مرد پژوهشی رفت اجرایی آمد/کار سخت دیواندری در پژوهشکده پولی و بانکی/

دور جدید فعالیت بازوی پژوهشی بانک مرکزی:

کمتر کسی فکر می کرد که پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی طی چند سال از یک مرکز کم تحرک به نهادی فعال و پویا در عرصه پژوهش و آموزش های کوتاه مدت بانکی تبدیل شود و همه اینها جز به واسطه حضور فردی به نام دکتر فرهاد نیلی میسر نشد./وقتی به کارنامه دکتر نیلی می نگریم می بینیم که وی اساسا مرد عرصه پژوهش است و همین خصیصه باعث شد تا وی در نهایت از معاونت اقتصادی بانک مرکزی به پژوهشکده ای برگردد که کارش در بانک مرکزی را از آنجا آغاز کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  کمتر کسی فکر می کرد که پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی طی چند سال از یک مرکز کم تحرک به  نهادی فعال و پویا در عرصه پژوهش و آموزش های کوتاه مدت بانکی تبدیل شود و همه اینها جز به واسطه حضور فردی به نام دکتر فرهاد نیلی میسر نشد.

شاید اگر دیواندری قبل از  نیلی  قبای ریاست پژوهشکده را بر تن میکرد میتوانست همانطور که در بانک ملت درخشید در  یک مرکزی پژوهشی هم به راحتی ستاره باشد اما اکنون نیلی چنان کارنامه ای  قابل قبولی در بازوی پژوهشی بانک مرکزی به یادگار گذارده که از وی پیشی گرفتن آن هم برای افرادی چون دکتردیواندری که بیشتر از تجربه اجرایی برخوردارند کار چندان ساده ای نیست .

 مردی با عصاره پزوهش

وقتی به کارنامه دکتر نیلی می نگریم می بینیم  که وی اساسا مرد عرصه پژوهش است و همین خصیصه باعث شد تا وی در نهایت از معاونت اقتصادی بانک مرکزی به پژوهشکده ای برگردد که  کارش در بانک مرکزی را از آنجا آغاز کرده بود. وی پس از پایان تحصیلاتش در سال 84 و رجعت به ایران  در سالهای 75 تا 76  به عنوان ﻣﺤﻘﻖ در ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﭘﻮﻟﯽ و ﺑﺎﻧﮑﯽ، ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰي مشغول به پژوهش بود.

 ﺳﻮاﺑﻖ کاری و ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ:  

دکتر نیلی دارای سوابق تحصیلی و کاری به شرح ذیل است:
سوابق تحصیلی
ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ رﯾﺎﺿﯿﺎت ﮐﺎرﺑﺮدي- داﻧﺸﮕﺎه ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺷﺮﯾﻒ  

ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰي ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي- داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ 

دﮐﺘﺮاي اﻗﺘﺼﺎد ﮐﻼن – داﻧﺸﮕﺎه ﯾﻮرك – اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن    

ﺳﻮاﺑﻖ اﺟﺮاﯾﯽ 

ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻮاﺑﻖ ﻋﻤﻠﮑﺮدي و ﭘﺴﺖ ﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ و ﻣﺪت زﻣﺎن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ  

1389 – ﺗﺎﮐﻨﻮن : رﺋﯿﺲ ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﭘﻮﻟﯽ و ﺑﺎﻧﮑﯽ     

1381 – ﺗﺎﮐﻨﻮن  ﻣﺪرس ﻣﺪﻋﻮ، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و اﻗﺘﺼﺎد  داﻧﺸﮕﺎه ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺷﺮﯾﻒ 

1389 -1387   ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ اﻗﺘﺼﺎدي، ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰي ج.ا.ا.  

1387 -1385    ﻣﺪﯾﺮ، اداره ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰي ج.ا.ا.  

1385 -1382   ﻣﻌﺎون، اداره ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰي ج.ا.ا.  

1382 -1381   ﮐﺎرﺷﻨﺎس، اداره ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰي ج.ا.ا. 

1381 – 1380  ﻣﺪرس، داﻧﺸﮑﺪه اﻗﺘﺼﺎد، داﻧﺸﮕﺎه ﮐﯿﻞ، اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن 

1376 -1375   ﻣﺤﻘﻖ، ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﭘﻮﻟﯽ و ﺑﺎﻧﮑﯽ، ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰي ج.ا.ا.، اﯾﺮان 

1375 -1373  ﻣﺤﻘﻖ، دﻓﺘﺮ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﻼن، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ، ج.ا.ا. 

1364-68: معاون برنامه‌ريزي دفتر اقتصاد کلان، سازمان برنامه و بودجه

اولین گامهای تحول

شاید تغییر ساختمان مرکزی پژوهشکده پولی و بانکی  از خیابان پاسداران به میدان آرژانتین مقدمه ای شد تا گام نخست در راستای تحول پژوهشکده پولی و بانکی برداشته شود. این اتقال باعث شد تا فضای پژوهشی و آموزشی مناسب تری در اختیار متقاضیان پژوهش و آموزش های کوتاه مدت قرار گیرد.

