پرداخت خسارت حادثه ذوب آهن اصفهان ، چالش تازه بیمه سینا

در حادثه بامداد پنجشنبه مورخ ۱۸ تیرماه ۹۴ انفجار در یکی از ۳ کنورتور شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان منجر به جان باختن ۳ کارگر و مصدومیت ۶ نفر شد که در این راستا شرکت ذوب اهن با درج اطلاعیه ای در کدال تاکید کرده ، کلیه تجهیزات این شرکت دارای پوشش بیمه ای نزد بیمه سینا است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل ازریسک نیوز،در حادثه بامداد پنجشنبه مورخ 18 تیرماه 94  یکی از ۳ کنورتور شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان منجر به جان باختن ۳ کارگر و مصدومیت ۶ نفر شد که  فاصله کم کارگران با سیستم هنگام تعمیر کنورتور علت بروز تلفات جانی و مصدومیت اعلام گردید.

خصتی، مسئول واحد HSE شرکت ذوب‌آهن اصفهان  بعد از رخ دادن این حادثه در گفت‌وگو با خبرگزاریها  پیرامون این حادثه اظهار داشت: هنوز مشخص نیست که به‌طور دقیق چه‌اتفاقی در واحد فولادسازی ذوب‌آهن صورت گرفته و تیم فنی کارخانه مشغول بررسی دلایل انفجار است.

 در نهایت با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که تعداد مصدومان 6 نفر و تعداد جان‌باختگان این حادثه نیز 3 نفر بوده و فعالیت کنورتور دچار حادثه شده، برای مدتی متوقف شد.

ذوب آهن شفاف سازی کرد

در پی این حادثه، مدیرعامل این مجموعه با ارسال نامه ای به اداره نظارت بر ناشران فرابورسی، توجه سازمان بورس و سهامداران را به نکاتی جلب کرد.

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به روند تولیدی شرکت بعد از وقوع این اتفاق، اظهار داشت: حادثه یادشده در کنورتور 2 بخش فولادسازی شرکت بوده و نظر به اینکه بخش فولادسازی دارای سه کنورتور بوده و همیشه یکی از آنها در حالت استند بای (stand by) است بنابراین حادثه تاثیری در روند تولید شرکت نداشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه عملیات بازسازی کنورتور شماره 2 آغاز شده و نهایتا تا پایان تیرماه در مدار تولید قرار خواهد گرفت، گفت: کلیه ماشین آلات و تجهیزات این شرکت از جمله کنورتور مذکور دارای پوشش بیمه ای شکست ماشین آلات و آتش سوزی نزد بیمه سینا با پوشش اتکایی مناسب است بنابراین هیچ گونه ضرر و زیان مادی متوجه شرکت نخواهد بود.

بنابراین گزارش، پیش از این مدیر سرمایه گذاری ذوب آهن اصفهان درباره حادثه انفجار در ساعت 4 صبح روز پنج شنبه گذشته گفته بود: این حادثه در بخش فولاد سازی و مربوط به کنورتور بود که متاسفانه منجر به کشته شدن سه همکار شد.

اطلاعیه کدال

همچنین در اطلاعیه ای که در کدال درج شده ، امده است ،عملیات بازسازی کنورتورشماره دو آغاز شده و در نهایت تا پایان تیرماه در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

بر اسا س این گزارش در این اطلاعیه جهت شفاف سازی تاکید شده است که کلیه تجهیزات این شرکت دارای پوشش بیمه ای نزد بیمه سینا با بیمه اتکایی مناسب است. لذا هیچ ضرر و زیانی متوجه شرکت نخواهد بود.

شفاف سازی شرکت ذوب آهن اصفهان در حالی است که شرکت بیمه سینا تا کنون در این خصوص  اطلاع رسانی بعمل نیاورده است در این راستا کاویانی ، مدیر بیمه های مهندسی بیمه سینا ،  در خصوص میزان خسارت وارده به ریسک نیوز گفت: از آنجا که علت اصلی حادثه مشخص نیست، میزان خسارت وارده هنوز به طور کامل معین نشده است .

وی تصریح کرد : کارشناسان بیمه سینا در حال پیگیری این حادثه هستند و فعالیت های لازم در این خصوص در حال انجام است.

صورت های مالی و آمار 93 بیمه سینا چه می گوید

آمار منتشر شده در پورتال بیمه مرکزی نشان می دهد بیمه سینا در سال گذشته 3 هزارو 942 میلیارد و 151 میلیون ریال حق بیمه تولید کرده که این رقم در مقایسه با سال 1392 کاهش یافته است علاوه براین بر طبق آمار در سال 93 این شرکت بالغ بر 3 هزارو 860 میلیارد ریال خسارت پرداختی دارد ، همچنین آمار نشان می دهد زیان انباشته بیمه سینا در پایان سال مالی 93 به مبلغ 575میلیارد رسیده است.

بر اساس این گزارش بررسی صورت های مالی این شرکت نشان می دهد ، به موجب بند 9 گزارش حسابرس وبازرس قانونی ، شرکت بیمه سینا به دلیل نامناسب بودن ساختار سرمایه،توان پذیرش تعهدات لازم را ندارد و از این بابت بیمه مرکزی مجوز قبولی بیمه اتکائی در سال 1394 شرکت را تمدید نکرده است.

روابط عمومی  بیمه سینا در آستانه برگزاری مجمع این شرکت چندی پیش خبرداد ،  با سرمایه‌گذاری ۲۱۰ میلیارد ریالی، بخشی از سهام ۳ شرکت بورسی  بانک سینا ، شرکت خدمات دریایی و بندری سینا و شرکت مگسال که همه این شرکت ها از زیر مجموعه های هلدینگ بنیاد متضعفان است را خریداری کرده است .

مروری بر خرید های بیمه سینا نشان می دهد ،  خرید های صورت گرفته عمدتا در زیر مجموعه ذی نفع واحد بوده زیرا شرکت بیمه سینا نیز زیر مجموعه  هلدینگ مالی و سرمایه گذاری سینا و زیر مجموعه بنیاد مستضعفان است که به زعم کارشناسان این نوع خرید ها خطر حبس ریسک را در شرکت های بیمه افزایش می دهد.

گفتنی است ، مجمع بیمه سینا نیز به دلیل به دلیل عدم توافق در انتخاب هیات مدیره تا اطلاع ثانوی لغو شده است و شنیده های اخیر نیز از تغییر مدیر عامل این شرکت خبر می دهند که بدون شک این تغییرات مدیریتی در نحوه اداره شرکت و  عملکرد ان بی تاثیر نخواهد بود.

منبع:ریسک نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  ⁄  2  =