي از حکم دادگاه و همچنين وجوهي که در اختيار بوده، اضافه می شود و به این ترتیب موضوع  روشن خواهد شد.(البته موضوع نه تنها روشن نمی شود که معما پیچیده تر شده است)

ارزهای غیر دلار
عضو هیأت عامل بانک مرکزی افزود: باید به این نکته هم توجه داشت که نوسان نرخ برابري دلار در مقابل ساير اسعار، عامل مهم و تأثيرگذاری بر محاسبه مجموع ارزش ذخاير است. ذخاير ارزي ما به دلار نيست و در قالب سایر ارزها نگهداری می شود. دلار در طول سال گذشته و امسال در مقابل اکثر اسعار مطرح دنيا تقويت شده است. به طور مثال در قابل يورو 18 درصد،ین  ژاپن 22درصد، وون کره 1درصد ، روپيه هند 5 درصد و یوان چین  1.4 درصد تقويت شده است. نتيجه اين تقويت، کاهش ارزش ذخايري است که به ارزهاي غير از دلار نگهداري شده‌اند.
کامیاب در اینجا روشن نمی کند که ارزهای غیر دلاری چقدر در خارج کشور بلوکه شده است.

سخن از جذب سرمایه خارجی

کامیاب با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر قابليت جذب 150 ميليارد دلار سرمایه خارجی را دارد، گفت: راهبرد ما جذب سرمايه‌گذاري و اعتبارات خارجي اعم از کوتاه‌مدت، ميان مدت و بلند مدت است. به همین خاطر نیز در تلاش هستیم شرايط لازم براي دريافت اعتبارات ميان مدت و بلند مدت نيز در حداقل زمان ممکن فراهم شود.

وی افزود: ساز و کارهای مختلفي براي سرمايه گذاري وجود دارد. معمولاً سرمايه‌گذار همه سرمايه لازم را در اختيار ندارد و بخشی از سرمايه را از بانک‌ها، موسسات مالي و سرمايه‌گذاران خرد در بازارهاي مالي جمع مي‌کند. بازپرداخت منابع نيز از محل عوايد و بازدهي طرح تامين مي‌شود.

معاون ارزی بانک مرکزی در تشریح اولویت های این بانک در حوزه تأمین مالی گفت: راه‌اندازي واحدهاي توليدي از اولويت‌هاي اول بانک مرکزي است به همین خاطر تامين مواد اوليه، ملزومات و قطعات مورد نياز آنها از طريق گشايش اعتبارات اسنادي يوزانس و همچنين تامين خطوط اعتباري کوتاه مدت که در گذشته مرسوم بوده است، احياء خواهد شد. چنانچه حتي قبل از حصول توافق نیز گشايش اعتبارات اسنادي يوزانس در چارچوب شرايط موجود مجاز بود و طبیعتا با رفع تحريم ها با شرايط مناسب تري انجام می شود.

وی گفت: بانک مرکزي درصدد است ضمن برقراري کارگزاري با بانک‌هاي بين‌المللي و ارتقاي سطح روابط بانکي و استانداردهاي حاکم بر بانک‌هاي داخلي، شرايط لازم را براي تعاملات مالي، پولي و اعتباري با بانک هاي خارجي فراهم نمايد و حجم اعتبارات دريافتي را به سطح بالاتر از گذشته برساند.

نامه دکتر سیف
 در همین حال عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از نگارش نامه ولی‌الله سیف به حسن روحانی درباره رقم پول‌های بلوکه‌شده کشورمان در خارج کشور خبر داد.
وی می گوید:جزئیات پول‌های بلوکه‌شده ایران در نامه سیف به روحانی آمده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره رقم پول‌های بلوکه شده ایران در خارج به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نامه نوشت.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس ضمن اعلام این خبر در تشریح جزئیات این نامه، گفت: آقای سیف به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند و طی آن نامه رقم دقیق پول‌های بلوکه شده ایران در خارج کشور را اعلام کردند.

به گفته یوسفیان‌ملا، رقم پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور طبق نامه مذکور حدودا 26 میلیارد دلار است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین در بیان جزئیات دیگری از این نامه خاطرنشان کرد: در این نامه آمده دلیل اظهارات آقای اوباما درباره رقم‌ها تلاش آمریکایی‌ها برای تحت‌الشعاع قرار دادن اقتصاد ایران است.

یوسفیان‌ملا در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس با بیان اینکه در واقع پول‌هایی که بدون اما و اگر می‌تواند به خزانه کشور ریخته شود همان 26 میلیارد دلار است، اظهار داشت: باید به این نکته اشاره کنم که کل رقم پول‌های ایران در خارج 107 میلیارد دلار است اما همانطور که گفتم 26 میلیارد از آن پولی است که قابلیت واریز به خزانه دارد.

وی با اشاره به اینکه 26 میلیارد دلار مطالباتی است که باید پس از توافقات به کشورمان بازگردد، گفت: این پول در قانون بودجه نیامده و در صورتی که به خزانه واریز شده و دولت بخواهد آن را هزینه کند باید اصلاحیه‌ای در قانون بودجه به مجلس ارائه کند.

یوسفیان‌ملا بر لزوم وجود برنامه برای هزینه رقم یاد شده تأکید کرد و گفت: دولت باید با توجه به سیاست‌های کلی نظام و همچنین قوانین تلاش خود را برای هزینه پول‌ها در صورتی که به خزانه واریز شود به کار گیرد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی همچنین توضیح داد که پول‌های ایران در خارج از کشور بر سه قسم است و آن سه قسم را اینگونه توضیح داد: «دسته اول پول‌هایی است که ما بابت تضمین گذاشته‌ایم یعنی مثلا می‌خواستیم قطعه‌ای را خریداری کنیم که برای تضمین پولی را گذاشتیم که به این اقدام ال‌سی هم می‌گویند».

وی اضافه کرد: دسته دوم همان پول‌های بلوکه شده است که به دلیل تحریم‌ها جلوی ورود آن را به کشور گرفته شد، دسته سوم نیز پول‌هایی است که در واقع ما پس از صادرات کسب کردیم که اکنون اجازه نمی‌دهند آن پول به کشور بازگردد.

یوسفیان‌ملا اعلام کرد که رقم تمامی پول‌های یاد شده 107 میلیارد دلار است اما پولی که پس از توافقات به ایران می‌رسد 26 میلیارد دلار می‌باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. پیام می گوید

    با ز شروع شد. خدامی داند چندین ملیاردش دزدی شده دوباره. مثل مقولها مملکت را غارت کردهند
    پس بچاب بچاب است. آنوقت می کفتند شاه دزد است. ملیارد ملیارد می دزدند

ارسال یک پاسخ

84  −  80  =