اما گام اصلی نیلی را باید در ارتقائ همایش پولی و ارزی از یک  تکلیف سالانه  معمولی  به یک اتفاق مهم  پولی و بانکی  دانست. همایش های سالانه پولی و بانکی که از سال  69   همزمان با تاسیس این مرکز با عنوان «مؤسسه تحقيقات پولي و بانكي» همه ساله در بهار برگزار می شود. از سال 89  به صورت متفاوت برگزار شد به طوری که هم محل اجرای آن از محل پژوهشکده به  مرکز همایش های صدا و سیما منتقل شد و هم محتوای و ساختار اجرای همایش دچار تغییرات جدی شد. این همایش در دوسال گذشته در مرکز همایش های اجلاس سران برگزار شد.برای دیدن سوابق همایش های پولی و بانکی اینجا را کلیک کنید.

گام دوم:نظام مند کردن  پژوهشها
بعد از ورود دکتر نیلی  ارائه گزارش های سالانه  و ارائه عملکرد در دستور کار قرار می گیرد. چنین روالی باعث نظامند شدن فعالیت های پزوهشکده شده است. رد پای گزارش های سالانه  مدون  از جمله اقداماتی است که در دوران دکتر نیلی بیشتر مورد توجه قرار گرفت.اینجا و اینجا را ببنید

همایش های سالانه   دستاورد پژوهش
حاصل پژوهشهای سالانه پژوهشکده علاوه بر استفاده در بخش های بانک مرکزی در قالب همایش های سالانه پولی و بانکی و بانکداری الکتروتیک و سمینارهای ماهانه ارائه می شود.در این همایش ها مقالات سیاستی که ارائه می شود در واقع پژوهشهای کلیدی پزوهشکده است که به صورت برنامه ریزی شده تدوین می شودند.

همایش بانکداری الکترنیک
یکی از مهمترین اقدامات نیلی در دوران ریاست بر پژوهشکده پایه گذاری همایشهای سالانه بانکداری الکترونیک بوده است که از سال 90 کلید خورد. این سلسله همایش ها که در زمستان هر سال برگزار میشود به نوعی معدل  دستاوردهای علمی و  نرم افزاری و سخت افزاری بانکداری الکترویک و نظامهای پرداخت را به نمایش می گذارد. گزارش چهارمین همیش بانکداری الکترونیک را اینحا بخوانید.

و اکنون دیواندری
 دیواندری را که از جمله مدیران اجرایی موفق در دوره مدیریت خود در بانک ملت بود  حالا باید  در یک محیط پژوهشی  دید که چگونه است.آیا می تواند به هدف دست یابد؟؟

درباره پژوهشکده
پژوهشكده پولي و بانكي نخست به عنوان: «مؤسسه تحقيقات پولي و بانكي» و در جايگاه بازوي تحقيقاتي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران؛ و به دنبال تصويب و اجراي برنامه اول توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور؛ و با توجه به نياز تمركز تحقيقات پراكنده در زمينه‎ هاي پولي، ارزي و بانكي و گسترش آنها با رويكردي كاربردي، در سال1369 تأسيس شد. مؤسسه تحقيقات پولي و بانكي در طول بيش از يك دهه فعاليت‎هاي مستمر ـ به صورت: انجام تحقيقات در زمينه‎هاي مرتبط، ارائه خدمات مشاوره‎اي اقتصادي، پولي، ارزي و بانكي به مقامات و اشخاص حقيقي و حقوقي، برگزاري همايش‎هاي مختلف علمي، انتشار كتب و مطالب سودمند ـ و با بهره‎ گيري از اعضاء هيئت علمي دانشگاهي و كارشناسان اقتصادي، گام‎هاي مهمي را در كمك به اجراي سياست‎هاي رسمي اقتصادي كشور و پيشبرد اهداف كلان مربوط برداشته است. به هر حال، با توجه به شرايط جديد جهاني، تحت فرآيند جهاني‎سازي اقتصادها و نيز تصويب و اجراي برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور كه حاوي مجموعه گسترده‎اي از سياست‎هاي اصلاحي در بخش‎هاي مختلف اقتصادي ـ به ويژه در حوزه‎هاي پولي، مالي، ارزي و بانكي ـ مي‎باشد؛ لزوم تقويت و گسترش بيش از پيش نقش و فعاليت پژوهشكده را ضروري مي‎نمود. جهت تأمين اين منظور، مؤسسه تحقيقات پولي و بانكي پس از يك سلسله تغييرات در سازمان تشكيلاتي و كادر علمي و نيز با تعاريف گسترده ‎تري از اهداف و وظايف آن و با كسب مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فناّوري، در سال 1380 به پژوهشكده پولي و بانكي ارتقاء سطح يافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

43  −    =  34