خداحافظی با مرد فداکار بندرعباس

حتی فکرش هم انسان را به ترس و وحشت وا می‌دارد، وحشت از مردن و خفه‌شدن میان غلیان دود و گرما. .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک صدای جیق و سراسیمگی در پنجشنبه هفته گذشته، 8 مرداد، فکر خرید و گشت و گذار میان یک بازار خنک را در هوای خفقان‌آور بندرعباس از سر همه خریداران یا آنانی که دمی را برای خنک شدن به این بازار پناه برده بودند از ذهن خارج کرد.

در هنگام آتش‌سوزی، همه با دست‌پاچگی راه خروج را دنبال می‌کردند، راهی برای فرار از دود و دمی که میان بازار به پا شده بود. همه به هم نگاه می‌کردند که چرا آتش‌نشانی هنوز نیامده است. مرکز آتش‌نشانی ساعت 9:30 دقیقه از ماجرا باخبر شده و در صورتی که آتش و دود زمانی قبل‌تر در بازار غل‌غله به پا کرده بود. کمتر از 2 دقیقه سپری شد تا ماشین‌های آتش‌نشانی در محل حاضر شوند و این امر از غفلت مسئولین بازار است یا مردم که دیر دست به سمت گوشی‌های خود برده و شماره 125 را شماره‌گیری کرده‌اند.

ساعاتی بعد با همت این مردان از خود گذشته در آتش‌نشانی، آتش مهار شد، اما حزن میان مردم وجود داشت. غم و افسوس سه انسان بی‌گناه که با وجود تلاش ماموران، دود بر آنان پیروز شد؛ فوت پدر، مادر و دختر خانواده. این آمار از آتش سوزی چند ساعته در بازار ستاره جنوب بندرعباس بیرون آمد.

فرجام دانش، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در این زمینه گفت: بازار ستاره جنوب بندرعباس از ایمنی برخوردار نبوده و ما از سال 84 تا اکنون کتبی 10 بار به مسوولین بازار اعلام کرده‌ایم که باید بازار را به خدمات ایمنی از جمله سیستم اطفاء حریق، مجهز کنند اما باز توجهی نشده است.

وی ضمن تاثر از این حادثه گفت: افراد حادثه دیده جان خود به خاطر بی‌توجهی مسوولین بازار جان خود را از دست داده‌اند، چرا که این افراد برای فرار از آتش و دود به سمت پشت‌بام رفتند و متاسفانه درب پشت بام جوش داده شده بود.

دانش افزود: در این حادثه 20 خودروی آتش‌نشانی در محل حاضر شدند. خوشبختانه بالابری که چند سال خراب بود و ما در سال قبل آن را تعمیر کردیم، در اینجا بکار آمد و توانستیم با ورود به‌موقع آتش را مهار کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بیان کرد: ما در آتش‌نشانی و ارائه خدمات ایمنی بهترین وسایل را استفاده می‌کنیم. از هیچ تجهیزات ایرانی استفاده نمی‌کنیم و تمامی وسایل و تجهیزات ما خارجی و لباس آنها نیز از نوع مرغوب و آلمانی است.

وی با بیان اینکه هر دو ساختمان محل آتش‌سوزی اخیر یعنی ستاره جنوب و هتل هرمز، تذکرات ایمنی زیادی دریافت کرده‌اند، افزود: هتل هرمز مشکلات فراوان ایمنی داشته و در شب حادثه نیز سیستم اعلام حریق آن خاموش بوده است.

هنوز 24 ساعت از این حادثه نمی‌گذشت و عده‌ای هنوز در شوک بودند که حادثه‌ای دیگر در بندرعباس همه را غافلگیر کرد. آتش‌سوزی در هتل پنج ستاره هرمز که میزبان مهمانان خارجی و داخلی زیادی است، تلفات جانی به همراه داشت.

مردی که در عملیات آتش‌نشانان بازار ستاره نیز حضور داشت و تیم‌ها را فرماندهی می‌کرد و در حادثه آتش سوزی ستاره جنوب، خیلی‌ها را از مرگ نجات داد، “برکت جوذری” نام داشت. وی در روز جمعه، 9 مرداد به عنوان فرمانده عملیات میان آتش و دود هتل هرمز گرفتار شد. برکت جوذری برای نجات جان هم‌نوعان خود ماسک اکسیژن را به دیگران داد تا آنها را نجات دهد. او از جان خود گذشت تا عده‌ای را نجات دهد.

جوذری توانست در روز حادثه جان حدود 88 نفر را از دو آتش سوزی نجات دهد. در آتش سوزی ستاره جنوب 30 نفر و در هتل هما 58 نفر از حریق نجات یافتند. برکت از سال 77 وارد سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس شد و 17 سال را با غرور و سربلندی خدمت کرد و در سحرگاه جمعه 9 مرداد ماه 94 با از جان گذشتگی به شهادت رسید. برکت رفت، اما یاد و نامش با آن فداکاری‌هایی که انجام داد تا همیشه برای ما جاوید خواهد ماند.

منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ugd می گوید

    از هیچ تجهیزات ایرانی استفاده نمی‌کنیم ؟عجب

ارسال یک پاسخ

4  ×    =  24